Luca, Ottilia
1 °C
5 °C

iWiW? MyVIP? VaJdLing!

2006.11.11. 08:57
Mindenki olyan közösségben él, amilyet érdemel - én csináltam magamnak egyet. A Vájdling az Iwiw és a Myvip nyomdokain haladó magyar közösségi szájt, amit 12 perc alatt barkácsoltam össze kattintásos módszerrel. Lehet nálam ismerősöket bejelölni, képeket feltölteni, és mindenki annyi meghívót küld, amennyit csak akar. Már csak egy pénzügyi befektetőre várok.

Én vagyok az az ember, akinek 0 ismerőse van az Iwiwen, mert még azzal is összevesztem, aki eredetileg meghívott. Ideje barátokat szerezni, gondoltam, és pontosan 12 perc alatt létrehoztam a legújabb magyar közösségi szájtot, a sajátomat: örömmel jelentem, hogy az Iwiw és a Myvip után itt a Vájdling. Lehet hozzám jönni bejelentkezni, ismerkedni, meghívókat és köremaileket küldözgetni, képeket töltögetni, flémelni, szpemmelni és ingyen meghívókról szóló hoaxokat eregetni - nálam minden ugyanúgy működik, mint a versenytársaimnál, ha nem egy kicsit jobban. Miután kiküldtem egy csomó meghívót, felhasználóim száma egy óra alatt 1200, négy óra alatt 3300 százalékkal nőtt, és ha így folytatódik a trend, még a héten megvesz valamelyik multi kilóra, az ismerőseimmel együtt.

namegegykozossegiszajt.hu

A fejlesztési időt úgy sikerült ilyen rövidre vágnom, hogy a piszkos munkát más végezte helyettem: a ning.com-ot egyéves titkolódzás után a San Franciscó-i Web 2.0-ás csúcstalálkozón mutatta be a hét elején az a Marc Andreessen, akinek a Mosaic böngészőt és a Netscape Communicationst köszönhetjük. Ha nem is akkora ötlet, mint a brózer, azért elég ütős: hozzon létre magának bárki társasszájtot - pont olyat, mint a Friendster és az Orkut -, gyűjtse egybe saját maga az ismerőseit, és építsen belőlük közösséget, ha tud.

Lásd Vájdling.


Megannyi kedves ismerős a Vájdlingon. Vájdlingozna?

A Ningen a regisztráció és a szájt létrehozása ugyanolyan egyszerű, mint ha valaki blogot akarna gyártani egy barátságos szolgáltatónál: a dizájn, a belépés után kért adatok beállítása és a többi alapjellemző kattintásos, hülyebiztos módszerrel elvégezhető, a finomhangolási feladatokat majd úgyis a gyakorlat határozza meg. Én a felhasználóim lakhelyén, korán, nemén kívül leginkább arra vagyok kíváncsi, hogy Kelemen Anna vagy David Hasselhoff, de a kérdéseket később bármikor megváltoztathatom, mint ahogy azt is, hogy milyen formában várom rájuk a választ: ez lehet kifejtős vagy kiválasztós megoldás.

A hozzám hasonló szájttulajdonos kap egy vajdling.ning.com típusú aldomént (a vajdling helyére mindenki képzelje oda a sajátját), aztán kiküldi a meghívókat, hátradől, és nézi, ahogy dől a nép. Ehhez jár egy egyszerűsített statisztika, amivel tényleg gépházfőnöknek érezheti magát az ember: látja, hányan jönnek, mit néznek, hová kattintanak. Az immár 33 fősre duzzadt Vájdlingon a képfeltöltés bizonyult a legnépszerűbb tevékenységnek, de jól pörögnek a fórumok is, különösen a Szevasztok, holnap a Bárka színházban Vajdai Vili és Tyúkmellű Feministák lépnek föl!, illetve a Nyomjuk le a Vájdlingot című, de azt úgyis kimoderálom.

A közösség életét érintő eseményeket naptárba lehet jegyezni, és természetesen alapnak számít minden szájtok legnagyszerűbb szolgáltatása, az ismerősbejelölgetés. Az egyes közösségekbe belépők persze nemcsak egy helyről, hanem bármely más, a Ningen létrehozott alszájtról is gyűjthetnek ismerősöket, így könnyen megtörténhet, hogy a bonyolult kapcsolathálózat révén a Ning végül metaközösséggé bővül, és elvész annak a jelentősége, hogy ki melyik csoporthoz csatlakozott eredetileg - a szájtgazdák, mint én a Vájdlingommal, egyszerű üzletszerzővé minősülnek át, akik ismerőseik behülyétésével önkéntes napszámosokként járulnak hozzá a Ning üzleti sikeréhez, aztán mehetnek, ahová akarnak. Bárki annyi meghívót küld, amennyit akar, legfeljebb ha túl sokan vannak, elfogy a tárhely meg a sávszélesség, de azon könnyen lehet segíteni.

Világhír fél óra alatt

Ha ugyanis az adminisztrátorkodás varázsa elmúlt, a szájtfenntartó továbbléphet a gazdagodás felé vezető úton, és tovább fícsörökkel gazdagíthatja közösségét. Pénzért. A Ning havi húsz dollárért megengedi, hogy a fenntartó reklámokat helyezzen el a szájton, havi 5 dollárért átirányítja az url-t egy rendes, bejegyzett doménre (néztem, a vajdling.hu szerencsére még szabad), havi 8 dollárért elrejti a szájt forráskódját, és 10 dollárért 1 gigabájttal megnöveli a tárhely méretét.

És ha ez sem lenne elég, a Ningen nemcsak közösségi szájtot lehet létrehozni, hanem hasonló feltételekkel működő videó- és képgyűjtő szolgáltatást. Fél óra alatt megvan egy Youtube, egy Flickr és egy Myspace. Ismer valaki egy pénzügyi befektetőt?