Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Jól keresnek az internetező nők

2002.10.03. 09:32
Egyre kívánatosabb célcsoportot jelentenek a hirdetők számára az internetező magyar nők, ugyanis több mint felük jól kereső vezető vagy vállalkozó.
Mivel az internethez hozzáférő nők száma majdnem megháromszorozódott az elmúlt négy év során, és elérte a 790 ezret, egyre érdekesebb célcsoportot jelentenek a napi fogyasztási cikkek kereskedelmének online kommunikációja számára. Különösen a 15-29 éves nők felzárkózásának következtében válnak egyre kiegyensúlyozottabbá a nemek lehetőségei. Ebben a korosztályban ugyanis a férfiak aránya négy évvel ezelőtt még 30 százalékkal meghaladta a nőkét, de mára ez a különbség eltűnt, állapítja meg a Netsurvey Internetkutató Intézet "Magyar Online Monitor" (MOM) című legutóbbi felmérése.

Az Internetet használó nők korcsoportok szerinti megoszlása. Százalékban.
Korcsoport Részarány a felnőtt női lakosság százalékában Részarány az Internetezők között
15-17 évesek 5 22
18-29 évesek 22 44
30-39 évesek 16 16
40-49 évesek 19 15
50 évesek és idősebbek 38 3

Férfiak és nők aránya egyforma mind az internethez hozzáférő 15-29 évesek körében 38-38 százalékkal, mind a 30-49 éveseknél 20-20 százalékkal. Eltérés csak az 50 éveseknél is idősebbeknél tapasztalható, ahol a férfiak 8, a nőknek viszont csak 4 százaléka jut hozzá a webhez.

Jól keresnek

Mivel a leggyakrabban internetező nők háromnegyed része tartozik a legnagyobb jövedelmű háztartásban élők és a legkedvezőbb vagyoni helyzetben lévők csoportjába, könnyen elérhetők mind az élelmiszert, mind a háztartási vegyi árut és kozmetikumot forgalmazók számára - hangsúlyozza Bokker Sándor, a Netsurvey Internetkutató Intézet igazgatója.

A gyakran internetező nők, elterjedt angol kifejezéssel "heavy user" háromnegyede legalább háromszemélyes háztartásban él. Közülük csaknem kétharmadnak gyermeke is van.

Diplomás nők

Iskolai végzettség szerint a gyakran, azaz hetenként általában egy alkalomnál többször internetező nők egyharmada diplomás, és csak egynegyedük nem tett érettségit. Foglalkozásuk alapján a gyakran internetező nők több mint fele sorolható a vállalkozó, vezető vagy diplomás szellemei dolgozó kategóriába.

Településtípus szerint kiemelkedik a gyakran internetező nők között a budapestiek magas, 39 százalékos aránya, majd a megyeszékhelyek következnek - 24 százalékkal.

Sok mobil és bankkártya

A gyakran internetező nők további jellemzője, hogy a felnőtt népesség átlagát jóval meghaladó mértékben rendelkeznek mobil telefonnal, bankkártyával, betétszámlával, életbiztosítással, önkéntes nyugdíjpénztári tagsággal és értékpapírral.

Az Internetet használó nők által igénybe vett szolgáltatások. Százalékban.
Szolgáltatás Részarány a felnőtt női lakosság százalékában Részarány az Internetezők között
Hitelkártya / bankkártya 38 61
Betétszámla / takarékbetétkönyv 25 43
Értékpapír 5 8
Életbiztosítás 29 44
Mobil telefon 14 79

Sulinetes csajok

Internetezni a legtöbb nő az iskolában szokott, majd a saját otthon, munkahely és az egyéb helyek következnek. Ezt tükrözi az iskolai végzettség szerinti megoszlás is. Az internetező nők háromnegyede ugyanis legfeljebb érettségivel rendelkezik. Foglalkozás szerint kiemelkednek a tanulók, mivel szinte minden második internetet használó nő ebbe a csoportba tartozik. Őket követi a másik nagy csoport, a szellemi munkát végzőké.

A lakóhely településtípusa szerint leginkább a budapestiek felülreprezentáltak, de ez elmondható a megyeszékhelyeken élőkre is. Erősen alulreprezentáltak viszont a községekben lakó nők.

Viszonylag egyenletesen oszlik meg a háló használatának gyakorisága a nők között. Egyharmaduk havonta egyszer-kétszer vagy ritkábban kapcsol a webre, egyformán egynegyed hetenként vagy hetente többször, míg egyötöd naponta. Online vásárlást már az internetező nők 4 százaléka bonyolított le, míg további 9 százalék tervezi.

Popzene a mindenük

Ha az érdeklődési köröket vesszük számba, akkor azt látjuk, hogy az internetező nők érdeklődési körei közül elsöprő többséget képviselnek a könnyűzene kedvelői. Egyaránt kétharmad körüli arány érdeklődik az egészséges táplálkozás, kozmetika- ajánlatok, lakás-lakberendezés, környezet-környezetvédelem iránt. Összességében megállapítható, hogy az internetező nők a felnőtt lakosság átlagához képest aktívabbak, többféle irányban érdeklődnek.

A felmérés szerint a világhálót használó nőkre jellemző kedvező trendek további javulása akkor várható, ha a fiatalabb nők közül a jelenleginél sokkal többen fognak hetenként többször internetezni.

A MOM az internet-hozzáférés és -használat jellemzőit negyedévenként méri fel Magyarországon. A kutatássorozat az internettel kapcsolatos alapinformációk változásait folyamatosan követi. Az adatgyűjtés módja negyedévenként 6 350 felnőtt személyes megkérdezése.