Bertalan
11 °C
27 °C

Klónok focicsapata készül

2009.03.08. 10:11
Spanyol kutatók egy új tudományos eljárást, a viselkedésklónozást alkalmazva számítógépes focit játszó embereket imitáló – a RoboCup szimulációs ligájában indítható – virtuális labdarúgókat programoztak.

Az eredményeket az Expert Systems with Applications újságban tették közzé. Klónjaik megtanulják a humán játékos viselkedését, majd ismereteiket arra használják fel, hogy egyrészt gólt lőjenek, másrészt megakadályozzák az ellenfelet a gólszerzésben. Tény, banálisan hangzó törekvések, csakhogy egy program számára cseppet sem olyan egyértelműek, mint a labdarúgásért élő-haló milliárdoknak.

Szimulált futball

A mesterséges és azon belül a robotintelligencia-fejlesztések egyik legfőbb reklámja, a gépek tornaszerű megmérettetése, a RoboCup valóban robotfoci, s a tényleges robotokkal (fizikai ágensekkel) egyes vizionárius fejlesztők azt szeretnék elérni, hogy 2050 körül legjobbjaik legyőzzék az akkori legjobb húsvér játékosok alkotta csapatot, például a világbajnokot vagy a BL-címvédőt. Valahogy úgy, mint Deep Blue 1997-ben Kaszparovot.

foci1

A fizikainak nem nevezhető szimulációs ligában - érthető okok miatt - teljesen mások az elvárások, óhajok. A robotfocinak pont ez a területe hasonlít leginkább a számítógépes játékokra: nem fizikai ágensek, hanem programok mérkőznek egymással.

„Célunk a RoboCup szimulációs ligájában résztvevők cselekedeteit megfigyelve, virtuális játékosok programozása" - jelentette ki Ricardo Aler, az egyik kutató.

A versenyekben saját RoboSoccer szoftvermodelljüket használják. A rendszer a játékoson mind a képernyő által kiváltott reakciókat, ingerenciákat, mind a billentyűzettel kivitelezett cselekedeteket megfigyeli, s következtetéseket von le belőlük.

Klón- és humán ágensek

A kutatók automatikus tanulási technikákat alkalmazva építik fel az adott személy játékmodelljét, s ezt a játékmodellt használva hozzák létre az imitátor „klónágenst". Jelenállapot szerint utóbbi a gólszerzésre majdnem ugyanúgy képes, mint a monitorra meredő, azzal különböző interfészek segítségével kommunikáló humán ágens.

foci2

A RoboCup eddigi valódi és virtuális robotjaitól abban is különböznek, hogy azok programozása kézzel történik, míg a spanyol kutatók igyekeznek automatizálni a folyamatot. Egyelőre „alacsony szintű" cselekvéseket - előremozgást, megfordulást és lövést - abszolválnak, míg a „magasabb szintűek" (szerelés, pontos passzolás) kivitelezése várat magára. Nyilvánvalóan nem túl sokáig, hiszen legyen igazi, robot- vagy szimulált foci, a játék sava-borsát, a csapatmunkát és a gólt pont e tevékenységek összessége eredményezi. Az alapok elsajátítása után meg kell tanulniuk a futball fortélyait. A végső modell ráadásul humán kognitív képességekkel is fog rendelkezni: emlékezik a labda és az ellenfél pozíciójára, illetve képes ezeket előrejelezni.

Viselkedésklónozás

A meglepő gondolatok azzal a törekvéssel magyarázhatók, hogy a klónágenssel mérkőző embernek sokkal komolyabb erőfeszítéseket kell tennie, ha ellenfele hozzá hasonlóan, s nem robotként, gépi viselkedési jegyeket tanúsítva küzd. Az ilyen jellegű kutakodások a számítástudomány egyik új ága, tudományos eljárása, a viselkedésklónozás (behavioural cloning) témakörébe tartoznak. A diszciplína célja olyan modell létrehozása egy klónágens számára, amelyet használva más (például emberi) ágensek viselkedéséből tanulhat. A tanulás alapja a megfigyelt ágenst ért külső hatások, stimulusok és az ezekre adott reakciók összessége.

A tudományág első kísérletei a sofőr viselkedését megfigyelő, s az alapján vezetni tanuló neurális hálók alkotta rendszer, illetve a pilóta cselekedeteit monitorozva tanuló légiközlekedés-irányító szimulátorok voltak. Legújabban már internet-alapú játékok esetében is próbálkoznak vele, így cseppet sem meglepő, hogy a RoboCup szimulációs liga az egyik új kísérleti terep.