Árpád
-1 °C
9 °C

Eljött az internetes telefónia éve

2005.03.19. 18:49
Intelligens háztartás, videotelefon, digitális tévé - ezt ígéri a VoIP, az itthon még kevéssé elterjedt internetes telefónia. Olyan jövőképet, amilyet a hagyományos vezetékes technológia sohasem tud rajzolni, és olyat, amelyre a szakértői jóslatok szerint nem is kell sokat várni, különösen mert a VoIP nemcsak modernebb, de olcsóbb is a divatja múlt rézdrótnál.

A Google keresőóriás nem kevesebb mint kilenc nagyágyúját lehetett felfedezni nemrég a kaliforniai San Joséban zajló Spring 2005 Voice on the Net (VON) konferencián, ahol az internetes telefónia képviselői találkoznak egymással és a közönséggel. Márpedig amire ők figyelnek, arra jó, ha mindenki figyel: a Google-kommandó, többek között Eric Sachs termékmenedzser váratlan megjelenése a konferencián arra utalt, hogy a trendszetterként bálványozott egykori garázscég túláradó lelkesedést tanúsít a netes hangátvitel (voice over IP, VoIP) iránt.

Tér a tengeren túl

Mi az a VoiP?
A Voice over IP technika lehetővé teszi a hang internetes protokollon keresztül való továbbítását. A módszer előnye, hogy a telefonos hálózatokban használatos vonalkapcsolt adatátvitel helyett a hang csomagok formájában továbbítódik. Az ilyen hálózatokon (például az interneten vagy IP-alapú vállalati intraneteken) létrejövő kapcsolatok csak akkor terhelik a hálózatot, ha valóban zajlik adatforgalom, így az erőforrásokkal is gazdaságosabban lehet bánni, ugyanúgy, mint más csomagkapcsolt hálózatok esetében. A manapság legelterjedtebb VoIP-protokol a SIP (Sessions Initiation Protocol), amely lassan felváltja a hangátvitelre kevésbé alkalmas H.323-as protokollt. A kereskedelmi forgalomban kapható modern IP-telefonkészülékek egyébként egyszerre több adatátviteli szabványt is támogatnak.
A netes telefónia térnyerését mutatja, hogy az Egyesült Államokban több VoIP-szolgáltató - így a Verizon, a Vonage, a VoicePulse és a Packet8 - ajánl havi átalánydíjas telefonálást, ami az USA területén bonyolított hívások esetében ingyenes, de külföldre is jóval olcsóbb telefonálni, mint a vezetékes vagy GSM-hálózatokon keresztül. Az átlagosan 20-30 dolláros havi előfizetési díj fejében a kontinensen belül az ügyfelek annyi hívást bonyolítanak, amennyit akarnak, így a VoIP fele olyan drága, mint a hagyományos vezetékes telefon.

Az egyik piacvezető, a Vonage hetente 15 000 új előfizetőt szerez, ami azt jelenti, hogy az év végére egymillióan használhatják majd a cég VoIP-rendszerét. A Halpern Capital elemzése szerint havonta összesen 115 000 amerikai fizet elő VoIP-szolgáltatásra, és ha ilyen ütemben halad a dolog, három éven belül tizenhat millióan használják majd a technikát.

Rés a tengeren innen

"Most elsősorban a kisvállalkozások használják a VoIP hangszolgáltatásunkat, de az árakra érzékenyebb lakosság körében még hatalmas terjeszkedési lehetőségek vannak" - mondta el lapunknak Szép Tibor, a GTS-Datanet üzletpolitikai tanácsadója, aki szerint a nagyvállalatok azért nem bíznak a VoIP-ban, mert 2002 környékén rengeteg kis cég nyújtott rossz minőségű szolgáltatást, és ezzel "lejáratták a technológiát". Bár a VoIP a hagyományos hálózatoknál jóval kisebb pénzügyi befektetést igényel, a szakértelemre és megfelelő szolgáltatási háttérre annál nagyobb szükség van.

Kábelbarát technika

A GTS szakértője szerint most a kábeltévés cégek kezében van az áttörés kulcsa, hiszen ezek a vállalatok nagyon sok háztartást elérnek, és egy telefóniában már jártas céggel társulva könnyen elindíthatják hálózatukon a hangszolgáltatást is. Információink szerint valóban több kábelcég foglalkozik a VoIP technológiával, de ők még csak kísérleteznek.

A kábelesek után egyébként az óriás telkók is megjelennek majd VoIP szolgáltatásokkal, jósolta Kun István, a NeophoneX internetes telefonhálózat termékmenedzsere, és példaként megemlítette, hogy a Deutsche Telekom is óriási VoIP-fejlesztéseket hajt végre.

Jó az irány, de lassú a haladás

Persze a kormány és a szabályozó testületek is sokat tehetnek a VoIP terjedéséért, főleg ha sikerül végre jelentősen megnövelniük a honi szélessávú internetezők szűkös táborát. A törvények és előírások Magyarországon szerencsére kiválóak, mondta Kun, aki szerint most leginkább az egységes európai szabályozás hiánya gátolja az internetes telefónia fejlődését. Az egységes nemzetközi jogrendszer többek között azért fontos, mert lehetővé tenné a határokon átnyúló VoIP szolgáltatást - milyen jó is lesz, ha megszűnnek a nevetségesen magas barangolási díjak, és a mobilunkkal egy wifi hotspotra csatlakozva telefonálhatunk, ingyen vagy nagyon olcsón.

Hogyan működik?
Bár internetes vonalon már a kilencvenes évek közepe óta lehet telefonálni, a VoIP hagyományos formájában a felhasználó szempontjából meglehetősen kényelmetlen technika, hiszen mindenképpen kell hozzá egy mikrofonnal és hangszórókkal felszerelt számítógép és - lehetőleg szélessávú - internetes kapcsolat is. Ebben az esetben a telefonbeszélgetés a számítógépre telepített szoftver segítségével bonyolódik. A szoftveres megoldás hátránya, hogy "valós" telefonszámot ingyen nem lehet tárcsázni, tehát a telefonáló csak olyan partnerrel beszélhet, aki szintén egy számítógép előtt ül, él a netes kapcsolata és ráadásul ugyanolyan szoftvert használ, mint a hívó fél. A szoftveres IP-telefónia ezért távkapcsolatok karbantartására ideális, porszívóügynöki munkára viszont teljességgel alkalmatlan. Persze sok szoftver készítője pénzért lehetővé teszi bármely rendszeren kívüli szám tárcsázását is, de ezért már fizetni kell - igaz, a költségek még így is alatta maradnak a vezetékes szolgáltatók árainak, a mobiltarifákról már nem is beszélve. A másik megoldás az úgynevezett ATA (analógtelefon-adapter), amelyen keresztül egy hagyományos telefont lehet csatlakoztatni az ADSL-modemhez vagy routerhez; a harmadik, legfejlettebb módszer pedig az úgynevezett IP-telefon, amely kinézetre a megtévesztésig hasonlít egy hagyományos telefonra, viszont közvetlenül az ADSL-modemhez csatlakozik, és még átalakítót sem igényel.

Titokban érkezik

Közben a VoIP szinte észrevétlenül terjed Magyarországon: a kábeles UPC például ezzel a technológiával működteti ugyan telefonos szolgáltatását, de szándékosan kerüli a VoIP kifejezés használatát, nehogy az ügyfeleknek a gyatra minőségű nettelefonok jussanak az eszébe. A megkülönböztetés azért fontos, mert a UPC minőségi szolgáltatást nyújt zárt távközlési hálózatán, amelyen a hangcsomagok saját sávszélességet kapnak, valamint elsőbbséget az adatcsomagokhoz képest, mondta el az Indexnek Szűcs László, az UPC sajtókapcsolati igazgatója. Így nincs visszhang, akadozás és zaj, csak tiszta beszéd. Az interneten ráadásul csak a Monortel központjáig utaznak a hangjelek, onnan kezdve hagyományos telefonvonalakon mennek tovább a világ minden tájára, tette hozzá a sajtószóvivő.

A UPC megoldását a Nemzeti Hírközlési Hatóság ugyanúgy kezeli, mint a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatásokat, tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, és így a segélyhívószámok is működnek rajta. Ez utóbbira viszont sok más VoIP-szolgáltatás nem képes, így a NeophoneX sem. Megfelelő szabályozással és dedikált előhívószámmal a jövőben ez is megoldható lesz, de a GTS szerint legalább három év kell még a VoIP széles körű elterjedéséhez. A NeophoneX menedzsere viszont úgy véli, hogy már 2005 az internetes telefónia éve lesz, és az új technika már az idén tömegesen elterjedhet Magyarországon.


Matáv Invitel NeophoneX UPC
Alapdíj 3 390 Ft 3 200 Ft internetelérés díja 2 500 Ft
Kapcsolási díj
Csúcsidőben 4,00 Ft 7,50 Ft 0,00 Ft 0,00 Ft
Csúcsidőn kívül 4,00 Ft 5,00 Ft 0,00 Ft 0,00 Ft
Hálózaton belül
Csúcsidőben 11,10 Ft 15,25 Ft 0,00 Ft 0,00 Ft
Csúcsidőn kívül 5,55 Ft 6,25 Ft 0,00 Ft 0,00 Ft
Helyi hívások
Csúcsidőben 13,53-24,93 Ft 15,25 Ft 6,60-8.80 Ft 8,88 Ft
Csúcsidőn kívül 6,50-12,20 Ft 6,25 Ft 4,40-5,90 Ft 4,44 Ft
Belföldi hívások
Csúcsidőben 30,00-32,43 Ft 31,50 Ft 6,60-8.80 Ft 18,00 Ft
Csúcsidőn kívül 15,00-15,95 Ft 15,75 Ft 4,40-5,90 Ft 9,90 Ft
Mobil hívások
Csúcsidőben 69,17-76,25 Ft 98,75-106 Ft 55,00-66,00 Ft 68,75 Ft
Csúcsidőn kívül 46,67-56,25 Ft 66,25-76,25 Ft 37,00-49,00 Ft 47,50 Ft