Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

A Gator ellopja a hirdetési felületet

2001.08.27. 10:10
A Gator néven ismert szoftvereszköz a fejlesztő ígérete szerint képes a konkurensek hirdetését becsempészni a weboldalakra. A technológia hasonlít a bannereket tűzfalként blokkoló megoldásokra, csak itt például a Yahoo oldalait böngésző felhasználó előtt az oldalba kötött hirdetést egy ugyanolyan méretű idegen hirdetés takarja el. A felugró (pop-up) banner követi az oldalban szereplő ellenpárját, még ha az olvasó görgeti is a szöveget, ami miatt igen nehéz felfedezni a csalást.

Ez az eljárás az egyik legújabb eszköze a gerilla típusú webes marketingnek. A fejlesztők egyik-másik ingyenesen letölthető állományhoz, például fájlcserélő, csevegő- vagy szótárprogramokhoz potyautasként csatlakoztatják a Gator-klienst. Az ilyen alkalmazásokhoz egyre több kiegészítő (plug-in) készül, ami igen megkönnyíti a hirdetések személyre szabott megjelenítését.

Az utolsó trükknél már övön aluli eszközöket alkalmaznak, hiszen a bannerek gyűrik le a bannereket. A web első és legnépszerűbb hirdetési formája úgy működik, hogy a megjelenő kép mögé tolakodás nélkül további információkat kötnek be az adott termékről, például a gyártó honlapját. Ezt követték az erőszakosabb formák, például az önmaguktól kinyíló ablakok, amelyek a remények szerint jobb átkattintást hozhatnak.

Lopakodó hirdetések letakarítása
A megelőzéshez hozzátartozik, hogy bármilyen szoftver telepítése esetén az apróbetűs részig mindent el kell olvasni. Ha már megtörtént a baj, nem teljes hatékonysággal ugyan, de segíthet az uninstall. Ezenkívül a Wigwam internetes önvédelmi oldalon a számos praktikus tanács mellett útmutató található az 'árulkodó' programok lesöprésére.

Akit zavar, hogy a gépéről ismeretlen címekre felderíthetetlen programrészek ismeretlen tartalmú adatcsomagokat küldenek ki (a jól beállított egyéni tűzfal például öt percenként bejelez), kipróbálhatja a Lavasoft AdAware szoftverét. Ez az eszköz felsorolja, hogy a kémkedő programok hol nyitottak köztes tárolót a gépen rejtegetett befurakodó bannereknek, milyen DLL-ek tartoznak hozzájuk, és hol nyúltak bele a rendszerbe, hogy minden indítással aktivizálódjanak. A nem kívánt részek törölhetők (esetleg amit az AdAware a memóriából nem tud kivenni, az letakarítható csökkentett üzemmódban).

A Gator más cégekkel együtt arra szakosodott, hogy agresszívebb módszerrel teremtsen összeköttetést a felhasználó és a hirdetők között. A cég ingyen osztogatja azt az online súgót, amely a világ minden tájáról a weben garantáltan aktív személyek jelszavainak és felhasználói neveinek millióit őrzi.

Mialatt a program maga ingyenes, a vállalkozás kulcsszavak alapján eladja azt a lehetőséget a hirdetőknek, hogy a megfelelő pillanatban felugró ablakokban feltűnjön a reklámjuk. Például valaki ellátogat a Staples.com-ra, és továbblépve a konkurens Office Depot hirdetésébe ütközik.

Most azonban a Gator már olyan hirdetési helyeket is árusít, amely tökéletesen passzol bármely site eredeti hirdetése fölé. Kérdéses, hogy legális volna ez a megoldás. Bár a Gator illetékesei azt bizonygatják, ez a gyakorlat a felhasználók érdekeit szolgálja, és mindent teljes részletességgel kifejtenek a szoftver telepítése előtt, jogi szakértők szerint komoly gondba keveredhet a Gator, mivel bevételre tesz szert más hirdetéseinek felülírásával.

Ez valami olyasmi, mintha reggel betennék a postaládámban a Time magazint, valaki kihalászná, és a benne szereplő hirdetéseket a sajátjaival ragasztgatná felül - jellemezte a helyzetet a Wirednek John Keck, a Foote Cone & Belding's interaktív részlegének médiaigazgatója.

Mivel a Gator képes nyomon követni a felhasználó szörfölési szokásait, a gépről küldött jelentései alapján célzott hamisított hirdetések tűnhetnek fel bármely felkeresett oldalon. Például ha egy felhasználó, akiken a gépére beférkőzött a Gator, felkeresi egy autógyár hivatalos honlapját, a rendszer napokkal később biztosítási vagy használt autó hirdetéseket tesz ki eléje.

Az idegen weboldalon a Gator bannerjei a betöltődést követő két másodperc után jelennek meg - közölte Scott Eagle, a Gator marketingigazgatója.

Az alkalmazott megoldás kimeríti a tisztességtelen verseny fogalmát, hiszen megakadályozza a felhasználót, hogy lássa a meglátogatott weboldal kritikus részét, az eredeti hirdetést - jelentette ki Michael Overing ügyvéd, a Dél-Kalifornia egyetem Annenberg kommunikációs intézetének adjunktusa.

Hasonló támadásnak tették ki magukat a TotalNews tulajdonosai, amikor más hírszolgáltatók teljes oldalait hívták be frame-ek (keretek) segítségével, a saját tartalmuk és hirdetéseik közé. Miután számos hírszolgáltató perre vitte az ügyet, a TotalNews bevezette a lehetőséget, hogy a felhasználók leállíthassák az idegen frame-eket.

Szakértők szerint amit a Gator művel, az azért is hallatlan, mert aktívan belepiszkál az áldozatául esett weboldalak bevételi forrásába. "Nem tudom elképzelni, hogy bárki azt gondolja, ez a megoldás így rendjén van" - jelentette ki Paul Grabowicz, a Berkeley Egyetem doktori intézetének médiaigazgatója.

Eközben már számos médiacég csalogatja a hirdetőket azzal az ígérettel, hogy a fejlesztéseik képesek bannereket tenni weboldalakra azok tulajdonosának hozzájárulása nélkül. A TopText népszerű fájlcserélő programok, például a iMesh és a Kazaa hátára kötözve küldi a programját a felhasználó gépére, és szöveges linkeket csempész a megtekintett weboldalakra. A San Franciscó-i eZula több mint 7000 kulcsszóhoz árulja a hirdetői jogokat, és ezeket szintén röptében felülírt weboldalak szövegébe köti be.

A Microsoft is hasonló technológiát fejlesztett Smart Tags néven, amely hozzáadott szolgáltatásként linkeket visz bármely megtekintett weboldal szövegébe.