Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Egyetlen pillanaton múlik a weboldal sikere

2006.01.16. 16:30
Hiába árul egy gyártócég tökéletes termékeket, ha webdizájnere pocsék, ugyanis már az első pillanatban jó benyomást kell tenni az internetezőre.

Szakértők is kétkedve fogadták a hírt, miszerint az emberi agy a másodperc egyhuszad része alatt képes határozott véleményt alkotni valamiről, noha határozottan ezt állítják az ottawai Carleton egyetem munkatársai a Behaviour and Information Technology tudományos szaklapban megjelent írásukban. A Gitte Lindgaard által vezetett csoport szerint agyunk mindössze 50 ezredmásodperc kielemzi a szemünk elé kerülő weboldalakat, és ez az első benyomás igen meghatározó élmény.

Rögtönítélők

Lindgaard és kollégái önkénteseket toboroztak, és megkérték őket arra, hogy osztályozzanak ötven ezredmásodpercre felvillanó weboldalakat. Nagyjából ennyi ideig látszik a tévében egy film egyetlen képkockája, tehát ez igen kis idő. A tudósok maguk is osztályozták a weboldalakat a kísérlet elején, és igencsak megdöbbentek a végeredmények láttán: a pillanatok alatt ítélő önkéntesek osztályzatai kísértetiesen hasonlítottak az övükére, amelyet hosszas morfondírozás után adtak meg.

A kutatók szerint eredményeik igen tanulságosak lehetnek azoknak a cégeknek, akik az interneten szeretnének meggazdagodni. Ha a látogatót nem fogják meg az első pillanatban, akkor hiába vannak jó termékeik: az internetező még azelőtt továbbáll, hogy ezt kiderítené. Más okból is fontos az első benyomás: egy tipikus kereskedelmi weboldalra a látogatók hatvan százaléka egy keresőben talál rá, és ha nem tetszik nekik egy oldal, akkor ráböknek a böngészőben a "vissza" gombra, és már mennek is a Google következő találatára. Igen valószínű, hogy épp az egyik vetélytárs szájtjára kerülnek, mondta el a Nature magazinnak Marc Caudron, a londoni Pod webdizájn-ügynökség munkatársa.

Az első benyomás jelenségét a pszichológusok régóta ismerik. Ha az ember vonzó kinézetével könnyen elkapja mások tekintetét, akkor azok valószínűleg átsiklanak majd az apróbb hibáin, és később is kedvezőbben ítélik meg. Fontos szerepe van még az önigazolásnak is, az emberek ugyanis szeretik azt hinni magukról, hogy jó döntéseket hoznak, és azért használják az elsőre megkedvelt weboldalt, mert ezzel támasztják alá első döntésük helyességét.

Puritán netezők

Caudron szerint nem nehéz összefoglalni, hogy mitől lesz vonzó egy weboldal. Szigorúan korlátozni kell például a grafikák számát, talán egyetlen figyelemfelkeltő grafikára, és nem szabad sok dolgot összezsúfolni egy helyen. A netezők puritán weboldalakat akarnak látni, ugyanis a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban szeretnének információkhoz jutni.

Persze aranyszabály, hogy a weboldal gyorsan betöltődjön, máskülönben az internetezők nem várják meg, hogy az első benyomás megszülethessen, és maradandó élmények nélkül továbbállnak.