Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Kémszoftvert fejleszt a Google

2006.09.04. 11:16
Nagyjából mindent tud a Google arról, hogy milyen keresőszavakat használunk, milyen weboldalakat nézünk és mit írunk emailjeinkben. Most azt is tudni akarja, hogy milyen tévéműsorokat nézünk. A Google prototípus szoftvere a számítógép mikrofonjával felveszi a hangokat, és hasznos információkat küld a cég szervereire.

Régóta tudjuk, hogy a Google a felhasználók megfigyelésére alapozza igen jól jövedelmező hirdetési bizniszét: rögzíti a Google-t használók kereséseit, netezési szokásait és még levelezésük tartalmát is elemezni tudja. Az így nyert adatok alapján löki elénk személyre szabott hirdetéseit. Azt eddig nem tudta, hogy internetezés közben mivel foglalkozunk az otthonunkban, de nem sokáig lesz így.

Hang, ember

Első hallásra a Google kifejlesztette a Nagy Testvér álomfegyverét, hiszen a távolról irányítható hangrögzítő szoftvere tökéletesen alkalmas lehet a kémkedésre. A keresőóriás azonban igyekszik elhessegetni az emberek félelmeit. A nyár elején bemutatott prototípus nem hangfájlokat küld a Google adatfeldolgozó szervereinek, hanem csupán minimális információt tartalmazó digitális ujjlenyomatokat.

Az ujjlenyomatok úgy készülnek el, hogy a Google szoftvere öt másodperces hangfelvételeket készít a pécé mikrofonjával, majd gondosan kiszűri a környezeti zajokat, hogy csak a tévéadás hangja maradjon meg a fájlban. Ezután a fájlból készít egy ujjlenyomatot, és ezt a néhány bájtos kódot küldi el a szerverére. Mindeközben a Google központjaiban is folyamatosan rögzítik a tévéadásokat, és ugyanúgy ujjlenyomatokat készítenek. Így az ujjlenyomatok összehasonlításával meg tudják mondani, hogy az adott pillanatban mi megy az internetező tévéjén, és már küldhetik is a megfelelő hirdetéseket.

Mellékszál

Egy másodpercnyi hang ujjlenyomata csupán négy bájt, tehát egy egész évnyi tévéadás csupán néhány gigabájtot foglal el a Google merevlemezein. Persze csak akkor, ha a Google nem akajra majd tárolni az egyes felhasználókhoz kapcsolódó mintákat is, rögtön a keresési és webezési szokásainkkal kapcsolatos adatok mellett, hogy pontosabb képet alkothasson a felhasználóiról. A legutóbbi tesztekben száz alkalomból legfeljebb hatszor tévedett a Google elemzőszoftvere, azaz ennyiszer kaptak a kísérlet résztvevői olyan hirdetést, amely nem igazán passzolt a tévében futó műsorhoz.

A Technology Review műszaki tudományos lapnak Peter Norvig, a Google kutatási igazgatója azt mondta, hogy a most még csak kísérleti rendszerből egyszer valószínűleg termék lesz. Azt is elárulta, hogy máris sokan érdeklődnek iránta, az azonban nem derült ki, hogy az amerikai állampolgárok "biztonságáért" "aggódó" hárombetűs szervezetek is a potenciális vevők közt vannak-e. Vajon egy bombatámadásról vagy más ármánykodásról szóló megbeszélgetés mekkora ujjlenyomatban fér el, és mennyire pontosan azonosítható? Elképzelhető, hogy a CIA, FBI és NSA is fontolgatja a hangrögzítő kihasználását, akár a fölösleges ujjlenyomatgyártást is mellőzve? Ha így is lesz, mi, felhasználók valószínűleg utolsóként értesülünk erről.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!