Natália
-3 °C
8 °C

Előretör az otthoni internetezés

2001.10.27. 14:05
A felmérések szerint jelentősen nőtt az internetezők, különösen az otthoni internetezők száma idén. A trend várhatóan folytatódik, a szolgáltatók év végéig az internet-hozzáféréssel rendelkezők számának 52%-os emelkedésére számítanak az előző év decemberéhez képest. A GKI-Webigen felmérése szerint az első negyedévhez képest az otthoni internetkapcsolatok száma 80 ezerrel, vagyis több mint 60%-kal bővült. A lakosság tervei szerint ez az év végére megközelítheti a 400 ezret, s így az internethez-hozzáférők aránya összességében meghaladhatja a 20%-ot.
A NetSurvey felmérése szerint 2001 második negyedévében a 14 évesnél idősebb népesség 18%-ának volt hozzáférése az internethez, ami jelentős növekedés az előző negyedévben mért 15%-hoz képest. Ugyanebben az időszakban rendkívül gyorsan terjedt az otthoni internetkapcsolatok száma is: míg az első negyedévben a lakosság 3%-a, másodikban már 6%-a tudott otthonában a világhálóra kapcsolódni. Petrik Ákos, a Webigen Rt. tanácsadója szerint ebben fontos szerepet játszhattak az ingyenes internet-hozzáférést kínáló vállalkozások. Hazánkban jelenleg két ilyen szolgáltató üzemel, a FreeStart és a Kiwwi. Mindkettő ingyenes internet-hozzáférést biztosít Budapesten és az ország nagyobb városaiban, valamint ingyenes tárterületet és e-mail postafiókot.

A szolgáltatók másfélszer több ügyfélre számítanak

Az internet térnyerését alátámasztja a GKI-Webigen vonatkozó felmérése is, mely szerint a szolgáltatók év végéig az internet-hozzáféréssel rendelkezők számának 52%-os emelkedésére - ezenbelül a lakossági előfizetések nagyobb növekedésére - számítanak az előző év decemberéhez képest. A felmérésből kiderül, hogy a hazai internetszolgáltatók legtöbb előfizetője még mindig a hagyományos telefonvonalat használja, de megfigyelhető alternatív kapcsolódási módok erőteljes térhódítása. Legnagyobb növekedés az ISDN- és a bérelt vonalak terén várható.

Van, akit nem érdekel

GKI - Webigen index
A GKI Gazdaságkutató Rt. a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan a magyarországi internethasználati felmérésének eredményeit is egy indexben összegzi. A konjunktúraindexek már számos alkalommal tapasztalati úton bizonyították hiteles előrejelző képességüket. A következtetések a kérdőívek "nő-csökken", "javul-romlik" típusú válaszainak összesítésével nyerhetők. Az összesítés módszerét szokás egyenlegezésnek, az így számított mutatókat pedig egyenleg típusú mutatóknak nevezni. (Az egyenleg értékek -100 és +100 között mozoghatnak, a 0 feletti értékek optimizmust, az alattiak pedig pesszimizmust mutatnak.)
A NetSurvey felmérése szerint viszont az internethez hozzáférők 21%-a egyáltalán nem internetezik. Őket vagy nem érdekli a világháló, vagy nincs meg a használatához szükséges ismeretük. Megállapították, hogy nőtt a rendszeresen internetezők és a soha nem internetezők aránya, miközben a ritkán internetezők aránya csökkent. A tendencia arra utal, hogy az internethez való hozzáférés terjedésével kialakulnak azok a markáns csoportok, amelyek a munkájuknál vagy érdeklődésüknél fogva egyre szorosabban kötődnek a világhálóhoz. De az a csoport is megszilárdul, akik megismerve az internet adta lehetőségeket, azokat a maguk számára haszontalannak, feleslegesnek érzik, és nem töltenek időt a világhálón. Mivel az internet egyik fontos előnye, hogy állandóan friss információt tartalmaz, az alkalomszerű és heti egyszerinél ritkább internetezésnek kevés a hozadéka. A havi egy-kétszer internetezők feltehetőleg inkább csak ismerkednek a világhálóval, s előbb utóbb vagy a gyakori internetezést, vagy az internettől való távolmaradást választják.

Miért alacsony a látogatottság?

Az internet elterjedésének vizsgálatakor felmerül a kérdés, hogy vajon azért alacsony a látogatottság, mert nincs megfelelő tartalom, vagy a szolgáltatók azért nem fejlesztenek minőségibb tartalmat, mert nincs rá igény. A Webigen Rt. szerint erre nem lehet egyértelmű választ adni, de az igényes, egyedi tartalom vonzza az érdeklődést és növeli a látogatottságot. Ez egyfelől megalapozza a portálok értékesítési felületeinek eladhatóságát, másfelől ösztönzi a kereskedelmet.

Az igényes tartalomhoz azonban sokan nem, vagy csak nehezen férnek hozzá, hisz a multimédiás elemek gyors és jó minőségű internetkapcsolatot követelnek, és ez a felhasználók többségénél jelenleg nem áll rendelkezésre.

A szélessávú hozzáférés elterjedését sokan a kábelhálózatokon történő internetezéshez kötik, ami a GKI-Webigen felmérés szerint hazánkban is rohamosan terjed. Ezek a cégek a kábeltelevízió hálózatán keresztül használható internet-hozzáférést nyújtanak, ami a hagyományos vonalnál sokkal gyorsabb letöltést biztosít. Az ADSL mellett ez az egyik legígéretesebb területe az internetszolgáltatásnak. Jelenleg a kábeltelevízió-szolgáltatók 20%-a nyújtja ezt a szolgáltatást, akiknél nincs, azoknak a 30%-a tervezi. Így még az idén átlagosan 200%-os internet-előfizetés növekedésre számítanak. Figyelembe kell venni azonban, hogy a rendszeresen internetező, korlátlan csomagot használók jelenleg lényegesen többet fizetnek a kábeles szolgáltatásért. A GKI-Webigen felmérése megállapítja, hogy a hagyományos internetszolgáltatók által kínált korlátlan hozzáférés költsége hagyományos telefonvonalon átlag 3.617 forint, ISDN-kapcsolattal 4.317 forint, amíg ugyanez kábelen/ADSL-en 10.000-16.000 forint között van.

Drága a hozzáférés

Az internethasználatot jelentősen befolyásoló tényező a költség, ami hazánkban igen magas. Az OECD vonatkozó felmérése megállapítja, hogy a havi 20x1 óra csúcsidőn kívüli internetezés díja az OECD-tagországok között Magyarországon a legmagasabb (dollárban kifejezve, vásárlóerő paritással korrigálva). Az eredmény értelmezésénél azonban figyelembe kell venni a regionális viszonyokat.

Magyarországon az internetezéshez kapcsolódó távközlési díjak külön elemzést igényelnek. A szolgáltatók különböző kedvezményeket kínálnak, különösen csúcsidőn kívül, amelyek kifejezetten ösztönzik az internetezést. Megjegyzendő, hogy a nemrég bevezetett 51-es hívószám is további kedvezményeket nyújt a szolgáltatókat hívó ügyfeleknek, s ezeket figyelembe véve már az OECD-összehasonlítás eredménye is más fénybe kerül. Továbbá a szolgáltatók között erősödő verseny és a távközlési piac liberalizációja várhatóan a költségek csökkenését eredményezi.

Habár a GKI-Webigen felmérésből és a szektor szereplőivel folytatott beszélgetésekből úgy tűnik, hogy az egységes hírközlési törvény egyelőre nem befolyásolja a forgalmat, vagy legalábbis a végrehajtási rendeletek ismerete nélkül az még nem előrelátható.

Értéknövelt szolgáltatásokat terveznek

Az élesedő versenynek az is következménye, hogy a szolgáltatók az összes bevételükön belül az előfizetési díjak arányának csökkenését és a forgalmi díjak, illetve a honlapkészítésből és karbantartásból származó bevételek növekedését várják. Ez szintén azt sugallja, hogy a használat növekedésére és a webes jelenlét elterjedésére számítanak és hagyományos szolgáltatásukat magasabb hozzáadott értékű szolgáltatásokkal egészítik ki.

Amennyiben elfogadjuk a feltételezést: ha valaki megismerkedik az internettel, akkor azt vagy egyre rendszeresebben vagy egyre kevésbé használja, akkor az otthoni kapcsolódások növekedését az is ösztönözheti, hogy a vállalatok és a közszféra növekvő behálózottságával párhuzamosan egyre több embernek nyílik lehetősége megismerni az internetet. Ennek következtében egyre többen igénylik az otthoni hozzáférés lehetőségét, amely az internethasználat dinamikus növekedéséhez vezető továbbgyűrűző jelenség része.

Ezt az optimista gondolatot alátámasztja a GKI-Webigen felmérése is, amely szerint Magyarországon jelenleg 210 ezer otthoni internetcsatlakozás van, s 150 ezer újat terveznek a háztartások a közeljövőben. Az első negyedévhez képest az otthoni internetkapcsolatok száma 80 ezerrel, vagyis több mint 60%-kal bővült. A lakosság tervei szerint ez az év végére megközelítheti a 400 ezret, s így az internethez hozzáférők aránya összességében meghaladhatja a 20%-ot.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!