Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Itt a legfrissebb webizód

2005.10.26. 10:00
Egymás után jönnek rá a hirdetők, hogy az elfeledett, majd újjáélesztett netes műfaj bevetésével megspórolható a reklám terjesztési költsége. Az online reklámsorozatok egyszerű vírusmarketing révén terjednek, mert vicces linkeket mindenki szívesen küldözget. A műfaj egyik nonprofit klasszikusából, a Bikini Bandits-ből már nagyjátékfilm is készült.

Emlékszik még bárki a webizódokra? Na ugye, hogy nem. Pedig a dotkom-lufi emlékezetes kipukkanása előtt, a múlt század végén a webizód volt az internet nagy ígérete: netesített Szabó család, az egyedi, más médiumban reprodukálhatatlan, forradalmian online tartalom. Eleinte csak fotósorozat szövegbuborékokkal, aztán sztrímelt hangjáték, kattintgathatós netes sztori, majd, ahogy nőtt a sávszél, Flash-animáció vagy rendes, bevilágított, kamerával felvett, letölthető rövidfilm folytatásokban.

#alt#
Bikini Bandits - a klasszikus webizód
A webizódgyárosok a kezdeti befektetéstől azt várták, hogy egy idő után fizetőssé tehetik a tartalmat, vagyis találnak olyan balekokat, akik annyira rákattannak egy-egy sorozatra, hogy inkább fizetnek érte, mint hogy lemaradjanak a folytatásról; a másik modell a hirdetőkre alapozott volna, de a hirdetők kicsinyelték a penetrációt, és ami kevés pénzt az online promócióra szántak, azt bannerhelyekre költötték.

Mostanra fordult a kocka. A hirdetők nem feltétlenül olyan tartalomra vadásznak, amelynek nézettsége gazdaságossá teszi a reklámot, hanem megveszik kilóra a kreatívot koncepcióstul, aztán hozzábiggyesztik a nevüket és megpróbálják eladni vele, amijük éppen van: terepjárót, biztosítási kötvényt, aeroszolos vajat. Az elmúlt hónapokban újra szárnyra kapott a webizód: a szappanoperából, a szitkomból és a klipből tenyésztett mutáns egyik legfőbb erénye felhasználói szempontból az, hogy sorozatban jön, állandó szereplőkkel operál, és legalább olyan kiszámítható, mint Magenheim doktor reakciója egy éjszakai sürgősségi hívásra.

Sárcsalád, pótvajspré

#alt#
Muddék sarasan ültek a Jeepbe
A Chrysler kedden, az eHealthInsurance online biztosító a múlt héten indította saját webizódsorozatát. Mind a kettőben család játssza a főszerepet: a Jeep-et Muddék népszerűsítik (Meet the Mudds), akik nagypolgári körülmények között élnek egy kertvárosban, ehhez képest viszont szeleburdiak, szeretnek szörfölni és az eddig közölt egyetlen részben tetőtől talpig sarasak. De autójuk terepjáró, terepjárójuk Jeep, és mint olyan, makulátlan.

Egy fokkal emberközelibbek Wyndale-ék, az eHealthInsurance kabalacsaládja. A flashesített Wyndale apukával webizódról webizódra mókás dolgok történnek, elüti egy kamion, megveri egy nyúl, a tanulság pedig mindig egy kérdés, a sorozat címe: Am I Covered? Fizeti ezt a biztosító? A fater kalandjait fia, Nick örökíti meg "saját" blogjában, amelyben előszeretettel ostorozza idióta nővérét, Chelsea-t, így mézgásítva az amúgy törékeny narratívát.

A "Nem hiszem el, hogy nem vaj" márkanevű pótvajsprét népszerűsítik a Unilever rajzfilmjének szereplői, Spraychel, Buttricia és Dr. Cobb, akik egy hűtőszekrény belterében élve szembesülnek azokkal a kihívásokkal, amelyekkel egy modern nő szembesül napjainkban (Sprays of her Life); a Target áruházlánc eddig megjelent öt webizódja, az Odds Against 7even az amerikai kollégisták néha keserves, de mindig nagyon vicces, kalandokkal teli életébe vezet be a főszereplő Jake nevű gólyán és haverjain keresztül.

Olcsó játék

#alt#
Wyndale apukát nyúl veri
A webizódhívő hirdetőknek egyetlen vitathatatlan érvük van a műfaj mellett: az olcsósága. Az alacsony előállítási költség elhanyagolható disztribúciós kiadásokkal párosul. Egy flash-animáció egy hagyományos reklámspothoz képest fillérekből megvan, a terjesztést pedig a hirdetők vagy egyszerű szpemmeléssel oldják meg, vagy magukra a fogyasztókra bízzák . Mókás filmeket vagy azokra mutató linkeket sokan és szívesen küldözgetnek egymásnak, és ha tényleg jó a webizód, vírusként terjed a neten - ezt hívják viral marketingnek, vírusmarketingnek. Ez persze csak a buta tömegek megtévesztésére jó, hiszen az öntudatos felhasználó adekvát válasza a vírusmarketingre nem az, hogy boldogan továbbítja a reklámot, és így távolítja el a terhet a reklámozó gyönge válláról, hanem az, hogy az e-mailt a kukába, a feladót pedig a szűrőlistára helyezi.

Gary Lauer, az eHealthInsurance igazgatója a Yahoo-nak azt mondta: a webizódok szépsége abban rejlik, hogy a produkciós költségek kifizetése után nincs velük több dolga. A biztosító kampánya összesen félmillió dollárba került, amiért jó, ha egy-két tévészpotot tudna magának vásárolni. "Ennyi pénzért eddig ez elképzelhetetlen volt" - mondja Lauer.

Pinával rabolnak, virslivel ölnek

A reklámwebizód persze csak a jéghegy csúcsa: a komoly, klasszikus sorozatok évek óta mennek a neten, készítőik hetente-kéthetente állnak elő újabb részekkel, és az igazán jók hirdetőket is tudnak maguknak szerezni.

Steven Grasse rendező előkelő kultfigurává nőtte ki magát Bikini Bandits című sorozatával, ami annyira bejött neki, hogy 2002-ben önálló, egész estés nagyjátékfilmet is készített belőle. A kifejezetten eredeti sztori szerint az alulöltözött bikinibanditák leleplezik emberhússal üzletelő munkáltatójuk üzelmeit, kinyírják a menedzsmentet, a börtönben helytelenkednek, majd egy varázslatos aranyvibrátor segítségével kiszabadulnak. Az utolsó, 7. részben pusztán a pinájuk erejével kirabolnak egy vegyesboltot, elcsábítják az ottfelejtett, kapafogú kiskamaszt, akit végül szedánjuk hátsó ülésén tesznek magukévá majd adnak át az enyészetnek - mustárral a hasán és egy fél tucat virslivel a szájában.

#alt#
Vörösek a kékek ellen
Régóta tartja magát a Rooster Teeth nevű csapat Red vs Blue (vörösek a kékek ellen) című webizódsorozata is, amely már a 65. résznél jár. A készítők a Halo számítógépes játék motorját használják díszletnek, és a játék figuráit foglalkoztatják szereplőként. A hülye poénokat maguk írják. Szebb lelkeknek való a Scripts and Scruples, a Radio Loger Productions audiowebizódja (mondjuk úgy: hangjátéka), amely néhány manhattani polgár karrierrel, szerelemmel és erkölcsökkel folytatott küzdelme körül forog. Az interaktív típusoknak ott a már nevében is nyálas Shuyler Falls, egy amúgy dögunalmas keleti parti kisváros összes emberi nyűgével családfástul, életrajzostul, fényképestül, kattintható formátumban.