Árpád
-1 °C
9 °C

A WiFi lehet a következő dotkom-bukás

2003.06.23. 12:38
Egy technológiai tanácsadó cég szerint a befektetők hiába várnak komoly bevételeket a mobil internetelérési (WiFi) hálózatok kiépítéséből. Lars Godell, a Forrester technológiai elemzője a BBC-nak elmondta: "A nyilvános elérési pontok körül akkora a felhajtás, mint ha a dotkombiznisz fellendülése és bukása meg sem történt volna."
Európában jelenleg több mint ezer WiFi-elérési pont van, többek között repülőtereken, vállalatoknál, kávézókban és hotelekben. A szélessávú rádiós internetelérést olyan laptopokkal vagy kézi számítógépekkel lehet elérni, amelyek megfelelő hálózati kártyával van felszerelve. Az IDC piackutató cég szerint 2007-ben már több mint harmincezer elérési pont lesz, addigra a piac 1,4 milliárd dollárosra növekszik.

Megoldatlan problémák

A Forrester azonban azt állítja, hogy a WiFi természetes korlátai miatt sokkal lassúbb növekedés várható. Az elérési pontok ugyanis azok számára készültek, akik útközben használják a számítógépüket, de az európaiaknak csupán tíz százaléka rendelkezik laptoppal, ráadásul a teljes lefedettség gyors kiépülésére sem lehet számítani. További hátrány a WiFi állomások korlátozott hatótávolsága, ebből ugyanis az következik, hogy pár száz méterenként más elérési pontra kell csatlakozni - a számlázás azonban korántsem megoldott.

A szélessávú internetelérés és egyéb szolgáltatások igénybevételéhez a felhasználóknak vagy több előfizetést kell majd kötniük, vagy a mobilhálózatokhoz hasonlóan WiFi-régiók fognak kialakulni, és egy adott területen mindegyik elérési pontot egyetlen előfizetéssel lehet majd használni. A legfontosabb kérdés azonban az, hogy vajon a WiFi-szolgáltatás bevételei biztosítják-e majd az üzemeltetés költségeit?

Új technológiákban bíznak

Az IDC szakértői szerint a nyilvános WiFi-hálózatokat az emberek többsége csak alkalmanként használja, de árak csökkenése és a szolgáltatások széles körű elterjedése után sokkal többen válnak rendszeres előfizetővé. A Toshiba Information Systems reményei szerint a WiFi technológiával - például Intel Centrino processzorral - felszerelt új generációs laptopok elterjedésével tovább fog nőni a potenciális felhasználók bázisa, ráadásul az Intel egy népszerűsítő kampánnyal várhatóan elég sok embert fog rávenni a mobil internetelérés kipróbálására.

A Forrester ezzel szemben úgy véli, hogy a legtöbb WiFi felhasználó a saját otthoni hálózatán fog megmaradni, ahol már most is igen népszerű a technológia, és nem fogják sokan kipróbálni a nyilvános elérési pontokat.

Csak a központok gazdagodnak

Azzal még az IDC elemzői is egyetértenek, hogy a WiFi elérési pontok megléte nem garantálja a bevételt. Keith Waryas, az IDC WiFi-szakértője szerint most a fejlesztések kezdeti szakaszára jellemző ígéreteket hallhatjuk mindenütt, ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy ez a piac még nagyon fiatal és bizonytalan. Valószínűleg csak néhány elérési pontnak lesz akkora forgalma, hogy nagy bevételt hozzon. George Barley, a Cordless munkatársa úgy véli, hogy az Egyesült Királyságban körülbelül 15-20 hely - például repülőtereken vagy vasútállomásokon - fogja megszerezni az összes WiFi-bevétel negyven százalékát. A közel ezerötszáz hotel negyven százalékot, a háromezer nagyobb központi hely tizenhét százalékot kaphat, és a maradék három százalékon körülbelül harmincezer elérési pont tulajdonosa fog marakodni.

Mindezek mellett az egész rendszer létjogosultságát komolyan fenyegetik a harmadik generációs mobilhálózatok, melyek csak a központi helyeken fognak nagysebességű elérést nyújtani, ám a lassabb elérést gyakorlatilag a világ bármely pontján garantálni fogják.