Natália
-3 °C
7 °C

Elégedetlenek szolgáltatójukkal az otthonról netezők

2003.09.18. 15:59
Az otthoni internetkapcsolattal rendelkezők közel 40 százaléka elégedetlen szolgáltatójával és gondolkozott már azon, hogy lecseréli jelenlegi szolgáltatóját. A válaszokból ugyanakkor kiderül, hogy az elégedetlenkedők felének más szolgáltató hiányában nincs lehetősége áttérni kedvezőbb internetszolgáltatásra, derül ki a NetMonitor kutatásból.
A felmérés szerint a hetente többször internetezők nagyobb része már rendelkezik otthoni internet-előfizetéssel és 40 százalékuk legalább 11 órát tölt egy héten aktív internetezéssel. Az otthoni internet-előfizetéssel rendelkezők 23 százalékának szélessávú (ADSL, BDSL, illetve kábeltévés) kapcsolata van.

A sebesség a legfontosabb

Az otthoni előfizetéssel rendelkezők 32 százaléka lecserélné jelenlegi szolgáltatóját, ha más szolgáltató ugyanazt a szolgáltatást 20-30 százalékal olcsóbban biztosítaná. Az internet-szolgáltatás sebessége még az árnál is fontosabb, az otthoni felhasználóknak, ugyanis 44 százaléka váltana szolgáltatót, ha ugyanazért az árért gyorsabb internet-hozzáférésre nyílna lehetősége.

E mellett viszont mindenképpen fontos megemlíteni, hogy az otthoni hozzáféréssel rendelkezők 80 százaléka nagyon hasznosnak tartja az otthoni internetet és 35 százalékuk véleménye szerint javultak a családja életkörülményei is, áll a NetMonitor felmérésében.

Rutinos felhasználók

A gyakori internetezők nagyobb része már rendelkezik otthoni internet-hozzáféréssel. Ezen felhasználók több mint fele már legalább két éve, de több mint 20 százalékuk az elmúlt egy évben vezette be otthonába az internetet. Az otthoni internet-előfizetéssel rendelkezők 23 százalékának szélessávú (ADSL, BDSL, illetve kábeltévés) kapcsolata van.

Tizedük ingyen netezik

A modemmel rendelkezők aránya, még mindig magas, hiszen minden harmadik felhasználók jelenleg otthonában így kapcsolódik a világhálóhoz. Az otthoni internet-előfizetéssel rendelkezők kiugróan nagy arányban Axelero (33 százalék) előfizetéssel rendelkeznek. Ezt követi a UPC, Freestart, és a Datanet. Az otthoni hozzáférések közel 60 százaléka ma már korlátlan hozzáférési lehetőséget biztosít az előfizetők számára. Említésre méltó továbbá, hogy az otthoni előfizetők közel 10 százalékának ingyenes szolgáltatója van.

A három legfontosabb szempont az internet-szolgáltatással kapcsolatban az, hogy olcsó legyen (58 százalék), gyors legyen (52 százalék) és korlátlanul a rendelkezésre álljon (38 százalék). Az otthoni előfizetők a sebesség tekintetében inkább elégedettek (51 százalék), ár tekintetében viszont már kevésbé elégedettek (34 százalék) internet-szolgáltatójukkal. Fontos azonban megjegyezni, hogy az otthoni előfizetéssel rendelkezők negyede tartja csak kifejezetten magasnak az internet költségeket.

Túl drágának tartják

Azok, akik nem rendelkeznek otthoni internet-előfizetéssel, három fő okot jelölnek meg, amiért nem vezettek még be internetet otthonukba. Ezek az okok a következők: nem engedhetem meg magamnak anyagilag (53 százalék); túl drágának tartom (38 százalék); illetve nincs szükségem otthoni internet előfizetésre, hiszen van olyan hely, ahol ingyen hozzáférek (34 százalék).

Online informálódnak

A gyakori internetezők elsősorban az internetet döntően információgyűjtésre és tájékozódásra (57 százalék) használják, ezt követi a játék, szórakozás, (15 százalék) és a kommunikáció (12 százalék). A gyakori internetezők 40 százaléka legalább heti 11 órát tölt aktív internetezéssel és a trendeket figyelve megállapítható, hogy az elmúlt három évben növekedett az internetezéssel töltött idő.

Nem megy kapcsolataik rovására

A gyakori internetezők egyetértenek abban, hogy amióta interneteznek azóta hatékonyabban tudják végezni munkájukat, tanulmányaikat (68 százalék), jobban értenek a számítógéphez (62 százalék), informáltabbak a világ többi országáról (60 százalék), illetve több emberrel tudnak kapcsolatot tartani (66 százalék). Nem értenek egyet viszont azzal, hogy jelentősen kevesebbet olvasnának újságot vagy néznének TV-t, hallgatnának rádiót (56 százalék). Nem érzik továbbá úgy, hogy kevesebb időt töltenének családjukkal, barátaikkal (83 százalék), illetve kevesebbet járnának szórakozni (72 százalék).

A kutatás módszertana
NetMonitor néven közös kutatássorozatot indított az NRC Piackutató Kft. és a TNS Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft . A kutatócégek 2003. november 10-ig különböző témakörben, többek között a gazdaság, informatika és a telekommunikáció területén végeznek havonta online felméréseket. Az augusztusi kutatásunk alkalmával az internetszolgáltatókat vizsgálták a gyakori internetezők körében. Az adatfelvétel 2003. augusztus 28-szeptember 5-e között zajlott. A több mint 520 érvényes kérdőív adatai az internet-használatot befolyásoló legfontosabb jellemzők (nem, kor, iskolai végzettség és településtípus) alapján reprezentatívak a hetente többször internetező magyarországi felhasználókra (a TNS InterBus nagymintás kutatás adatai alapján).