Virtuális recesszió?
További Net cikkek
Platformfejlesztők, virtuális világokra fókuszáló ügynökségek, middleware-szolgáltatók egyrészt visszafogott derűlátással, másrészt néhány negatív hatást kiemelve nyilatkoznak.
„Mivel a szórakozás kevésbé költséges formái közé tartoznak, a legjobbakat relatíve alig érinti a gazdasági helyzet” – véli Giff Constable (Electric Sheep Company).
Egyes üzleti modelleket viszont veszély fenyegeti.
Eltűnő hirdetések
Sibley Verbeck, az Electric Sheep Company igazgatója hat pontban foglalja össze a várható következményeket. Az első pontosan ezeket a – hirdetéseken, marketingen és szponzoráláson alapuló – modelleket érinti, márpedig annyiban, hogy az ilyen jellegű bevételeknek legalább nyolcvan százaléka meg fog szűnni. Utóbbi tevékenységek sokkal pontosabban mérhető területekre, megszokott és bevált terepeikre igyekeznek majd koncentrálni. Azonban vészharangokat sem kell kongatni, hiszen a (2007-ben) rövid ideig tartó Second Life-őrület kivételével az efféle tevékenységek inkább csak szórványosan jelentek meg, a cégek ugyan kísérleteztek velük, de gazdasági hatásuk minimális. És még ennél is minimálisabb lesz, holott a virtuális világok potenciálisan a leghatékonyabb hirdetőfelületek közé tartoznak. 2008 morózus ősze egyszerűen nem az ő idejük.
Más üzleti megoldásokat viszont kevésbé érint a válság. Az IMVU kliensei például krediteket, azokért pedig digitális javakat vásárolnak. A bevételek kilencven százaléka kreditek eladásából jön össze; a hirdetések a maradék tíz. Az elmúlt évekkel és hónapokkal összevetve az eddigi októberi kredit-értékesítés növekvő tendenciát mutat. A GMG Entertainment előre fizetendő csomagjai – kártyái – az utolsó negyedév kezdetén szintén rekordmennyiségben kerültek eladásra.
Kevesebb, jobb
Verbeck a vállalatok virtuálisvilág-használatának stagnálását prognosztizálja második pontjában. Abból indul ki, hogy ezek a törekvések ma még csak kísérleti, kutatási-fejlesztési stádiumnál tartanak, és nehezebb időkben a cégek költségvetési terve bejáratott ösvényeket részesít előnyben. Az utazási kiadásokon ugyan lehetne faragni, de egyelőre ez a lehetőség inkább csak elméleti, hiszen a valóságban alig próbálkoztak vele. Ráadásul a világokon sokat kell még finomítani ahhoz, hogy egyáltalán reális alternatívát nyújtsanak. Márpedig az ötvenmillió dolláros kísérleti projektek és a szintén „kísérleti” költségvetések eltűnésével lassulni fog a folyamat.
A harmadik pont szerint a gyerekeknek készülő virtuális világok és a fejlesztések száma rendületlenül növekedni fog. Eltűnnek az „én is akarok” attitűdből fejlesztők, tovaszáll a hype. A gyártók egymillió dollárosok helyett megbízhatóbb két és fél és hatmillió közötti megoldásokat részesítenek majd előnyben, talán kevesebb kísérleti elem kerül beléjük, de más aggodalomra nincs különösebb ok. Grafikailag, játékmenet tekintetében mindenképpen javulni fog a minőség. És még a „sallangelemek” is eltűnhetnek. A tendencia két szóban összegezhető: kevesebb, jobb. Az előfizetéses és a mikrotranzakciós üzleti modellek ebben a speciális szegmensben ugyanúgy érvényben maradnak, mint a többiben.
A virtuális világok új tele?
Nem kifejezetten a gyerekekre vonatkozik, de őket érinti Rob Goldberg, a GMG igazgatójának meglátása: „mivel a recesszió egyértelműen befolyásolja az emberek kiadásait, kicsit gyakrabban akarnak majd elmenekülni a valóságból, mint máskülönben. Így előreláthatólag több időt és pénzt szánnak a virtuális világokra.”
A „gyerekvilágokat” aligha induló cégek jegyzik majd, sőt, Verbeck prognózisának negyedik pontja sötét jövőt jósol nekik: legtöbbjük csődbe megy. Prózaian egyszerű a miért: rossz időben próbálkoznak.
Az ötödik pont kissé ellentmond a másodikban megfogalmazottaknak: több konferenciát rendeznek virtuális világokban. Hogy miért? Mert válságos időkben csökken a konferenciák száma, kevesebb a pénzügyi kockázat, és ez a lehetőség egyértelműen olcsóbb. Valós konferenciatermek virtuális résztvevőkkel történő megtöltése azonban még kivitelezhetőbbnek tűnik.
Új tél vár a virtuális világokra? – fogalmazza meg a hatodik pont költői kérdését Verbeck. Az elmúlt húsz esztendőre tekint vissza: hatalmas beruházások és majdnem hatalmas csődök periodikusan váltogatták egymást. Könnyű lenne azt mondani, hogy igen, most aztán jön a mindent elsöprő krach, csakhogy nem ez fog történni: a balszerencsés áldozatok ellenére a „gyerekvilágok” sikere, a Second Life és egy-két hasonló kezdeményezés gazdasági életképessége – kitermelik az önfenntartáshoz szükséges pénzt – egyértelműen pozitív jelek.