Ambrus
-7 °C
3 °C

A bloggerek becsatornázása

2006.10.18. 20:10
A "felhasználók hatalomátvétele" volt a mottója az idei internet.hungary konferenciának, ám a résztvevők közül valójában kevesen hisznek abban, hogy a civil újságírás és a közösségi hálózatok megizmosodása radikálisan átrendezheti az online médiapiacot. A vicces nevű "hagyományos online média" nem harcol a bloggervilággal, inkább becsatornázza szolgáltatásportfoliójába a közösségi tartalmakat.

Az első nap délelőttjét a hetedik alkalommal megrendezett konferencia kialalkult hagyományaihoz illeszkedve - noha IHM már nincsen, vissza is sírták az egyik panelben - az állami információs társadalom stratégák dominálták a Club Tihany konferenciaközpontjában kedd-szerdán rendezett tanácskozáson.

Baja Ferenc európai értelemben vett betűszavakkal gazdagon illusztrált beszédében megint, sokadszor megígérte, hogy lesz működő e-közigazgatás, melynek kiépítését 2007-től már az EU strukturális alapjaiból fogják finanszírozni. Ez Baja szerint egyben garantálja azt is, hogy ezúttal tényleg megvalósul a közigazgatás teljesítményének növekedése és a professzionális bürokrácia, hiszen ellenkező esetben az EU részéről "szankcionálás kerülhet kilátásba helyezésre".

A közigazgatást ehhez előbb egyszerűsíteni kell majd, hogy "ne a káoszt digitalizáljuk": a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján nyilvános vitára bocsátott államreform operatív programra 40, az elektronikus közigazgatási operatív programra 99 milliárd forintot szánnak. Draskovics Tibor azt is megmondta, mire fogják költeni: üzletet ajánlott az informatikai iparnak, a "folyamatok újraírását" ajánlotta "tudásért és eszközökért" cserébe. Átlátható, de kőkemény közteherviselést, intelligens tébékártyát és a mentális gátak ledöntését ígérte a reform keretében, bármit is jelentsen ez konkrétan.

Az állam megnövekedett társadalmi és szakmai konzultációs kedvét jelzi, hogy a Miniszterelnöki Hivatal a digitális átállás stratégiájáról kezdeményezett széles körű vitát. Sarkady Ildikó, a MeH illetékese nemzetállami keretekben már nem értelmezhető médiapiacról beszélt, és arról, hogy az állami tartalomszabályozást hosszú távon a közszolgálati médiára kell korlátozni. Ezért külön médiatörvény vonatkozik majd a közszolgálati médiára, és 2007 első felében kidolgozzák a Nemzeti Audiovizuális Stratégiát, amely az ide vonatkozó EU-irányelvekre épül. Ez olyan izgalmasan hangzik, hogy már alig várjuk.

Indul a T-tévé

A konferencia főszponzora idén is a T-Online volt: Simó György vezérigazgató azzal a mondásával lepte meg az egybegyűlteket, hogy megszorítások idején az internet a legjobb befektetés egy család számára, majd állítását a neten elérhető megtakarításokat szemléltető példákkal illusztrálta. Az internetterjedés szempontjából Simó szerint félúton járunk a piac telítődése felé, a digitális szakadékot viszont még mindig nem sikerült betemetni: 7 millió ember nem internetezik Magyarországon.

A T-Online erősen hisz az új médiában, amely a nyomtatott sajtót már beérte, és "a nyilvánosság szerkezetének meghatározó intézménye" lett. Az iWiW megvásárlása jó befektetés volt: a közösségi hálózat ma már a harmadik leglátogatottabb magyar weboldal, sikere "az akvizíciót övező, néhol hisztérikus negatív PR ellenére" a webes közösségek életképességét példázza.

Simó Tihanyban jelentette be a T-Online kereskedelmi IPTV-szolgáltatásának elindítását is: a helyszínen élőben is kipróbálható IPTV-terminál a szolgáltató szervereiről tölti le az akár a képernyőről is előfizethető tévécsatornákat és on-demand videotékát is kínál. A rendszer 90 órányi műsorfolyam rögzítésére képes, de nincs benne a reklámblokkokat automatikusan átugró funkció, "mert nem akarjuk romba dönteni a kereskedelmi televíziózás üzleti modelljét" - fogalmazott Simó.

A hasonló elven működő amerikai digitális televíziókat ezért annak idején bíróság elé citálták a tévétársaságok, a felhasználók körében pedig a minden gombnyomást rögzítő adatkezelési gyakorlatuk keltett felzúdulást. Az Index ezirányú kérdésére a T-Online jogásza azt mondta, hogy csak azoknak rögzítik a digitális tévénézési szokásait, akik ehhez explicite hozzájárulnak.

Inforádió non coronat

A konferencia idei fő témája a webkettes, közösségi és felhasználói tartalmak, blogok és szociális hálók körül az elmúlt évben kialakult hype volt, különös tekintettel a kereskedelmi szolgáltatóknak egyelőre leginkább hiányzó üzleti modellre.

Ez már önmagában is ellentmondásokat és definíciós problémákat okozott a témáról szóló panelbeszélgetések és előadások során, hiszen az ilyen típusú közösségi tartalmak eredetileg hangsúlyozottan nonprofit jelleggel indultak, és a blogforradalmárok gyakran még ma is a professzionális, mainstream média, sőt, ahogyan most is többször elhangzott, a nyomtatott és elektronikus sajtó tradícióit túlságosan tisztelő "hagyományos online média" ellenében definiálják magukat.

Ehhez képest a "hagyományos", értsd kereskedelmi online média évek óta használja például a blogformátumot, mára pedig bevásárolta magát a blogtárhelyekbe, a tartalommegosztásba és a szociális hálókba is. Miközben a nyomtatott lapok még mindig a webes megjelenés mikéntjével kínlódnak (ezen a téren most éppen az a trend, hogy a korábban jellemző szétválasztás helyett összevonják a print és az online szerkesztőségeket, mondta Nyírő András a Ringier képviseletében), a legtöbb újmédia vállalat már gőzerővel dolgozik a blogoszféra integrálásán és kommercializálásán.

A témával kapcsolatban - a dotkomlufi óta először - újra felbukkant a szinergia kifejezés a médiamenedzserek megfogalmazásaiban. Maguk a bloggerek pedig nem nagyon állnak ellen a becsatornázásnak, ahogyan a médiavállalatok is egyre kevésbé idegenkednek a közösségépítéstől és az irányított felhasználói kontribúciótól. Annál is inkább, mert ez a tartalomfejlesztésnek egy igen költséghatékony módja: a felhasználói tartalom olcsóbb, mint professzionális szerkesztőséget fenntartani.

Azért nem mindenki lelkes: az Inforádió portálján például nem lesz sem kommentezési lehetőség, sem fórum, sem blog - mondta Módos Márton, aki csak a "márkázott hírekben" hisz, véleménye szerint a felhasználói kontribúció bármilyen formája csökkentené a hírszájt hitelességét és megbízhatóságát, ezért nem lovagolják meg a webkettes hullámot, mint sok más konkurens. "A hagyományos média apoteózisa" - ámuldozik egy blogger a kinyilatkoztatás hallatán.

Civilek a pályán

Az idén minden korábbinál több külföldi előadó osztotta az észt a tihanyi konferencián. Webkettes témában lelkes civileket hívtak a szervezők: Dan Gilmore, a Center for Citizen Media igazgatója a médiamonopóliumok széteséséről és a polgári (értsd: civil) újságírás előretöréséről beszélt, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy pontosság és megbízhatóság szempontjából a civil újságírásnak még van mit tanulnia a hagyományos, professzionális sajtótól.

Rachel Rawlins a Global Voices Online nonprofit blog-aggregát képviseletében a digitális esélyegyenlőségért szállt síkra: a Global Voices a mainstream média vakfoltjain élő, "underdog" országokban író bloggerek tudósításait gyűjti és szerkeszti, majd adja tovább Creative Commons licensz alatt.

Rawlins szerint tevékenységüknek a globális médiapiacra is hatása van, amennyiben például egyik szponzoruk, a Reuters is rendszeresen vesz át tőlük anyagokat, illetve linkekkel irányítja a figyelmet a szervezet által támogatandónak ítélt bloggerek oldalaira. Ez a fajta erősítő hatás aztán például a Google találati rangsorában is feltornázza az érintett blogokat, akik ily módon felerősítve már tőlük függetlenül is láthatóvá, forrássá válnak a globális médiatérképen.

A civilek optimizmusát érdekesen ellenpontozta Tim Wu, a Columbia Law School professzora, a talányos nevű "hálózati semlegesség" mozgalom egyik szószólója. A doktor Wu által felfestett baljós jövőkép szerint az internetes hozzáférés-szolgáltatók érdekeit előbb-utóbb sérteni fogja, hogy az internetes tartalomszolgáltatásban gyakorlatilag bárki részt vehet, és akár korlátozhatják is a rajtuk keresztül elérhető tartalmak körét.

A mozgalom ezért törvényi garanciákat sürget az internet semlegességének fenntartása érdekében, hogy a telkók ne válthassanak át egy, a mobil tartalomszolgáltatáshoz hasonlítható modellre, ahol csak a mobilszolgáltató és partnerei által előállított tartalmak elérhetőek a felhasználók számára egy adott hálózat végpontjain.

A rendezvény egyik támogatója az Index.hu volt.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.