Mária
-7 °C
3 °C

Fokozódás a hatodikon

2003.07.16. 15:11
Egyre emelkedik a virtuális ismeretségi hálókat építő szájtok ázsiója. A honi interneten a WiW jóvoltából ismert szolgáltatás kicombosodásával egy időben a tengerentúlon ismét népszerűvé váltak a "hat fokozat" oldalak.
Az angolban csak "hat fokozat" oldalként jelölt online közösségépítési eljárás Stanley Milgram pszichológus kísérletének konklúziójából kapta nevét. Milgram szerette volna kideríteni, mennyire ismeretlenek egymás számára az emberek, ezért háromszáz kísérleti küldeményt készített és véletlenszerűen kiválasztott embereknek továbbította azokat. A küldemény egy feladatsort tartalmazott: nevet, címet feljegyezni; a küldeményt személyes ismerős kezén keresztül a feladó feltételezett ismerőse felé továbbítani. Milgram számításai szerint a kísérleti pakkok átlagosan hat személy érintésével jutottak el végcéljukhoz: a kutató ezt nevezte "a szeparáció hat fokozatának".

A kifejezés elterjedését rendkívüli módon elősegítette John Guare, aki drámát írt ezen a címen, amelyből film is készült, amelyben Will Smith Sydney Poitier fiának tetteti magát.

Odabenn

A tavaly áprilisban indított WiW (ld.. who is who) közösségi oldal Magyarországon úttörő módon beelőzte az ismeretségi alapon felépülő közösségi oldalak amerikai ismételt felfutását.

Az első ilyen módon működő szájt, a SixDegrees 1998-ban kezdte működését és négy évvel később hárommillió felhasználóval a szerverén tönkrement. Az ismeretségi háló azonban nem veszett ki véglegesen, hanem Friendster néven visszatért.

A Friendster tavaly télen tört fel igazán, azóta a legnépszerűbb "hat fokozat" oldal. A szilíciumvölgyi dotkom cég alapítója Jonathan Abrams közlése szerint körülbelül nyolcszázezer felhasználójuk van és a regisztráltak száma hetente húsz százalékkal nő.

A WiW-vel szemben a szolgáltatás nyitott, de a felhasználók hasonló dolgokra használhatják: ismertetőt írhatnak magukról, megnézhetik maguk, közelebbi, és távolabbi ismerőseik ismeretségeit hálózati térképen, üzengethetnek egymásnak, megpróbálhatják felszedni egymást.

Előfizetők és önkiárusítók

Abrams eredetileg online ismerkedő szolgáltatásokban utazott, de belefáradt a csevegőszobákban gyakori bizarr epizódokba. Az interneten ismerkedni vágyó rengeteg ember azonban nem hagyta nyugodni: tervei szerint augusztus táján fizetős társkereső szolgáltatással szereli fel a Friendstert. Abrams a piacvezető Match.com előfizetési díjának harmadáért, potom nyolc dollárért vesz be bárkit a promantiszkuis dekadencia fertőjébe.

Az elmúlt héten azonban beköszöntött a váratlan fordulat: xxxdtox júzer és tiszteletbeli balfék árverésre bocsátotta kapcsolati hálóját az eBayen. Portékáját az alábbi szavakkal ajánlotta: "ha nem vagy menő, én menővé tehetlek a kúlos ismeretségi körömmel." Az ismeretségeit készpénzre váltó tag a licit végén tizenkét dollárt kasszírozhatott.

Üzletelők

Everyonesconnected illetve Itsnotwhatyouknow néven a britek is hatodik fokozatba kapcsoltak, de az üzletág legjobban Kaliforniában burjánzik. Mountain Viewban LinkedIn néven indult szakmai és üzleti kapcsolatokra specializált hálósító. Ryze néven San Franciscól is üzemeltetnek ugyanilyen oldalt ugyanerre a célra. A legérdekesebb mégis a Los Angeles-i Zerodegrees, mert szintén üzletembereket célzó szolgáltatását a vérkomoly "kapcsolati tőke menedzsment" (relationship capital management) néven ajánlja.

A WiW-en kívül magunk is valami ilyet szeretnénk itthonra, "kapcsolati tőke menedzsmentet" a politikai palettának. De nem komolyan, hahaha.