Ambrus
-7 °C
3 °C

Hírfotókból válogat az új kereső

2006.04.12. 14:45
Megszokhattuk, hogy ha a neten keresünk, akkor linkekkel, szöveges tartalommal kell dolgoznunk. Egy új webkettes fejlesztés azonban más szemléletet követ. Ki mondta, hogy csak szöveg alapján lehet tartalmat keresni a weben?
A vizuális tartalom sokszor jobb információhordozó, mint a puszta szöveg. E felismerés szellemében készül a BBC Online In Pictures vagy az MSNBC The Week In Pictures rovata. Nem minden olvasó akarja végignézni a cikkeket: megelégednek azzal, ha egy képgalériában mesélik el nekik egymondatos képaláírásokkal, hogy mi történt az adott napon vagy héten.

A nemrégiben megújult Pixsy ugyanezt a logikát követi. A híroldalakon található cikkekből kiveszi a képillusztrációt, és ezeket a képanyagokat teszi kereshetővé (úgy, hogy a kulcsszavakat metaadatként rendeli hozzájuk). Magyarán rengeteg képet láthatunk a Pixsy keresőoldalain, melyek mind egy-egy olyan cikkre mutatnak, melyek az adott képillusztrációt tartalmazzák.

Miben különbözik ez az elv mondjuk a Google vagy a Yahoo képkeresőjének logikájától? A nagy keresőmotorokon kifejezetten képeket keresünk, míg a Pixsy csak felhasználja a képeket arra, hogy "arcot adjon" a hírtartalmaknak. Ha például rákeresünk egy sztár nevére, a megjelenő képek mind a sztárral kapcsolatos cikkekre mutatnak.

A Pixsy a nagy keresőkkel ellentétben gondot fordít arra, hogy csak a friss és megbízhatónak tekinthető hírforrásokból merítsen. Például a New York Times logójára kattintva a lap online kiadásában frissen megjelent cikkek képillusztrációi közt böngészhetünk.

Mi az Ajax?
Az "Aszinkron Javascript és XML" eszközcsoport, vagyis az AJAX olyan technológia, mely az aszinkron letöltött, aktualizált tartalmat dinamikusan jeleníti meg a grafikus interfészen. Az AJAX-technológia célja, hogy az adott weboldalt néző felhasználóban azt a benyomást keltse, hogy a weboldal frissülése rugalmas, dinamikus. Ezt a hatást azzal éri el, hogy a "színfalak mögött" kis adatcsomagokat cserél a szerverrel, és nincs szükség arra, hogy a felhasználó az egész oldalt frissítse ahhoz, hogy a változások megjelenjenek. Ez nem csak dinamikusabbá, de gyorsabbá is teszi a netezést. Látványos Ajax-alkalmazás például a Digg Spy, ObjectGraph Dictionary, Google Suggest.

A vizuális kereső az alapelv mellett alkalmazza az úgynevezett AJAX-technológiát (lásd keretes írásunkat) is, melynek segítségével a találati oldalon a navigálás dinamikusabb lesz. A találati oldalak közti lapozáshoz nem tölti újra a teljes oldalt, ezzel gyorsabbá válik a navigálás, és a képtalálatokra kattintva a részletes adatlap is pop-up helyett egy JavaScript-ablakban nyílik meg, ahonnan tovább klikkelhetünk a forráshoz.

  • A Pixsy működési elvéről készített videónk (660KB, .avi)
  • A Pixsy a szöveges tartalmak mellett videókat is kereshetővé tesz. Egyéb előnyei közé tartozik, hogy a címlapon megjelenítik nekünk a legnépszerűbb hírforrásokat és a legutóbb használt keresőszavakat is. A keresőindexet óránként frissítik.

    Nézelődés a találati listákon

    Mennyire használható ez az alkalmazás? A Pixsy alapproblémáját az okozza, hogy a képek nem mindig fejezik ki egyértelműen, hogy milyen tartalmat érünk el, ha rájuk klikkelünk. Ez a probléma hatványozottan jelentkezik, ha a Tech rovatban keresgélünk. Éppen most, miközben e cikk készül, az első találati oldalon csak egy olyan informatív kép van, melyről nagyjából sejthető, milyen tartalomra vezet.

    És ez pedig egy mobiltelefonról készült kép. Ha ráklikkelünk, láthatjuk, hogy a Seattle-PI a japánok mobiltévézési szokásairól szóló cikkére mutat a fotó. A haszontalan képtalálatokon egy bolygó metszetét vagy épp egy fociképet látunk. (Utóbbi egyébként a focivébé alatti önkéntes HDTV-tesztelésről szóló cikkre mutat. Innen tehát a teches szál. Ez persze nem derülhet ki a becsúszó szerelést ábrázoló képből.)

    #alt#

    Célirányos keresés

    A céltalan nézelődés mellett szoktunk céltudatosan is keresgélni. Kezdjük mindjárt egy könnyű leckével. Az "ipod" kifejezésre kerestünk rá és kaptunk is egy csomó mosolygós embert ábrázoló házifotót. Mi köze ezeknek a magánképeknek az ipodhoz? Kattintunk a képekre, és íme: "ez a kép valószínűleg épp akkor készült, mikor megállt az ipodom", vagy: "épp az ipodomat hallgatom". Igen, bizony énblogok képeit találta meg nekünk a kereső, ami ugyan nem túl izgalmas, viszont képet kaphatunk az amerikai blogoszféra önfényezésének aktuális állapotáról.

    Képfelismerő 2.0
    A Riya "intelligens képmegosztó" szolgáltatás március vége óta érthető el a nyilvánosság számára. A regisztrálást követően egy képfeltöltő alkalmazást kell telepítenünk a gépre. Az alkalmazás segítségével tölthetjük fel saját képeinket, melyeken a program automatikusan megkísérli felismerni az emberi arcokat, és beforgatni a fotókat "álló helyzetbe". A feltöltött képeinken beazonosíthatjuk az embereket. Ezeket a képeket megoszthatjuk másokkal, sőt, csoportosíthatjuk is őket. Ami a Riyát egyedivé teszi, hogy a beazonosításokat követően az újonnan feltöltött képeken található arcokat elvileg képes összevetni a már felismertetett képekkel. Vagyis ha első körben feltöltjük családi fotónkat, majd a megfelelő arcokhoz hozzárendeljük családtagjaink neveit, a következő képfeltöltéskor a Riya képes lesz felismerni, hogy ha valamelyik családtagunk szerepel az adott képen. Ez azt eredményezi, hogy ideális esetben több ezer kép feltöltését követően nem kell nekünk külön-külön beazonosítani a képen található személyeket, hanem a kliens ezt megteszi automatikusan. egyelőre objektív adat nem áll rendelkezésre, mely megmutatná, hogy a Riya "arcfelismerője" mekkora hibaszázalékkal működik.

    Nyilván a Pixsynál is gondolhattak arra, hogy ez problémát fog okozni, ezért kategorizálják nekünk a találatokat. Ha a technológiai hírekre szűkítjük a keresési találatokat, már meg is jelennek előttünk a releváns találatok. Ma még nem lehet tudni, mennyire lesz sikeres a vizuális kereső.

    Az biztos, hogy a Nielsen/Netratings legutóbbi kutatása szerint a képkeresés felfutóban van. Az elmúlt egy évben a Google produkálta a legnagyobb növekedést: 71,9 százalékkal több a képkeresés ma a Google-on, mint egy éve, míg a Yahoo csak 19,1 százalékot könyvelhetett el.

    A Nielsen piaci elemzője szerint a képkeresés egyre növekvő népszerűségének elsősorban az az oka, hogy a szélessávú net terjedésével az emberek könnyedebben tudják letölteni a nagy képfájlokat. Az elemző szerint a képkeresés terjedésében szerepet játszanak az egyre népszerűbb közösségi portálok is, ahol napi rutinná válik a képfeltöltés és -megosztás.

    Nászút ajándékba!

    Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

    Év végi utazás

    Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!