További Net cikkek
A jövő mozija digitális |
A The Walt Disney Co. egységeként üzemelő Miramax "Bounce" című etűde stabilan fogja állni a mozirajongók esetleges rohamát. A kópia tömeges vetítések esetén is megőrzi majd kristálytisza képét, színeit és egy darab karcolás sem teheti tönkre Gwyneth Paltrow falinaptármosolyát.
Digitális majális
A film, bár hagyományos anyagra készült, digitális formát öltött az oklahomai Tulsa városában, hogy azután egy nyolc órán keresztül tartó adással feltöltődjön a Time Square AMC Empire 25 nevű filmszínházba.
A digitális jeleket még a sugárzás megkezdése előtt titkosították, mert bár nem valószínű, hogy egy ekkora adathalmazt bárki is elcsípjen, és lementsen az otthoni merevlemezére, de ugye láttunk már falon pókot. A moziban ezt a többszáz gigabytos adatmennyiséget aztán dekódolták, kitömörítették, és áttöltötték a digitális vetítőgépbe.
A piszkos anyagiak
A filmstúdiók már régóta keresik a megoldást, hogyan lehetne lefaragni a filmterjesztés költségeit. Egy kópia ugyanis 1500-2000 dollárba kerül, amiből egy-egy nagyobb sikerfilm esetén akár 4000 darabot is készítenek.
Minden jóban van valami rossz, legalábbis fizetni itt is kell azért, a moziknak ugyanis át kell állniuk digitális vetítőgépekre, amelyek ára 150 és 200 ezer dollár között mozog, s ez eléggé lehúzza a 35 ezer dolláros analóg gépekhez szokott tulajdonosokat. Ezt a költséget egyelőre csak a legnagyobbak engedhetik meg maguknak, így a technológia szélesebb körű elterjedése akkor várható, ha a készülékek ára 75 ezer dollár magasságába esik.
No pain, no grain
A klasszikus pillanatok is tökéletes minőségűek maradnak |
Digitális filmeket eddig is játszottak már pár amerikai és európai moziban, amikor a filmet merevlemezeken vagy üvegszálas kábelen juttatták el a vetítőgépekig. A Warner Tarzanja és a Titan AE néhány helyen analóg mesterkópiáról már digitálisan került a nézők elé. Tavaly pedig Lucas prezentálta a digitálisra konvertált filmek úttörőjét az Első Epizód formájában. Lucas a második részt tervei szerint kizárólag digitálisan szeretné rögzíteni és vetíteni is, kérdés, hogy 2002 nyaráig át tud-e állni a világ a költséges technológiára.