Miklós
-7 °C
2 °C

Életjáték: a szemlélődők sportja

2002.02.22. 15:20
Megszületünk, nyüzsgünk egy darabig, aztán meghalunk. Madártávlatból pontosan úgy, mint a klasszikus Conway életjáték egyes sejtjei. E fejlődési folyamat képletét modellezi immár vagy 35 éve az amerikai matematikus játéka. Lelkes arcok még ma is készítenek e passziót feldolgozó programokat: így két Wolfenstein meccs között elmerülhetünk a szemlélődők sportjában, az életjátékban.
Conway
John Horton Conway, a kiemelkedően termékeny cambridge-i matematikus alkotta életjáték egy egészen egyedi móka. Nem kétszemélyes, mint a dáma, vagy a sakk, nem kell harcolni, trükközni, ügyeskedni. Egy személytelen játék. Az embernek a szemlélgetésen kívül csak egy dolgot kell tennie: meghatározni a kiindulási pozíciót. A többi már magától következik be: a káoszból rend lesz, a rendből káosz, meg viszont.

Életfolyamatok szimulálása

A Conway-féle sejtautomata szabályai zseniálisan egyszerűek. Az élettér egy négyzetháló. Minden cellában egy sejt élhet. Minden sejtet nyolc szomszédos cella vesz körül. Ha egy generációban egy sejtnek kettő vagy három élő szomszédja van, akkor a sejt élni fog a következő generációban is, minden más esetben a sejt kihal (túlnépesedés, vagy elszigeteltség miatt). Ha egy üres cellának pontosan három élő sejt van a szomszédjában, akkor ott új sejt születik. Az alakzatok viselkedése nagyon hasonlít élő szervezetek változásaihoz (szaporodás, kihalás, fejlődés, visszafejlődés, stb), ezért megilleti a "szimulációs játék" elismerő jelző - egy játék, amely utánozza a valós életfolyamatokat.

Vannak szupererős alakzatok

A kiindulási állapottól függően lesznek kihaló, oszcilláló, pulzáló, alakjukat időnként visszanyerő, vándorló, a végtelenségi növekedő formációk. Ez utóbbiak létezésének bizonyításához fűződik a "világ legolcsóbban vásárolt számítógépidejének sztorija": Conway 50 dollárt ígért egy bizonyítottan végtelenül növekedő formáció kiindulási állapotáért. Ekkor az egyetemeken, bankokban, hivatalokban beindult a formációgyártás. Matematikus és laikus, fizikus és méla filzóf próbálkozott, hogy felállítsa azt a formációt, amelyik végtelen terjeszkedik, nekifeszülve a virtuális tér bitzónáinak.

Tipikus létformák

A kialakuló formák általában érdekesek lesznek, furcsák, szokatlanok, néhányszor akár szépnek is látjuk őket, de egy biztos: a változás az ember számára mindig váratlan. Néhány esetben a csoportok kihalnak (minden sejt eltűnik), bár ez többször csak jó néhány generáció után történik meg. A legtöbb kezdeti forma egy olyan stabil figurává alakul (Conway ezeket "csendéletnek" nevezte), amelyik többé nem változik, vagy egy olyan alakzattá, amely örökké, ismétlődően lüktet (oszcillál). Kezdeti szimmetria nélküli alakzatok szimmetrikussá válhatnak, azonban fordítva ez nem történhet meg: szimmetrikus alakzat örökké szimmetrikus marad, bármekkorára növekszik is.

A díjat egyébként a Massachusetts Egyetem Mesterséges Intelligencia Csoportjának két tagja nyerte. Egy valóban meglepő felfedezést tettek: találtak egy "sikló kilövőt"! Az induló alakzat "ágyúvá" alakul, amely először a 40-ik lépésben lő ki egy "siklót", majd ütemesen ismétlődve, minden további 30-ik periódusban egy-egy továbbit. Mivel minden "sikló" születésekor öt újabb sejt kerül a táblára, a népesség nyilvánvalóan korlátlanul növekszik.

Szabadság, csicsa

A legtöbb életjátéknak van olyan opciója, melyben megváltoztathatjuk a születés, túlélés, halál feltételeit. Így ha meguntuk a klasszikus változatot, alkothatunk olyan szabályokat, melyeknél pár generáción belül összeomlanak gigantikus véletlen-alakzatok, vagy épp fordítva: egy kis populáció néhány lépés után a végtelen kapuit keresgéli.

Az új változatokban színeket is rendelhetünk a különböző sejtekhez, alakzatokhoz. Ez főként annak jó, aki nem a matematika csodáit, hanem a primerebb örömöket keresi az alakzatok változásai mögött.

Minden idők legártalmasabb vírusa?

Ez a játék egyébként mindig is megosztotta az embereket: egyesek szinte napi szertartássá tették, mások meg nem értik, mi ebben a pláne, mire jó ez az egész.

Galántai Zoltán, az Új alaplapban leírta, hogy a 70-es évek elején az életjáték valósággal "szenvedélybetegséggé" vált, és a Time becslése szerint több millió dolláros anyagi kárt okozott a mamutgépeket üzemeltető biztosítótársaságoknak és bankoknak - elvesztegetett gépidő formájában.

Sok kutatóintézetben pedig gyakorlatilag megbénult az élet, mert mindenki az egymást követő generációkat figyelte a monitorokon. Egyesek szerint az életjáték ártalmasabb volt bármilyen ismert vírusnál, mások szerint hozzásegített minket ahhoz, hogy jobban megértsük a minket körülvevő valóságot.

Mirek programja

Kipróbálásra itt található az egyik legnagyobb tudású életjáték. Négy mega sincs, de millió dolgot tud, tartozik hozzá egy vagon előre gyártott alakzat, kipróbálhatunk mára klasszikussá vált szabály-rendszereket, színsémákkál operálhatunk, és a többi. Hajrá!

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!