Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Városkép szimulálja a weblapok forgalmát

2004.06.11. 11:30
Játszva juthatnak információkhoz a cégek netes oldalaik felhasználóiról egy új szoftver, a VisitorVille segítségével. A programot használva a honlapok forgalma egy zsúfolt metropolisz nyüzsgésének tűnik.
#alt#
http://www.visitorville.com/
A SimCityvel, a Roller Coaster Tycoonnal és hasonló szimulátorokkal eltöltött játékórák során jutott eszébe Robert Savagenek, egy amerikai szofverfejlesztőnek, hogy olyan weboldalforgalom-analizáló szoftvert készítsen, ami az eddigieknél átláthatóbban jeleníti meg az oldalak látogatottságáról szóló információkat.

A SimCity képi világát a hagyományos grafikon- és táblázatkezelő programokkal egyesítő VisitorVille felhasználói képernyőjükön folyamatosan változó városi életképet nyomon követve tájékozódhatnak cégük valós idejű hálózati forgalmáról.

Grafikus városi metafora

A VisitorVille városi környezetében minden különálló weboldalt egy épület szimbolizál; minél népszerűbb az oldal annál, magasabb az épület, és annál több lámpa gyullad ki ablakai mögött. A naponta több ezer látogatót vonzó nagyvállalatok weblapjai zsúfolt metropolisznak tűnnek a képernyőn, a kisebb családi vállalkozások oldalai pedig egy békés kertváros benyomását keltik.

#alt#
http://www.visitorville.com/
A program grafikus városi metaforájában minden látogatót egy kis avatár reprezentál. Az oldalakhoz népszerű keresők segítségével érkezett látogatók olyan buszokon jutnak városba, melyek tetején a kereső logója látható, az oldal regisztrált vagy különösen fontos látogatói viszont helikopterrel vagy limuzinban is érkezhetnek. A weblapokat egyetemi terminálokról böngésző látogatók iskolai uniformist, a vállalati számítógépeket használók viszont öltönyt hordanak. Azok a surferek, akik az indokoltnál jóval több időt töltenek az oldalakon lassan csontvázzá válnak. A látogatóknak természetesen fogalmuk sincs arról, hogy az oldalak tulajdonosai nyomon követik a tevékenységüket, és információkat gyűjtenek róluk.

Az oldalakat böngészőket szimbolizáló avatárokra klikkelve, megjelenik a látogatók "útlevele", ami értékes adatokat szolgáltat a program felhasználói számára a weblapjukat böngésző IP-címéről, netes tevékenységéről és hasonlókról. A VisitorVille felhasználói közvetlen beszélgetést is kezdeményezhetnek látogatóikkal, ezen kívül pedig a program ellátja felhasználóit a legtöbb olyan információval és elemzéssel, amit a régebbi, grafikus megjelenítés nélküli, netes forgalmat analizáló szoftverek biztosítanak.

Egy játékhoz hasonlít

A szoftver kategóriáján belül viszonylag olcsónak számít, a naponta ezernél kevesebb látogatóval rendelkező weblapok tulajdonosai havi 30 dollárért vásárolhatják meg. A VisitorVille-t sok előnye ellenére a legnagyobb cégek valószínűleg nem fogják használni. Az olyan szoftverek, mint a Webtrends az Urchin vagy a WebSideStory már beásták magukat a vállalati környezetbe, és mindannyian egyre több eszközzel, például célmérőkkel vagy látogatódemográfiákkal próbálnak nagyobb piaci részesedést szerezni.

Két dolgot várnak az emberek, egy internetes forgalmat vizsgáló szoftvertől - mondta el Brett Crosby az Urchin értékesítési igazgató-helyettese a Wirednek -, hogy könnyű legyen használni, és hogy gyorsan kiszűrje az értékes információkat, anélkül, hogy sok felesleges adatot analizálna. Ebben Crosby szerint jó úton jár a VisitorVille, ami különösen az olyan kisebb vállalatok számára lehet hasznos, amiknek nincsenek erőforrásaik arra, hogy a vállalati színtű analizáló szoftverekből kijövő adatokat feldolgozzák. Abban azonban, hogy komolyabb piaci részesedést szerezzen, gátolhatja, hogy az interfésze sokkal inkább egy játékhoz, mint egy komoly üzleti segédeszközhöz hasonlít.