Gyöngyi
9 °C
9 °C

Száz százalék játékot ad a Microsoft

2014-06-10T052111Z 322537312 GM1EA6A10YX01 RTRMADP 3 VIDEOGAMING
2014.06.10. 14:08
A Galen Center masszív téglaépületében több ezer újságíró és szakmabeli zsúfolódik össze a Microsoft bemutatójára várva. Mindenki kezén ledes karkötő van, ami a sajtótájékoztató során többször is felizzik, a show részévé téve a nézőket is. Az üzenet világos, akár a karkötő: nekünk minden játékos fontos, figyelünk rájuk.

A cégnek muszáj hangsúlyozni ezt az idei Electronic Entertainment Expo (E3) nulladik napi sajtókonferenciáján. A tavalyi E3 a vállalatnak nem sikerült fényesen, nagyjából az akkori expo előtti és utáni fél év tele volt kommunikációs fiaskókkal és érthetetlen, a játékosok igényeit semmibe vevő döntésekkel. Aztán jött az új seprű, Phil Spencer, aki idén lett az Xbox üzletág vezetője, és azóta mintha máshogy mennének a dolgok. Például az új Xboxhoz már nem kötelező megvenni a Kinect mozgásérzékelőt is, így 399 dollárért is megvásárolható – vagyis már nem drágább, mint a nagy rivális Playstation 4, ami korábban fölényesen nyerte az árversenyt. A videojáték-ipar legfontosabb eseménye idén a Microsoftnak a renomé helyrebillentéséről szól, aminek része az is, hogy Spencer bejelenti, most nem fognak mindenféle marginális jelentőségű, csak Amerikában elérhető Xbox-szolgáltatásokkal foglalkozni, a teljes bemutató kizárólag a videojátékokról szól.

CoD-omra várva

És a kezdést nem is bízza a véletlenre: az új Call of Dutyval nyit. Az Advanced Warfare alcímű rész a jövőben játszódik, háború dúlta várost látunk, minden négyzetcentiméterén valamilyen effekttel: itt egy lépegető, ott egy drónraj, a főhős meg a hőkamerától a letépett autóajtóig mindenfélét használ a harcban. Látszik, hogy agyonszkriptelt, előre megírt a játékmenet, de elég hangulatos, és jól áll a sorozatnak a sci-fi. Ráadásul: Kevin Spacey. Lehet, hogy az ínséges idők után megint egy jó CoD jön? Novemberben kiderül.

Aztán ahogy lenni szokott, a cég igyekszik kihangsúlyozni az exkluzív (csak saját platformra megjelenő) játékokat, illetve mivel ebből egyre kevesebb van, az exkluzív tartalmakat (például csak Xboxon kipróbálható bétatesztet). Nem meglepetés, hogy az xboxos autós széria, a Forza új résszel jön, a Horizon 2-ben lesz vagy 200 kocsi, de a játékból egyelőre nem sokat látunk. Kicsit többet mutat az Insomniac Games játéka, a Sunset Overdrive, amiben képregényes effektekkel, szokatlan fegyverekkel lehet szörnyeket irtani, akár nyolc játékosnak vállvetve. Egy szakadt punk magyarázza el a trailerben a játékmenetet olyan beszólásokkal, mint: „Túléled ? Megmented a várost? Hát persze, hiszen ez egy kib*szott videojáték!” Októberben meglátjuk, játék közben is ilyen vicces-e. És szintén októberben jön az első, új Kinectre épülő játék, a Fantasia: Music Evolved. A Guitar Herót és a Dance Centralt fejlesztő Harmonix készíti, szóval ez is valamilyen mozgós ritmusjáték lesz.

Ha már exkluzív címek, természetesen a Microsoft pénznyomdája, a Halo sem maradhat ki. Az ötödik rész csak 2015-ben érkezik (egy keveset sejtető trailert látunk belőle, a főhős szuperkatona Master Chief saját múltja után kutat), addig is a Halo Master Chief Collectionnal lehet kihúzni az időt. Ez a novemberben érkező gyűjtemény a Halo 1, 2, 3 és 4 átszabása az új Xbox-generációra, szebb grafikával, összesen több mint 100 multiplayer pályával. Bár a cím alapján érthető, hogy a Mester Főnök körül bonyolódó részeket tették csak be, azért kár, hogy a Halo: ODST és a Reach kimarad.

Csavard fel a szörnyeket

Csak Xboxra megjelenő játék lesz még a Scalebound is, de mivel csak jövőre jelenik meg, sokat ebből sem látunk: fülhallgatós, erősen japánjátékos beütésű főhős óriásszörnyeket szecskáz apró darabokra. Sokkal konkétabb a Fable Legends bemutatója, abban ugyanis látszik, milyen a játék működés közben: négy játékos tisztít meg egy labirintust mindenféle rossz arcú lényektől, az ötödik pedig gonosz stratégát irányítva a labirintust változtatgatja, csapdákat, lényeket telepít, megidézve a jó öreg Dungeon Keeper szellemét.

Nem rossz ötlet, de a látvány valahogy nem az igazi, ezen a vonalon sokkal ígéretesebbnek tűnik az Evolve: itt is négyfős csapat harcol egy játékos ellen, aki egy szörnyet alakít. A szörny eleinte gyenge, ezért bujkálnia kell és táplálkozni, hogy nőjön és új képességekre tegyen szert – így a szörnyvadászoknak egyre nehezebb lesz a dolguk, aztán egy ponton már a préda válik a vadásszá. A Left 4 Dead alkotói készítik, ezért is várós.

Az Evolve már nem tartozik az Xbox-exkluzív játékok közé, de néhány ilyet is felvillantott a Microsoft, mert erős a felhozatal ezen a téren (meg mert az Evolve bétája csak Xboxon lesz elérhető). Az új Assassin's Creedet, a Divisiont és az új Dragon Age-et a Ubisoft is bemutatta, ezekre ott térek majd ki, de ne menjünk el szó nélkül amellett, hogy a Microsoftnál gyakorlatilag bejelentették az új Tomb Raider-játékot Rise of the Tomb Raider címen. Idén biztosan nem fog megjelenni már, de a teaserből úgy tűnik, az előző rész viharvert, túlélő Lara Croftját hozza ismét.

Érdekes még az új Witcher is, ami pécés gyökerű lengyel szerepjáték, de a harmadik része már Xboxra és Playstationre is jön. Egy griffvadászatot és egy kis csajozást látunk belőle, elég jónak ígérkezik, amolyan szegény ember Skyrimje lesz (de az is lehet, hogy nem csak a szegény emberé, évek óta nagyon meggyőző demók jönnek ki hozzá, csak már jönne végre maga a játék).

Indie nyár

A maradék igazából resztli, de jó játékok a resztliben is akadnak, például a független, indie fejlesztők háza táján. A tavalyi év egyik nagy baklövése volt, hogy a Microsoft nem törődött az indie-kkel, akik erre szépen átpártoltak a Sonyhoz, majd aztán a redmondi óriás észbe kapott, és elindította az ID@Xbox programot, aminek keretében támogatja a független fejlesztőket. Ennek első gyümölcseit fel is villantja egy montázs, a látottakból engem leginkább a Cuphead fogott meg, mert játékban ilyen grafikát még nem láttam – egyszerre groteszk és vicces, mint a legelső rajzfilmeké.

Több rivaldafényt kap a Limbo készítőinek új játéka, az Inside, amin négy éve dolgoznak, és komor lopakodós játéknak ígérkezik egy kisfiú főszereplésével. Hangulatban kicsit hasonló a Moon Studios üdvöskéje, az Ori and the Blind Forest című platformjáték is, de azért kevésbé tűnik nyomasztónak. És ahogy tavaly a Killer Instinct, idén is akad egy régi klasszikus, aminek új generációs remake-et csinálnak, ezúttal a sajátos stratégia-akció keverék Phantom Dustot éri ez a szerencse.

Végül némi aprólékkal a már létező játékokat is megszórja a cég. A Dance Central kap egy új letölthető játékmódot, a játéképítő játékba, a Project Sparkba pedig galaxisok költöznek. A zombiirtás xboxos helytartója, a Dead Rising 3 pedig egy könnyed, hülye ruhákba beöltözős kiegészítőt kap, már a címe is jelzi, hogy nagy marhaság: Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX+ Alpha.

Összességében a tavalyinál erősebb, ugyanakkor könnyedebb Microsoftot láthattunk az idei E3-on; egy olyan céget, amiről elhiszi az ember, hogy fel tudja venni a versenyt az új konzolháborúban egyelőre nagyobb tempót diktáló Sonyval. Meglátjuk, ez mire lesz elég; kedden kezdődik az E3, igyekszem minél több játéknál lecsekkolni, hogy mennyire váltották be a szép ígéreteket, és újra jelentkezem.