Vilma
-7 °C
4 °C

Parlamentet alapíthatnak a gémerek

2002.11.08. 08:10
Az internetes szerepjátékok világa egyre jobban közelít a valódihoz: egyre realisztikusabb a gazdasági rendszerek képződnek a virtuális társadalmakban, sőt - egy közgazdász szerint - hamarosan az is várható, hogy a játékosok konszenzusos döntéshozatali rendszert hoznak létre, azaz parlamentet alapítanak.
Az internetes szerepjátékok már annyi előfizetővel rendelkeznek, hogy a virtuális világok "népessége" lassan már számos észak-amerikai város populációjával is vetekszik. Ennek eredményeképpen a fejlesztők már nem csupán realisztikus három dimenziós világokat szeretnének megalkotni, egyre nagyobb kihívás ugyanis a virtuális gazdaság működőképessé tétele, és a kormányzás lehetőségének megteremtése.

Fejlődő országok

"Egy közgazdász szempontjából minden, ami ezekben a játékokban történik, valódi" - mondta a Wirednek Edward Castronova, a kaliforniai állami egyetem közgazdasági tanszékének oktatója. Castronova eleinte csak kikapcsolódásként játszott a számítógéppel, míg bele nem futott az EverQuestbe.

Egy évre rá Castronova megírta a világ első, azóta már elhíresült játékgazdasági tanulmányát, ami az EverQuest Norrath nevű világával foglalkozik. Az itt nehezen beszerezhető tárgyakkal aukciós portálokon (például az eBayen) kereskednek a játékosok, Castronova ezek kereskedelmi értéke alapján számította ki az ország nemzeti jövedelmét.

A tanulmány szerint Norrath egy főre eső nemzeti összterméke 2266 dollár lenne (ez körülbelül a magyar GDP fele). Ezzel a világranglistán a 77. helyre kerülne Oroszország mögé, de Kína és India elé. A világban a helyi valuta árfolyama túlszárnyalta a japán jen és az olasz líra értékét.

Infláció

A valódi és a képzeletbeli gazdaságok közötti határvonal kezd eltűnni. A korábbi játékokban azonban jelentkeztek gazdasági problémák. A sikeres küldetések pénzjutalommal járnak, melyből a játékosok fegyverzetet, felszerelési tárgyakat, ruhákat és hasonlókat vehetnek.

Így azonban minél régebben működik egy játékszerver, annál több pénz áll rendelkezésre, emiatt annak vásárlóereje csökken, azaz infláció van. Sőt, a számítógép irányította kereskedőknek el lehet adni teljesen piacképtelen dolgokat, és az elpusztíthatatlan tárgyak jelenléte is gazdasági problémákhoz vezet.

Új gazdaságpolitika

Az "öld meg a gonoszokat, vedd fel az öt aranyat"-modell nem változott a legtöbb játékban, mondta Haden Blackman, a LucasArts producere. Ez a rendszer még a régi, szöveges játékokban alakult ki. "Az egyik dolog, amit a kezdetektől meg akartunk teremteni, az egy sokkal életképesebb, a játékosok által üzemeltetett gazdaság" - tette hozzá.

Blackman a LucasArts azon csoportját vezeti, mely a Sony Online Entertainment-tel együtt létrehozta az első Star Wars-univerzumon alapuló online játékot, a Star Wars Galaxies-t, ami januárban kerül majd a boltok polcaira.

A Star Wars Galaxies megpróbálja majd áthidalni a Castronova által leírt problémákat, így például kevesebb számítógép irányította kereskedő szerepel majd benne és nem lesznek elpusztíthatatlan tárgyak. Ez a két tényező kiküszöbölheti a Norrath-ban tapasztalt inflációt.

Gémerparlamentek

Castronova szerint a játékokban a "valódi" gazdaságok megjelenése előbb-utóbb "valódi" kormányzatok létrejöttéhez fog vezetni.

"A mostani egy ügyfélkiszolgáló rendszer - a történelem azonban bebizonyította, hogy ez nem járható út. Biztos vagyok benne, hogy elmozdulás lesz majd tapasztalható a konszenzusos döntéshozatal felé. Létrejönnek majd majd játékosparlamentek, és az emberek bíróságokra járnak majd pereskedni." - mondta a közgazdász.