Mária
-7 °C
3 °C

Sárkányölés közgazdászoknak, szociológusoknak

2006.10.24. 11:30
Edward Castronova professzor néhány éve úgy rákattant az online szerepjátékokra, hogy még könyvet is írt róluk. Az ember, aki a modern közgazdaságtan és szociológia fogalmaival írta le a sárkányölős Everquestet, most lehetőséget kap, hogy negyedmillió dollárból létrehozza saját virtuális világát. Ha ezt Marx megérhette volna!

Negyedmillió dollárt kapott egy alapítványtól Edward Castronova, az Indianai Egyetem professzora, hogy felépítsen egy virtuális világot, amely Shakespeare korába viszi a játékosokat, és közben lehetőséget ad a közgazdásznak arra, hogy kísérleti nyulakként használja a résztvevőket.


Edward Castronova
Castronova volt az egyik első közgazdász, aki elkezdett komolyan foglalkozni a sokszereplős online szerepjátékok (mmorpg-k) gazdaságával. A professzor Sony-féle Everquest világával foglalkozó 2001-es tanulmánya irányította a kutatók figyelmét a témára, és tavaly könyvet is írt Szintetikus világok: üzlet és kultúra az online játékokban címmel. Castronova most pontosan 240 ezer dollárt kapott a McArthur alapítványtól arra, hogy téziseit a gyakorlatban is kipróbálja. A professzor irányításával készülő, Shakespeare-korabeli virtuális világot Ardennek hívják majd, és Castronova azt tervezi, hogy kipróbálja benne, hogyan reagálnak a játékosok egyes – akár titokban végrehajtott – gazdasági-társadalmi változásokra.

A játék univerzuma teljes egészében a Shakespeare-drámákra, pontosabban a rózsák háborúja idején játszódó III. Richárdra épül majd, mivel a professzor az író nagy rajongója, sőt egyszer maga is eljátszotta színpadon III. Richárdot.

Kommunizmus tét nélkül

"Mi lett volna, ha Marx megteheti, hogy azt mondja: Hé, próbáljuk ki a kommunizmust, felállítunk két világot, az egyikben a munkások birtokolják majd a termelőeszközöket, a másikban meg nem, és nézzük meg, mi történik az egyenlőséggel, a fejlődéssel, meg a többi fontos dologgal?" – vázolta a kísérlet lényegét a Reutersnek Castronova.

A professzor szerint az, hogy egy sokszereplős játékban különböző elméleteket lehet kipróbálni, példátlan lehetőségeket nyújt a közgazdászoknak és a szociológusoknak. "Ha párhuzamos világokat állítunk fel, és sikerül az emberek figyelmét elterelnünk azzal, hogy elküldjük őket sárkányokat gyilkolni, a színfalak mögött apró kísérleteket végezhetünk anélkül, hogy észrevennék" – mondta. Castronova először a pénz mennyiségi elméletét akarja szemügyre venni Ardenben, vagyis azt, hogy milyen kapcsolatban áll a forgalomban lévő pénz mennyisége az árak szintjével.