Géptanár segít az éneklésben
További Szoftver cikkek
Problémás hangok
Legalábbis eddig így gondolták a szakértők, hiszen az énekelni tanulók nehezen vagy sehogy sem tudják kontrollálni. Könnyű tévedni, problémás jól megítélni.
Noam Amir, a Tel Aviv Egyetem kutatója és munkatársai által fejlesztett – humán szakértőket „emuláló” – program viszont képes elbírálni a vibrálás (vibrato) minőségét: megtanulja, hogyan osztályozza, értékelje azt. A biológiai visszacsatoláson (biofeedback) alapuló alkalmazás komoly segítséget nyújthat énekeseknek technikájuk csiszolásában, tökéletesítésében. A számítógép énektanár (is) lesz.
A fejlesztők azonban leszögezik, hogy a program a művészeknek jelenthet kapaszkodót, míg a producerek és kiadók sok hasznát nem fogják látni. Egyszerűen azért, mert nem új tehetségek felfedezésére találták ki.
Új énektanár születik
A vibrálásnál a hangváltás mértéke teljes mértékben előadó-függő. Általános elv, hogy félhangnál nagyobb eltérést semmiképpen nem tanácsos létrehozni. (Egészhangosat csak az elektromos gitár használ, míg egyes hangszereknél, például ütősöknél és billentyűsöknél kivitelezhetetlen.) A hang „melegebb” lesz, az intonációs problémák kevésbé tűnnek fel.
Mérése a hangszín-módosulás és annak sebessége szerint lehetséges. Az új program az emberi fül számára legjobban tetsző vibrálás-minőségek imitálását tanítja meg.
A jelenség kezelése természetesen nem eredményez azonnal szupertehetségeket. Az elsősorban a beszéd érzelmi aspektusait és hatásait, érzelmek verbális úton történő kifejezhetőségét vizsgáló Amir nem győzi hangsúlyozni, hogy a „vibrálás az énekes repertoárjának csak az egyik eszköze. Az előadónak érzelmi hatást kell elérnie, ami meglehetősen nehéz feladat.”
Az izraeli kutatók már évekkel ezelőtt eldöntötték, hogy megpróbálnak objektív képet alkotni a vibrálásról, és a minőséget számokba öntik. Programjuk inputként nagy mennyiségű felvételt kap, melyeken zenei szakos diákok énekelnek. Figyelembe vették a tanárok véleményét is. Mindezek alapján kidolgozták a vibrálás-stílusokhoz kapcsolódó speciális matematikai mérés módszertanát.
Zenei és zenén túli alkalmazások
Az előkészületek után új hangokkal tesztelték a programot. Képes volt az osztályozásra, nagyjából úgy tette, mint a humán szakértők. Fokozatosan tanulta – és tanulja – meg, miként bírálja el a dalra fakadók teljesítményét. A kutatók az első tesztek után bővítették ki biofeedback-kel és egy monitorral. A kiegészítések lényege, hogy az énekesek valós időben lássák teljesítményüket, és ennek megfelelően javítsanak rajta, döntsék el, célszerű-e hangjukat még jobban vagy egyáltalán nem vibráltatni.
A kutatás eredményei túlmutatnak a csak zenei alkalmazásokon. A program automatizált hívásközpontokban – ahol a hívó számítógéppel kommunikál – szintén hasznosulhat. Ha Amir elképzelései valóra válnak, idővel különböző érzelmeket (haragot, idegességet, stb.) is felismerhet. A jelenlegi központok igen rosszul teljesítenek ezen a területen: míg az ember azonnal kihallja mások hangjából az érzelmi töltést, s annak megfelelően vált, a gép képtelen rá, és gyakran még jobban felbosszantja a vonal másik felén lévőt.