Natália
-3 °C
8 °C

Zeneboltként indul újra a Napster

2003.05.20. 15:59
A Napstert tavaly novemberben megvásárló Roxio online zeneboltot indít a legendás fájlcserélő nevével. Sokak szerint persze nem lesz könnyű egyszerre megtartani a patinás brandet és pénzt kérni a zenéért.
A Napster új tulajdonosa, a leginkább a CD-író szoftvereiről ismert Roxio hétfőn bejelentette, hogy körülbelül 40 millió dollárért megvásárolta a Universal Music Group és a Sony Music Entertainment közös vállalkozását, a Pressplay online zeneszolgáltatót, írta a News.com.

A Roxio a Pressplay alapjaira szeretné felépíteni a saját online zeneboltját, melyet a legendás fájlcserélő neve alatt indítana el. A cég az új Napstert nem titkoltan az Apple nemrégiben indított zeneboltja ellenében indítja, windowsos felületet kínálva az egyelőre csak Mac-kel igénybevehető szolgáltatás helyett.

Keresztre feszítették

Mindez azt is jelenti, hogy a Universal és a Sony kisebbségi tulajdonos lesz egy olyan cégben, ami korábbi legnagyobb ellenségük nevét viseli. "Ez a Napster második eljövetele - közölte ezzel kapcsolatban kissé patetikus véleményét Phil Leigh, a Raymond James & Associates elemzője. - A lemezkiadók keresztre feszítették, és most visszatér, hogy megváltsa őket."

A Roxio novemberben vásárolta meg az addigra csődbe ment Napstert 5 millió dollárért és 100 ezer Roxio-részvényért. A vásárlás révén a Napster teljes szellemi tulajdona - beleértve a szabadalmakat is - a Roxio kezébe került.

Az Apple boltja sikeres

A Pressplay előfizetéses konstrukciót kínált, másolni viszont tilos volt a zenéket. Emiatt aztán nem lett igazán sikeres a szolgáltatás, elemzők szerint legjobb napjaiban is legfeljebb 100 ezer előfizetője volt. Az Apple boltjában 99 centért lehet letölteni egy számot, amit utána szinte szabadon lehet másolni és CD-re írni.

Nem csoda, hogy az oldalról az első héten több mint egymillió dalt töltöttek le, ami azért is feltűnően sok, mert a szolgáltatás kizárólag az Egyesült Államokban érhető el, ráaadásul csak Macintosh számítógépekkel, ezek aránya pedig mindössze 3 százalék.

Feeling

Az új szolgáltatásban is megmarad a "Napster-érzés", szögezte le Chris Gorog, a Roxio vezetője. Az Index illegális fájlcserélői ennél a résznél azért felkapták a fejüket, hiszen a "Napster-érzés" azért nagyrészt éppen az ingyenességből adódott.

Arra, hogy a Napster nevet a felhasználók többsége az ingyenes letöltéssel asszociálja, már az elemzők is rájöttek. Sokak véleménye szerint ez nagy akadály lehet a siker útjában, és a Roxiónak még sokat kell dolgoznia, hogy ez a vélemény megváltozzon, és a Napster brand se veszítsen fényéből.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!