Miklós
-7 °C
2 °C

A CNN bezáratta az álhírgenerátort

2003.02.04. 15:00
Zokogó tinédzserek, dühös szülők, pedofília gyanújába kevert tanárok szegélyezték a hamis CNN-híreket gyártó weboldal útját. Már több mint kétmillióan látogatták naponta az oldalt, amikor a CNN lecsapott, az üzemeltetők pedig jobbnak látták leállítani a szolgáltatást. Az oldal készítői egyébként ohiói tinédzserek, akik azóta sem értik, hogy a saját szórakoztatásukra összerakott lapból hogyan lett ekkora ügy.
Múlt csütörtökön leállították a www.spo0fed.com címen üzemelő, hamis CNN-híreket gyártó weboldalt, miután a hírcsatorna jogi úton hívta fel az üzemeltetők figyelmét, hogy tevékenységük sérti a szerzői jogokat, és jogosulatlanul használják a CNN logóját is. Az álhírgenerátor népszerűsége egy hétig tartott, de ezalatt is sok bonyodalmat okozott, miután az álhíreket számos újság, rádió- és tévécsatorna valódiként tálalta, írta a Wired.

Összetört szívek

"A CNN-t valószínűleg nem érdekelte volna a dolog, de mikor már több millió ember át lett verve, lépniük kellett" - mondta a Wirednek Eric Smith, az oldal egyik alkotója. A 16 éves ohiói tinédzser szerint a hamis hírek úgy néztek ugyan ki, mintha a CNN-ről származtak volna, de a szövegük annyira abszurd volt, és olyannyira tele voltak nyelvtani hibákkal is, hogy mindenki láthatta: paródiáról van szó. "Az emberek nagyon hiszékenyek" - tette hozzá. A CNN nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

Nagy port vert fel többek között az az álhír, mely szerint Dave Matthews zenész meghalt kábítószer-túladagolásban. Matthews ezt a zenekara hivatalos weblapján cáfolta. Megjelentek hírek Jennifer Lopez, Jay-Z és a Backstreet Boys-os Nick Carter haláláról is, ez utóbbi miatt később sok összetört szívű tinilány szülei küldtek dühös leveleket Smithéknek. A rendőrség többször felkereste őket olyan álhírek miatt, melyekben név szerint szerepeltek tanárok és diákok. Ilyen volt például az a cikk, mely egy iskolaigazgatóról szólt, aki ellen gyermekpornográfia birtoklása és terjesztése miatt folyik eljárás, mondta el Smith.

Meglepődtek

Smith és két barátja saját szórakoztatásukra készítették az oldalt, ami négy hónapig üzemelt anélkül, hogy bárki is felfigyelt volna rá. Egy hete vasárnap azonban hirtelen nőni kezdett a látogatottsága. Napokon belül a forgalom napi kétmillióra ugrott. "Amikor észrevettük, mi folyik, az oldal már több tízezer html-fájlt gyártott naponta, és minden órában több ezer látogatója volt - mesélte Smith. - Mondanom sem kell, nagyon meglepődtünk, és még mindig próbálunk rájönni arra, hogy mi okozta ezt a hirtelen növekedést."

Hamis cikkeket bárki készíthetett, csak be kellett gépelni a sztori címét és szövegét. A generátor ezután létrehozta a hamis CNN-oldalt, működő linkekkel és bannerekkel. Az URL is úgy nézett ki, mintha a CNN oldaláról származna, bár tartalmazta a @ jelet, ami gyakorlott szemek előtt azért hamar leleplezhette az átverést.

A CNN egyébként tavalyelőtt szintén bezáratott egy hasonló oldalt, a CNNdn-t, ami a hírcsatorna gazdasági lapját, a CNNfn-t parodizálta. A Faked News azonban továbbra is üzemel, itt a CNN, a CNet vagy az MTV oldaláról származónak tűnő cikkeket lehet gyártani. Magyarországon is van hasonló oldal, a levantartoztatva.hu.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!