|
Hann Endre A rendszer már most is harminc webhely százötven oldalának auditálását végzi
|
A profitorientált internetes oldalak legalapvetőbb problémája, hogy a hirdetők és befektetők számára megbízható adatokat tudjanak nyújtani nézettségükről. Amíg a nyomtatott és elektronikus sajtónak már rég elfogadott és bejáratott módszerei vannak a közönségük felmérésére, az internetes oldalak egészen legutóbbi időkig csak a saját maguk által mért adatokat tudták üzleti partnereik elé tenni.
A független és hiteles internetes auditálás iránti fokozódó igényt a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 1997-ben ismerte fel. A kedden bejelentett Medián Webauditot az Inventra - utóbb Index.hu Rt - fejlesztette, és mintegy féléves tesztelést követően nyitják meg az internetezők előtt.
PI, FPI, és session
A rendszer működésével kapcsolatban Verhás Péter, az Index fejlesztési igazgatója elmondta, hogy a IFABC(International Federation of Audit Bureaux of Circulations) szabványait követi - cookie letöltése alapján méri a találatokat (page impressions, PI), az oldalletöltéseket (full page impressions, FPI), és az ún. sessiont, amely egy weblap huzamosabb böngészését jelenti.
|
A mérés hibaszázaléka alacsony, statisztikailag megbízható
|
A webauditot kiszolgáló rendszernek különösen nagy teljesítményi követelményeknek kell megfelelnie, mivel a mérést végző szerverre érkező találatok az összes auditált oldalt összes találatának kétszeresét jelentik - ennek oka, hogy a mért oldalak tetején és alján egy-egy mérőpontot helyeznek el, hogy az oldal megnyitása és teljes letöltése elkülönüljön. Az EuroWeb által fenntartott szerver az adattömeg feldolgozására egy gigabájt memóriával, és tizenhét gigabájtos háttértárral rendelkezik. A napi találatok értékelése általában egy gigabájtnyi adat feldolgozását jelenti.
Az Euroweb, marketing menedzsere Tikos Katalin elmondta, hogy azért vállalhatták el a Medián WebAudit hostolását, mert leglátogatottab oldalaknak nem ők szolgáltatják az internetet, így ők függetlenek.
Százötven oldalt mér
Hann Endre a Medián ügyvezető igazgatója közölte, hogy különösebb marketing-tevékenység nélkül a rendszer már most is harminc webhely százötven oldalának auditálását végzi - közöttük van a két leglátogatottabb magyar portál az Origo és az Index. A szolgáltatást kis látogatottságú és nem profitorientált oldalak is igénybe vehetik. Tőlük általában csak jelképes összeget kér a Medián.
A Medián WebAudit rendszere a tesztelés során rendkívül pontosan kiszűrte, ha valaki csalni próbált a találatokkal. Hann Endre szerint a mérés statisztikailag megbízható. Egy bizonyos: az adott oldal nem kap kevesebb találatot, mint amennyit a mérés megmutat.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!