Mária
-7 °C
3 °C

Miért vesztenek az újságok a web ellen?

2002.01.31. 13:30
A Harvard Business School professzora, Clark Gilbert díjnyertes disszertációban derítette fel, hogy hogyan lehetnek eredményesek a weben a hagyományos sajtóorgánumok.
Gilbert olyan területeket keresett, ahol az internet megjelenése "bomlasztó" jellegű volt, vagyis az új gazdaság közvetlenül fenyegette és átrendezte a piacba évtizedekkel korábban benőtt régi vállalatok pozícióit. Az nyomtatott és online újságok témája ilyen volt.

Washington Post
A kutatás több, mint száz olyan amerikai napilapot vizsgált meg, amelyek példányszáma meghaladta a százezret. Túlnyomó többségük próbálkozott az internetes verzió indításával - volt újság, amely elbukott, és volt olyan amely még több olvasót hódított meg a weben keresztül.

Félni vagy megijedni

A papírújságot lazán lehet olvasgatni a földalattin vagy játszótéri padon, a munkahelyeken az emberek előszeretettel fordulnak az internethez hírekért és különféle érdekesnek tűnő szolgáltatásokért.

Voltak nyomtatott lapok, amelyek vezetése nem tekintette fenyegetésnek az internetes tartalomszolgáltatást. Ilyenkor szerencsésebb esetben egyáltalán nem foglalkoztak az online kiadás indításának lehetőségével, kevésbé szerencsés esetben jegyzettömbben varázsoltattak valamit egy ismerőssel, hogy az internetezők legalább a lap e-mail címét megtalálják.

Ellenkező esetben viszont - amikor a lapvezetés életveszélyes fenyegetésként élte meg az internet terjedését - az volt a gyakorlat, hogy az online kiadás működését a megfelelő szervezeti egységgel együtt belesajtolták a nyomtatott lapba, amelynek egy kevéssé olvasható és megbízhatóan veszteséges honlap lett a végeredménye.

Más emberek, más világ

A stratégiák között nem bizonyult megfelelőnek sem a rivális technológia fenyegetésének figyelmen kívül hagyása, sem annak defenzív felhasználása. A győzelem azoké a lapoké lett, amelyek hagyományos szervezetüktől teljesen elkülönült vállalkozásokon keresztül üzemeltetik internetes kiadásukat - állapítja meg Gilbert.

New York Times
A teljesen független, internethez értő menedzsment által vezetett online kiadások átlagosan hatvan százalékkal mélyebben merítettek a hálón nyüzsgő olvasókból. Az ilyen lapok emellett nagyobb reklámbevételeket is kasszírozhattak - a hagyományos-internetes közös struktúrában ugyanekkor vonzóbb, de kevésbé hatékony módon a hirdetőknek egyszerre ajánlották a nyomtatott hirdetéseket és a bannereket.

A nyerők között a New York Times mintegy tizenhatmillió regisztrált felhasználót gyűjtött. A felhasználó az ingyenes regisztráció során megadja korát, nemét, azonosítja kereseti kategóriáját, földrajzi elhelyezkedését és e-mail címét. A New York Times hirdetéseinek hetven százaléka ezen adatok alapján, célzottan jút el az olvasókhoz.

Ugyancsak jól vette az akadályt a Washington Post, amely szintén tekintélyes olvasótábort gyűjtött be a weben - a vezető amerikai belpolitikai hírforrás emellett kisebb karriertanácsadó és fejvadász oldalak bevonásával erősítette meg a szolgáltatásait.