Bertalan
11 °C
27 °C

Ha lenne benne rocket launcher, szétlőném az egészet

2007.06.08. 10:15
"Nálunk a jövő már valóság és bejárható" - a világ első, valóságos 3D-ben bejárható plázájaként hirdetik magyar készítői a virtualisplaza.net-et. Nosza, kerekedjünk fel, és járjuk be együtt a valóságos jövőt! Lehet, hogy kidob a láthatatlan kidobó, de egy történelmi tanulsággal mindenképpen gazdagabbak leszünk.

"Elkészült a világ első, valóságos 3D-ben bejárható plázája, ami magyar fejlesztés" - érkezett a napokban a diadalmas bejelentés a virtualisplaza.net-től. "Nálunk a jövő már valóság és bejárható, egy magyar fejlesztői csapatnak köszönhetően, akik úttörő szerepet vállaltak."

"Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" - reagált azonnal, látatlanban egy sokat tapasztalt kolléga mailben, ami csúnya prekoncepcióra utal. Mert igaz, hogy a közlemény kissé túloz, "valóságos 3D-ben bejárható plázából" ugyanis az elmúlt tíz évben indult néhány száz, ha nem néhány ezer, köztük magyar is. A legtöbb megbukott. De miért ne alkothatott volna egy új, hazai csapat valami egészen frisset, forradalmit és meggyőzőt? Hát alkothatott volna, de nem alkotott.

Talán magával a műfajjal van baj. Emlékszik még bárki népszerű napilapunk kezdeményezésére, a Népszabadság Internet Plazára? Vagy az Inter-Európa Bank és a Datanet közös fejlesztésére, a passage.hu-ra? A linkekre felesleges kattintani - ezeknek a kilencvenes évek végén készült, 3d-ben bejárható virtuális bevásárlóközpontoknak mára nyomuk sincs. Amilyen csinnadrattával jelentek meg, olyan csöndben tűntek el a netről a róluk szóló cikkekkel együtt, és mostanra csak néhány elképedt fórumozó megjegyzései maradtak meg emlékbe 1999 tájékáról. Hogy miért? Nos, épp erre a kérdésre ad frappáns választ a legújabb magyar fejlesztésű 3d-s internetes bevásárlóközpont, a virtualisplaza.net.

Bishop a csővezetékben


Fény, földgömb, fikusz
"Előbb beleszorultam a liftbe, sosem volt még ilyen klausztrofóbiás élményem. Talán amikor Bishop mászott a csővezetékben az Alien 2-ben" - írt első élményeiről egy megrökönyödött tesztelő. "Úristen***, úristen***, úristen***, nagyon durva, pont olyan idegesítő, mint egy igazi pláza. Ha lenne benne rocket launcher, szétlőném az egészet" - mondta tőle függetlenül egy másik. "Runtime Error 2002 - Could not load animation at line 602" - mondta a virtualisplaza.net, amikor mi is megpróbáltuk telepíteni, majd elegánsan kifagyott. Aztán egy másik gépre fölment, de minek.

Omfg rotflmao, mondták volna a fórumozók a pláza láttán 1999-ben. Odabent bevásárlóközpont alakú virtuális tér, nyomasztó téglafalak, a plafonról földgömb lóg, a sarkokban stratégiailag elhelyezett fikuszok, amelyek megjelenítését az indításkor ki lehet ugyan kapcsolni, de kár lenne, mert fikusz nélkül nem pláza a pláza. A boltok jó része üres, vagyis kiadó, kisebb részük ki van adva, a Lord férfiruhaüzlet kirakatában például lenyakazott, öltönyös próbababák láthatók, a Cipő feliratú üzlet kirakatában meg felirat, hogy "Itt hamarosan cipőbolt nyílik" - piros, dőlt betűkkel odanyesve, mintha csak Wordből lenne kikopipésztelve. Elképesztő.


Itt hamarosan cipőbolt nyílik
A navigáció elméletileg úgy működik, mint a lövöldözős játékokban: W előre, S hátra, az egérrel lehet nézelődni. A navigáció gyakorlatilag úgy működik, hogy haladni alig lehet, és ha az ember kicsit ügyetlen, egyszerűen felfordul. Aztán, mivel gravitáció nincs, fejjel lefelé lebegi be a plázát, ahol a kiírás szerint állítólag 84-en tartózkodnak éppen, de őket nem látni. Jogos, ez nem multiplayer, ez egy plaza, és aki ismerkedni akar, járjon a csetre. De a fizikai modellen azért lehetett volna leheletnyit finomítani.

A láthatatlan kidobóember

A virtuális bevásárlóközpont másodszor akkor dob ki, amikor öt perc múltán elérkezünk egy étteremhez (talán Boczkónak hívják, de ezt nem sikerül ellenőrizni, mert kidob), újraindítás után harmadszor akkor, amikor megállunk egy újabb kirakat előtt, és próbálunk kattintani, hogy bejussunk az üzletbe. A leírás szerint úgy lehetne bejutni, hogy a bejáratra kattintunk, de ez egy esetben sem sikerül. Valaki, akinek sikerült, azt meséli, hogy olyankor csoda történik: megnyílik a böngésző, és meg lehet tekinteni az illető kereskedő webszájtját. Hát így.

Léteznek a világban megmagyarázhatatlan dolgok, és nem is kell mindenben feltétlenül értelmet keresni. A virtualisplaza.net létrejötte ugyanakkor kifejezetten örvendetes: az a nagyszerű benne, hogy történelmi tanulsággal szolgál, retrospektíve. Meg lehet érteni belőle, most, 2007-ben, hogy miért zártak be a háromdimenziós virtuális plázák 5-10 évvel ezelőtt. A virtualisplaza.net perspektívát nyit, távlatot teremt. Valahogy úgy, mintha az őszödi beszédből értenénk meg, mit keresett Kossuth Cegléden. Vagy Széchenyi Döblingben.