Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Prostituáltak a magyar neten

2005.12.01. 09:18
Az internetes szexpartner-kereső magazinok piaca alaposan átrendeződött az utolsó négy évben. Magyarországon jelenleg négy-öt nagy szolgáltató uralja a terepet, miközben hetente alakulnak, és szűnnek meg kisebb portálok. A prostituáltak - sajátos szlenggel: bérnők - fényképes hirdetéseiből élő vállalkozások éves árbevétele becslések szerint elérheti a 100-300 millió forintot.

"Nem érti?! Nem nyilatkozunk!" - csapta le a telefont a redzone.hu eleinte búgó hangú munkatársnője, számunkra érthetetlen okból, hiszen mi végig higgadtan beszéltünk vele. Persze, a hölgy elzárkózása alighanem érthető: szexpartner kereső portálokat üzemeltetni nagyon, nagyon, nagyon jó üzlet, ám a prostitúcióiparhoz közel álló kapcsolat miatt a tulajdonosok nem szívesen nyilatkoznak.

Nem tilos, mert nem annak látszik

Pedig jogilag nem tilos erotikus hirdetést közzétenni az interneten. Ez annak ellenére van így, hogy az 1999-es maffiatörvény megtiltotta az erotikus szolgáltatások reklámozását, az egy évvel későbbi reklámtörvény pedig korlátozta az erotikus tartalmú hirdetéseket. Az iparág ezért a teljesen legális szexpartner keresés területét foglalta el. Mivel az internet különösen alkalmas arra, hogy "becsatornázza" az egyébként is létező életterületeket - pl. prostitúció és kapcsolódó részei -, igen hamar népszerűvé váltak a szexpartner-kereső oldalak. Az internet névtelensége, interaktivitása, közösségképző ereje sajátos szubkultúrát is létrehozott a prostituáltak szolgáltatásait igénybe vevő férfiak körében.

Nem aprópénz, de értjük

Piaci szereplők becslése szerint a piac évi 100-300 millió forintos árbevételt termel. A hirdetők havi 8-11 ezer forintért helyezhetik el hirdetéseiket a nagyobb oldalakon. A piacvezető piroslampa.net 1999-es indulása óta 1500 fős hirdetői adatbázissal rendelkezik, amelynek száma folyamatosan növekszik. A nagy fluktuáció miatt átlagosan 80-120 lánynak van egy időben, aktív hirdetése az oldalon. Hasonló méretű hirdetői adatbázissal még három-négy nagy vállalkozás működik Magyarországon, a többiek nagyságrendekkel elmaradnak mögöttük. (Itt is érvényesült ugyanis az internet ökölszabálya: minél korábban érkezel, annál hamarabb jutsz az élre.)

Sűrűn kattintanak

Mint Fellner Adél, a több erotikus portált is üzemeltető Alexa Média Bt. ügyvezetője elmondta, saját statisztikáik alapján a leglátogatottabb oldaluk a piroslampa.net, átlagosan napi 5000 egyedi látogatóval. A nemrégiben megújult, német és angol nyelvű változatban is olvasható site-ot egyébként ugyanúgy látogatják, mint bármely más internetes oldalt: a többség munkaidőben élvezi az instant szórakozást, ezért hétvégén jóval kevesebb kattintás érkezik. Rossz idő vagy ünnepnap esetén (május 1., húsvét, karácsony, stb.) ugrásszerűen megnövekedik a látogatottság. A külföldről érkező kattintások aránya stabilan 20-25 százalékos, ami elsősorban az egyik legnépszerűbb nemzetközi keresőn elhelyezett fizetős hirdetésnek köszönhető.

Benke Péter, aki négy erotikus oldalt is működtető Mobil Média 2001 Kft. munkatársa, lapunknak elmondta: a cég leglátogatottabb oldalának - a szextunderek.hu-nak - 3500 egyedi látogatója van. A minőségi szolgáltatást nyújtó hirdetőkre specializálódott, 2000-ben alapított masszázsinfo.hu-t pedig évek óta napi 1500 egyedi user keresi fel, 110 fős hirdetői létszám mellett.

Extrák, felnikkel

A nagyobb vállalkozások extra szolgáltatásokat is kínálnak a hirdetőknek: aloldal készítés, hirdetési szöveg megírás, minőségi fotózás. A piroslampa.net-nél a portfólió-készítés már 30 000 forint alatt is elérhető. A fotózásra azért is szükség van, mert sok kisebb oldal ismert modellek képeivel hirdeti magát, de nem ritka, hogy a nagyoktól lopnak képeket. Ezért minden nagyobb oldal kizárólag saját fotóval engedi hirdetni a lányokat. Ám ezzel együtt sem vállalnak fotógaranciát, vagyis hogy a kép valóban a hirdetőt ábrázolja. "Senki nem tudja ugyanis garantálni, hogy a helyszínen az a lány lesz ott, akinek a fényképe fenn van a neten" - mondja Benke Péter, aki szerint a férfiak többsége munkahelyi számítógépről látogatja a szexpartner keresőket. A nagyobb vállalkozások közül mindössze kettő szolgáltat saját szerverről, az egyik a piroslampa.net.

Olcsóbb lett a net, nagyobb a vendégkör

A látogatói kör összetételének változása jól nyomon követhető az utóbbi négy évben. "Az internet terjedésével felhígult az a társaság, amely négy éve még exkluzívnak számított. Mivel néhány éve még költséges hobbinak számított a netezés, az erotikus oldalakat használók az anyagilag jobban szituált rétegekből kerültek ki. Emiatt több pénzt költöttek a lányokra is" - mondja Fellner Adél. Ma már az internet mindenhol elérhető, ezért a felhasználói kör is egyre szélesedik. Benke Péter szerint is egyre inkább differenciálódik a piac 2001 óta. "Egyértelművé vált, hogy nagyon sokféle szolgáltatás létezik a neten. Mi öt évvel ezelőtt bárkinek a hirdetését felraktuk, ma inkább specializálódunk. Úgy döntöttünk, hogy szűrjük a hirdetéseket: extrém vagy személyiségi jogokat sértő hirdetéseket nem engedünk felrakni. Akik hozzánk jönnek, tehát biztosak lehetnek benne, hogy minőségi szolgáltatást nyújtó lányokkal találkozhatnak" - mondja Benke Péter, aki egyáltalán nem bánja, hogy a szextunderek.hu oldalon folyamatosan csökken a hirdetők száma. "Mi nem növeljük mesterségesen - sem a számlálók hamisításával, sem pedig pornográf tartalommal - a látogatottságot, amely egyébként lassan, de biztosan növekszik. Egyébként a lányoknak nem az számít, hogy hányan nézegetik a fotóikat, hanem hogy hány kliensük van. A minőségi szolgáltatás miatt pedig a körükben magasabb a visszatérő vendégek aránya" - mondja Benke Péter.