További Szoftver cikkek
A virtuális városban
Hideyuki Nakanishi |
A szimulációs forgatókönyv az ágensek és a felhasználók közötti interakció megtervezésére, leírására alkalmas Q nyelven íródott. A Q nem függ az ágensek belső mechanizmusaitól, hanem külső szerepeiken alapul. Célja, hogy a forgatókönyvírók képesek legyenek viselkedésformákat kiviteleztetni az ágensekkel. Az interakcióra helyeződik a hangsúly - a fontos koncepcionális váltás az ágenstervező számítógépes szakemberek és az alkalmazástervező forgatókönyvírók (szorosabb) kapcsolatát is eredményezi.
A térbeli videokonferenciától a város-szimulátorig
Az elsőt (FreeWalk 1) 1996-ban dolgozták ki. Voltaképpen térbeli videokonferencia-rendszerként funkcionál. A résztvevők - emberek - összegyűlnek, beszélgetnek egymással. Abban különbözik a telefonszerű telekommunikációs médiumoktól, hogy az interakció sokkal nyugodtabb, spontánabb, alkalmibb, szimultán. A hagyományos videokonferencia-rendszerekhez képest, versengő csoportok kialakításának a lehetősége jelentett előrelépést.
A FreeWalk 2-ben színre lépnek az autonóm karakterekként funkcionáló ágensek. A beszélgető felek között közvetítenek, figyelemmel kísérik a síri szüneteket, új topikokat javasolnak ilyen esetekben. Nakanishiék elsősorban japán és amerikai partnerek kommunikációjának támogatására használták ágenseiket. Jelentős mértékben befolyásolták az egymásról kialakított véleményt, jócskán segítettek kóros sztereotípiákat oszlatni.
A FreeWalk3 virtuális várossal gazdagítja a rendszert. A megosztott kontroll-interfész biztosítja az ágensek hatékony ellenőrzését, irányításukat: a számukra kiadott magasszintű utasításokat, az általuk kivitelezett alacsonyszintű cselekedeteket (járást, ütközések elkerülését, stb.). Csoportos viselkedéseket tesztelhetünk - például az evakuációs forgatókönyvben: hogyan szimuláljuk egy-egy válság kezelését (crisis management simulation)? Bizsergető virtuális izgalmakat él át a résztvevő_ Szavainkat beszédfelismerő szoftver alakítja szöveggé, míg az ágenseknek és avatárokoknak beszédszintézis szoftver ad hangot.
"Ahhoz, hogy a szimuláció még alaposabb és reálisabb legyen, igazi emberek viselkedését kell rögzítenünk, elemeznünk és modelleznünk" - nyilatkozta Nakanishi, majd prognózisba bocsátkozott: a gyakorlati alkalmazások öt-tíz év múlva várhatók. Következő lépésben a részleteket dolgozzák ki, pontosítják, így például tüzet és füstöt is látunk majd. "Életterünk teljes szimulálása a cél" - magyarázza a fejlesztő.