Szilárda
-2 °C
7 °C

Hardvertervezés online logikai játékkal

2009.08.08. 18:45
Hogyan lehet egyszerre játszani és dolgozva részt venni a hardvertervezés egyik alapvető problémájának megoldásában? A Michigan Egyetem online logikai játéka, a FunSAT a válasz. Bárki próbálkozhat vele, nem kell informatikusnak lenni hozzá.

A FunSAT egyéb, például adatbázis-készítői vagy robotikai alkalmazások mellett segíthet az integrált áramkörök tervezőinek tranzisztorok és szilícium mikrocsipeken való kapcsolódásaik kiválasztásában és elrendezésében. A legjobb teljesítményű és legkisebb méretű csiparchitektúra rendkívül nehéz tervezését gyakran végzik számítógépek, a munkából hiányzik az optimálisabb megoldásokat eredményező humán intuíció és a vizuális minták felismerésének képessége. A játék ezekkel gazdagítja a tervezést; rendeltetése az ember stratégiaalkotó, vizualizáló, komplex rendszerek megértését támogató adottságainak összegyűjtése.

A fejlesztők, Valeria Bertacco és Andrew DeOrio abból az egyre nyilvánvalóbb tényből indultak ki, hogy a számítógépes játékok nemcsak eredeti rendeltetésük szerint funkcionálnak. Az ember pedig szeret játszani, jó is benne, különleges időtöltésként fogja fel. És miközben játszik, komoly fejlesztői problémák megoldásában segédkezhet, szakembernek sem kell lennie.

Jelenleg csak egyszemélyes prototípus létezik, de a két kutató már dolgozik a bonyolultabb kérdéseket felvető többszemélyes változaton.

potyik

A játékmező különböző méretű zöld, piros és szürke gömböket tartalmazó sorokból és oszlopokból áll. Körülötte gombok találhatók, melyeket az egérrel klikkelő játékos kékre és sárgára változtathat. A cél, hogy ezeket a gombokat használva az összes gömböt zölddé alakítsuk. Ha jobbklikkel kattintunk valamelyik gömbre, megtudjuk, melyik gomb dönt a színéről. Minél nagyobb a gömb, annál több gomb irányítja. A játék egyik kihívása, hogy minden egyes gomb egyszerre és különböző módon hat több gömbre. Például többet zöldre, másokat pirosra vagy szürkére vált.

Keresni az optimálisat

A FunSAT a matematikából ismert – a csiptervezéstől kezdve az ideális postai küldemény útvonalának kiválasztásáig, vagy a helyes csomagolásig, sok területen alkalmazható – klasszikus és bonyolult kielégíthetőségi problémára keresi a választ. Leegyszerűsített lényege, hogy az opciók közül a legoptimálisabb elrendezéseket kell kiválogatnunk. Az összes megszorításnak eleget téve, változósort kell kijelölni az igaz vagy hamis kategóriákhoz.

A megszorításokat a gömbök, a változókat a gombok jelenítik meg. Utóbbiak igazak (sárgák) vagy hamisak (kékek) lehetnek, míg a gömbök akkor váltanak zöldre, ha a kielégíthetőségi feltételek teljesültek. Miután megoldódott a feladvány, és az összes gömb zöldben ragyog, csak a gombok színét kell nézni, és máris látjuk a megoldást.

„Ilyen problémák megoldásakor intuíciónkat és vizualizációs képességünket egyaránt tudjuk használni” – magyarázza Bertacco. – „Elég ránézni a szomszédsági térképre, és ráérzünk, hogy például postai küldemény esetében hol is kezdjük.”