Natália
-3 °C
7 °C

01.01.01.

2000.08.01. 10:00
A San Francisco-i Modern Művészetek Múzeuma (SFMOMA) már régóta ismert arról, hogy támogatja az internetes művészet. A múzeum az új évezred első napján nagyszabású kiállítással kívánja elismertetni a fiatal művészeti ágat.
SFMOMA
Mesterséges identitások
A ,,01.01.01: Art in Technological Times" nevű rendezvény a San Francisco-i múzeum legköltségesebb és legnagyobb kiállítása lesz. Jövő márciustól harmincöt művész munkáit tekinthetik majd meg a látogatók két emeleten.

A múzeum anyagi támogatásával jelenleg hat képzőművész dolgozik a 01.01.01. nyitó produkció megalkotásán - aki nagyon okos már azt is kitalálta, hogy a kiállítást 2001. január elsején nyitják meg egy perccel éjfél után.

Minden művészet technológia

A digitális művészet tehát áttörés idejét az új évezred első percére időzítette. ,,Olyan fordulópont lesz ez, mint amikor a videoművészet megjelent a múzeumokban huszonöt évvel ezelőtt." - mondja David Ross, az SFMOMA igazgatója - ,,Bizonyos értelemben ez még fontosabb lépés."

Ross, aki anno még a New York-i Whitney Múzeum igazgatója volt, a hetvenes években úgy gondolta, hogy a kábeltelevíziózás terjedésével a videoművészet a kiállítótermek helyett egyenesen a háztartásokba költözik majd, de - a vélhetően anyagi természetű korlátok miatt - egyetlen múzeum sem indított videoművészetet sugárzó televíziót. Aztán elröppent az idő, és megérkezett az internet.

Shredder 1.0
Daráló böngésző
A 01.01.01. egyébként nem marad szigorúan a HTML varázslat, a scriptek, és a vektorgrafika keretei között. A műtárgyak között lesznek festmények, szobrok és jó öreg video-installációk is. Egy a lényeg: a kiállítás témája, amely ,,a mesterséges identitás, a hálózatok összegabalyodása, a valóság elmosódása és az információáradat."

,,Az a helyzet, hogy minden művészet technológia eredménye." - mondja Ross, és rámutat, hogy Johannes Vermeer olajfestményei például kifejezetten csúcstechnológiának számítottak a 17. századi Hollandiában.

Művészetből megélni

Rendkívül ritka dolog, hogy valaki internetes művészetből megéljen. A világon talán mindössze annak a hat (vagy hét) művésznek sikerült ez, akik az SFMOMA ösztöndíjából szorgoskodnak.

Közöttük van Alison Craighead és Jon Thomson, az idén Webby-díjat nyert Entropy8Zuper alkotói. Jochem Hendricks az újságot vagy képernyőt figyelő tekintetet követő technikával hoz létre grafikákat. Karin Sanders egy 3D scannerhez kötött ipari esztergagéppel készíti el a művészetszerető tíz centi magas testportréját (idegroham garantált). Nagy dologra készül az internetes művészet úttörőjeként ismert hálózati művész Mark Napier is - januárig be kell érnünk a Potatolanddel és a Shredderrel.