Natália
-3 °C
7 °C

Mesterséges unintelligencia

2001.09.19. 13:44
Első pillantásra csupán szellemes játéknak tűnik. A számítógéppel véletlenszerűen generált üzleti blabla azonban nemcsak az üzleti kommunikáció szakemberei által írt szövegek paródiájaként szolgál, de rá is mutat a valódi személyek által írt "mission statementek" üres frázisainak irracionalitására.
Sokan még jól emlékeznek arra, milyen hatékonyan tudott a "létező szocializmus" propagandagépezete semmitmondó jelszavakat generálni. A hajdani "agit.prop." titkárok - a PR-menedzserek kommunista megfelelői - is megirigyelhetnék egyes vállalatok küldetésének és jövőképének megfogalmazóit.

Minden bizonnyal a kötött szókészletből változatos közhelyeket gyártó szakemberek ihlették azt a programozót, aki megalkotta a vállalati küldetésgenerátort. A cég nevének beírása után csupán egy gombnyomás, és máris megtudhatjuk cégünk küldetését. Akkor sincs szerencsére nagy baj, ha az eredmény nem tetszik, hiszen egyetlen gombnyomással újabb szöveget generálhatunk.

Mission Statementek
XY Company is committed to providing quality fully tested products to loyal purchasers via our motivated, motivated employees

At XY Company, we are committed to quality and providing goods and services through the use of analyzed, conceptualized methods and multimedia enhanced processes to assist our users

Our company, XY Company, uses preplanned, cross platform developed, and Internet dependent methods to produce quality goods and services used by purchasers to provide architecturally neutral methods improvements

Az ötletet persze számosan átvették. Az alkalmazott kifejezések szótára és a grafikai megvalósítás alkalmat nyújt a válogatásra. A puritán, minimalista oldaltól a grafikai körítéssel ellátott webhelyig igen széles a választék. Az egyik misson statementgenerátor szerzőjének weboldalán elolvashatók a felhasználók reakciói is.

Érdekes, hogy miközben a küldetés(mission statement)-generátorokból igen jó a felhozatal, a cégkiadványokban legalább ilyen fontos jövőkép (vision) gyártásának automatizálására eddig még nem akadtak jelentkezők.

Még a dotkom-cégek szárnyalásának emlékét idézi a web economy bullshit generator (e-gazdaság marhasággenerátor). A hamar népszerűvé váló programocska saját ige-főnév-melléknév készletből véletlenszerűen állít elő háromszavas összetételeket. Néhány példa: "az interaktív infrastruktúrák átalakítása", "a személyre szabott tartalom kiaknázása", "a virtuális konvergencia elősegítése", "megcélozni a valós idejű piacokat". Rövid nyomkodás után az érdeklődőben feltámadhat a gyanú, hogy az e-business néhány prominens alakja is innen meríti mondandóját.

Azok is találnak maguknak internetes semmitmondást, akik nem szeretnek nyomkodni. A buzzword generator öt másodpercenként előállít valamilyen jól hangzó szóösszetételt. Nekünk a következőket adta: kiterjeszthető konceptuális időfázis, felgyorsított átalakulási elv, párhuzamos menezsmentredukció, szinkronizált szervezési paradigma, totális dinamikus megoldások. (Arra persze nincs garancia, hogy nincs közte értelmes.)

Mi, magyarok sajnos már megint hátrányos helyzetben vagyunk. Bár közhelyekre, jól hangzó hülyeségekre komoly felvevőpiac mutatkozik, a magyar ragozási rendszer az angolnál lényegesen bonyolultabbá teszi a szövegek véletlenszerű előállítását. (Szerencsére nagy tapasztalattal rendelkezünk a hagyományos módszerek alkalmazásában.)

A cégküldetések, e-üzleti szólamok számítógépes generálása még csak a kezdet. Csak idő kérdése, hogy a számítógépek segítségével lehessen szakmai elemzéseket, politikai beszédeket vagy vezércikkeket generálni.

Forras: Dotkom Consulting