Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Békeharc a számítógépes játékok frontján

2006.05.07. 11:02
A 2006-os Játékfejlesztői Konferencián a gyártók olyan játékokat vázoltak fel, melyek akár Nobel Békedíjra is méltók lehetnének. A játékok új generációja jó dolgokra nevelné az agresszív gamereket és az IQ-jukat is fejlesztené. Empátiát, valós életbeli kapcsolatok kialakítását facilitálná.
Idén a kaliforniai San Jose-ban rendezték meg a szakma legrangosabb eseménye, a Játékfejlesztői Konferencia keretében a harmadik Játékfejlesztői Kihívást. Ezen a rendezvényen hagyományosan nem a marketingesek mutatják be egymásnak termékeiket, hanem a koncepciók kidolgozói próbálják meg filozófiai perspektívából szemlélni saját játékaikat. Minden évben előre megadnak egy fő tém't, amivel kapcsolatban játékot kell tervezni, és be is kell mutatni annak menetét. Első évben a szerelem köré kellett egy játékmenetet szőni az indulóknak. Ezt az Elektronic Arts csapata nyerte, és később meg is valósította a "Battlefield 1942" című játékba illesztett "Járulékos szerelem" résszel.

2005-ben egy szabadon választott versre kellett egy koncepciót kialakítani. A tavalyi versenyt a Ubisoft fejlesztői: Clint Hocking és Eric Zimmerman nyerték meg a Múzsa című játékukkal. A Múzsa, a híres amerikai költőnőről, Emily Dickinsonról szól. A játék során szimbólumokat kell gyűjtenünk (olyanokat, mint: virág, bölcsesség, gyötrődés) és ezeket kell egy versbe összeállítanunk. A játékban irányított beszélgetéseket is folytathatunk a költőnővel. Mivel Dickinsonnak mániás depressziója volt, ezért a játék egyes szintjein, az ő egyes mániás, illetve depresszív fázisaiban találjuk magunkat, és ezek függvényében kell verseket írnunk.

A 2006-ra a Nobel Békedíjjat adták meg témának. A kihívást az idén is Zimmerman nyerte a "Béke bomba!" című játék koncepciójával. Zimmerman abból indult ki, hogy a számítógépes játékok elidegenítik használóikat és korlátozzák azok társas kapcsolatinak kialakulását. A Béke bombában a játékosok a valós térben is találkozhatnak, úgynevezett flashmobokat hozhatnak létre. A magyar flashmob közösség meghatározása szerint a flashmob során "emberek egy csoportja egy előre megbeszélt helyen és időpontban találkozik, véghezvisz egy előre megbeszélt cselekményt, majd utána gyorsan, mintha mi sem történt volna, távozik" (pl.: párnacsatáznak, vagy lefelé fordított újságot olvasnak a metrón). Az erre épülő játékot a Nintendó DS konzoljára tervezték, mely WiFi-vel is fel van szerelve. Így a játékosok az utcán jártukban-keltükben is fel tudják egymással venni a kapcsolatot. A stratégiai játékokhoz és a Simshez hasonlóan itt is egyfajta szociális hálózatot kell kialakítanunk és különféle, a játékban megszerezhető javakkal kell kereskednünk a siker érdekében. Megalkotója szerint a játékban az igazi örömet kapcsolataink virtuálisból valóságosba való konvertálása adja majd.

A fejlesztőket sokszor vádolják meg azzal, hogy agresszióra nevelik a játékosokat. Nem véletlen, hogy az idei Kihívásra pozitív társadalmi üzenetű játékokat vártak. Mivel a játékok népszerűségükből fakadóan a társadalomra jelentős hatást gyakorolnak, elvárható, hogy a gyártók tudatosabban, nem csupán a divatot és a keresletet követve alakítsák cselekményeiket. Egyre több olyan játék jelenik meg a piacon, melynek célja különböző képességek, vagy a gondolkozás fejlesztése. Ide sorolhatóak az Egyesült Államokban népszerű biofeedback és neurofeedback játékok, melyekben fiziológiai jeleinkkel, koncentrációnkkal irányítunk egy karaktert, vagy egyéb eseményeket a képernyőn. A harci játékok fejlesztői egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az empátiára: sokszor nem csupán az a cél, hogy minél több embert megöljünk, hanem bizonyos áldozatok, sérültek, civilek megmentése is fontos szerephez jut a cselekmény során. Ha egyszer egy Béke bomba típusú játékot milliók játszanak majd és kimutathatóan pozitív hatása lesz a társadalomra, miért ne kaphatnának fejlesztői Nobel Békedíjat?

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.