Judit
3 °C
6 °C

Defcon, avagy mindenki megdöglik

2006.10.19. 22:10
Kapcsolódó cikkek (1)
Apró csetepatékat, kisebb háborúkat és átfogó hadjáratokat is modelleztek már számítógépes játékban. Most itt az ideje, hogy elpusztítsuk a Földet. Az Introversion legújabb játéka, a Defcon egy interkontinentális ballisztikus rakétákkal megvívott nukleáris háború szomorú, bár jósolható végkimenetelét önti játékos, pacifisták is által élvezhető formába. Másfél millió halott egy csapásra, és egyéb érdekességek.

Döbbenet, mennyire eluralkodtak manapság a stratégiai játékokon a részletek. Lassan ott tartunk, hogy annál stratégiaibb egy játék, minél szebben csillan meg a vietnámi dzsungelbe vezényelt tengerészgyalogos rohamsisakjára gumírozott Lucky Strike celofánja, minél kacifántosabban kanyarog a kolumbiai kokainbáró kiontott bele, és minél élethűbben gőzölög az iraki kecskeszar a hűvös éjszakából ébredező sivatagban.

Az Introversion legújabb játéka, a Defcon: Everybody Dies viszont hálistennek szakít az ördögi trenddel, és hagyja, hogy a játékos a műfaj hagyományaihoz méltóan a big picture-re koncentráljon, ahogy Napóleon tette Austerlitznél, vagy ahogy Fidel tette a Disznó-öbölben. Sok kortársától eltérően a Defcon nem szánalmas mikromenedzsment-tanfolyammal, hanem igazi stratégához méltó feladattal állt elő. Addig kell atomrakétázni a Földet, amíg mindenki meg nem döglik. Ahogy a vészjósló cím mondja: everybody dies.


Budapest ostroma ballisztikus rakétákkal. Még több kép, klikk!

A Defconban tehát nem szükséges eltévedt szanitéceket terelgetni vagy a sárba ragadt tankokat kiszabadítani. A játékos a neki kijelölt, legalább földrész méretű földrajzi egységet védi, és végül onnan indít elsöprő erejű nukleáris támadást egy vagy több hasonló kiterjedésű geopolitikai képződmény ellen. A játék szakaszokban zajlik: az elején az egységeket kell elhelyezni - van köztük radarállomás, légibázis, rakétasiló és tengeri flotta - a vége felé meg elég hátradőlni, és további tennivaló híján figyelni, ahogy a nukleáris töltettel felszerelt rakéták becsapódnak Leningrádba, New Yorkba és Santiagóba (a világtérkép állítólag az 1983-as állapotokat tükrözi, bár a Defconban a Szovjetunió, Jugoszlávia és Csehszlovákia már darabokban, a németek viszont még nem egyesültek).

Pánikgomb a háború közepén

A fene tudja, pontosan mennyi idő alatt ér egy szovjet interkontinentális ballisztikus rakéta Moszkvából Tokióba, de a Defcon ebből a szempontból meglehetősen élethűnek tűnik. Egy-egy földrész vagy multiplayerben akár az egész bolygó elpusztítása eltart akár hat órán át, ami különösen a játék hang nélküli, ablakban futó "Office" módjában hasznos: bemegy az ember jól megérdemelt munkahelyére, kényelmesen megreggelizik, aztán indít egy jó kis páros meccset Terézzel a könyvelésről, és mire a Defconnak vége, már lehet is hazamenni. Ha közben felbukkan a főnök, a dolgozó megnyomja a pánikgombot, és a világégés alól felbukkan az Excel-tábla, mintha mi sem történt volna.

Mi az a Defcon?
A Defcon a Defense Condition-ből (védelmi állapot) alkotott betűszó: az Egyesült Államok hadseregének készültségi és mozgósítási szintjét jelenti. Békeidőben a Defcon 5-ös szint van érvényben. A Defcon 4 fokozott kémtevékenységet és nemzetbiztonsági aktivitást jelent, a Defcon 3 az átlagosnál magasabb készültségi szintet, a Defcon 2 még magasabbat. Ha Defcon 1 van, akkor nagy balhé van. A Defcon-fokozat változását általában az USA vezérkari főnöke rendeli el, és a hadügyminiszter jelenti be. Az Egyesült Államok hadserege a hidegháborút a Defcon 4-es fokozatban bekkelte ki, Defcon 3-at az 1962-es kubai rakétaválság és az 1973-as jóm kippuri háború idején rendeltek el, és az előbbi krízis idézte elő az eddigi legmagasabb, Defcon 2-es szintű készültséget is. Defcon 1 eddig még nem volt.
Akinek drága az ideje, akár 10-20-szoros sebességre is gyorsíthatja a játékidőt, így percek alatt eldől minden. Mivel viszont a lehetséges akciók - silók, radarok telepítése, flotta bevetése - csak bizonyos idő elteltével végezhetők el, a Defcon kicsit hasonlít a körökre osztott stratégiákra, különösen az a része, amikor az ember behúzott nyakkal várja, eltalálja-e egy interkontinentális csomag, és kinyír-e másfél millió embert Sao Paolóban, vagy megbirkózik vele a légvédelem.

A stabil gyökerek, az intuitív megoldások és a nagyvonalúan félretett részletek ellenére nem igazán jó stratégia a Defcon. A különböző játékmódok (negyedórás snellparti, dupla egységes BigWorld mód, diplomáciai játszma) ugyanazt a témát variálják, a mesterséges intelligencia kiismerhető, és a multiplayer mód sem változtatja meg úgy a játékmenetet, ahogy mondjuk a sima Quake-et a CTF. A telepített egységek a mozgó alkatrészek ellenére jórészt statikusak, végig ott maradnak, ahová az elején ültették őket, legfeljebb a funkciójuk változik: a rakétakilövőből egy kattintással légvédelmi egységet lehet gyártani, a légibázisról vadászgép és bombázó is indulhat, a tengeri flottába hadihajót, repülőgép-anyahajót és tengeralattjárót is lehet küldeni. Végigjátszható, sztorival ellátott küldetés viszont nincs, így aki a tutorialt végigjátszotta, nagyjából végigjátszotta az egészet.

Lenyűgöző viszont a látvány és a hang: a fekete háttér előtt mozgó egységek, az elnagyolt, mégis látványos világtérkép, a rakéták röppályája valódi hadműveleti irányítóközpontot idéz, a hangok pedig bármelyik hollywoodi világvége-remake-ben megállnák a helyüket - a baljós végkifejletet különösen meggyőzően vetíti előre egy időről időre felsíró, keserves női hang. Mintha tudná, hogy a végén úgyis megdöglik mindenki.

Defcon: Everybody Dies

Grafikusan jól eltalált világégés, hátborzongató hang. Egyszerű stratégia egyszerű hadvezéreknek.

 

Hivatalos Honlap

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.