További Net cikkek
Emlékszik még bárki a webizódokra? Na ugye, hogy nem. Pedig a dotkom-lufi emlékezetes kipukkanása előtt, a múlt század végén a webizód volt az internet nagy ígérete: netesített Szabó család, az egyedi, más médiumban reprodukálhatatlan, forradalmian online tartalom. Eleinte csak fotósorozat szövegbuborékokkal, aztán sztrímelt hangjáték, kattintgathatós netes sztori, majd, ahogy nőtt a sávszél, Flash-animáció vagy rendes, bevilágított, kamerával felvett, letölthető rövidfilm folytatásokban.
Bikini Bandits - a klasszikus webizód
Mostanra fordult a kocka. A hirdetők nem feltétlenül olyan tartalomra vadásznak, amelynek nézettsége gazdaságossá teszi a reklámot, hanem megveszik kilóra a kreatívot koncepcióstul, aztán hozzábiggyesztik a nevüket és megpróbálják eladni vele, amijük éppen van: terepjárót, biztosítási kötvényt, aeroszolos vajat. Az elmúlt hónapokban újra szárnyra kapott a webizód: a szappanoperából, a szitkomból és a klipből tenyésztett mutáns egyik legfőbb erénye felhasználói szempontból az, hogy sorozatban jön, állandó szereplőkkel operál, és legalább olyan kiszámítható, mint Magenheim doktor reakciója egy éjszakai sürgősségi hívásra.
Sárcsalád, pótvajspré
Muddék sarasan ültek a Jeepbe
Egy fokkal emberközelibbek Wyndale-ék, az eHealthInsurance kabalacsaládja. A flashesített Wyndale apukával webizódról webizódra mókás dolgok történnek, elüti egy kamion, megveri egy nyúl, a tanulság pedig mindig egy kérdés, a sorozat címe: Am I Covered? Fizeti ezt a biztosító? A fater kalandjait fia, Nick örökíti meg "saját" blogjában, amelyben előszeretettel ostorozza idióta nővérét, Chelsea-t, így mézgásítva az amúgy törékeny narratívát.
A "Nem hiszem el, hogy nem vaj" márkanevű pótvajsprét népszerűsítik a Unilever rajzfilmjének szereplői, Spraychel, Buttricia és Dr. Cobb, akik egy hűtőszekrény belterében élve szembesülnek azokkal a kihívásokkal, amelyekkel egy modern nő szembesül napjainkban (Sprays of her Life); a Target áruházlánc eddig megjelent öt webizódja, az Odds Against 7even az amerikai kollégisták néha keserves, de mindig nagyon vicces, kalandokkal teli életébe vezet be a főszereplő Jake nevű gólyán és haverjain keresztül.
Olcsó játék
Wyndale apukát nyúl veri
Gary Lauer, az eHealthInsurance igazgatója a Yahoo-nak azt mondta: a webizódok szépsége abban rejlik, hogy a produkciós költségek kifizetése után nincs velük több dolga. A biztosító kampánya összesen félmillió dollárba került, amiért jó, ha egy-két tévészpotot tudna magának vásárolni. "Ennyi pénzért eddig ez elképzelhetetlen volt" - mondja Lauer.
Pinával rabolnak, virslivel ölnek
A reklámwebizód persze csak a jéghegy csúcsa: a komoly, klasszikus sorozatok évek óta mennek a neten, készítőik hetente-kéthetente állnak elő újabb részekkel, és az igazán jók hirdetőket is tudnak maguknak szerezni.
Steven Grasse rendező előkelő kultfigurává nőtte ki magát Bikini Bandits című sorozatával, ami annyira bejött neki, hogy 2002-ben önálló, egész estés nagyjátékfilmet is készített belőle. A kifejezetten eredeti sztori szerint az alulöltözött bikinibanditák leleplezik emberhússal üzletelő munkáltatójuk üzelmeit, kinyírják a menedzsmentet, a börtönben helytelenkednek, majd egy varázslatos aranyvibrátor segítségével kiszabadulnak. Az utolsó, 7. részben pusztán a pinájuk erejével kirabolnak egy vegyesboltot, elcsábítják az ottfelejtett, kapafogú kiskamaszt, akit végül szedánjuk hátsó ülésén tesznek magukévá majd adnak át az enyészetnek - mustárral a hasán és egy fél tucat virslivel a szájában.
Vörösek a kékek ellen