Fábián, Sebestyén
-12 °C
-3 °C

A Gator ellopja a hirdetési felületet

2001.08.27. 10:10
A Gator néven ismert szoftvereszköz a fejlesztő ígérete szerint képes a konkurensek hirdetését becsempészni a weboldalakra. A technológia hasonlít a bannereket tűzfalként blokkoló megoldásokra, csak itt például a Yahoo oldalait böngésző felhasználó előtt az oldalba kötött hirdetést egy ugyanolyan méretű idegen hirdetés takarja el. A felugró (pop-up) banner követi az oldalban szereplő ellenpárját, még ha az olvasó görgeti is a szöveget, ami miatt igen nehéz felfedezni a csalást.

Ez az eljárás az egyik legújabb eszköze a gerilla típusú webes marketingnek. A fejlesztők egyik-másik ingyenesen letölthető állományhoz, például fájlcserélő, csevegő- vagy szótárprogramokhoz potyautasként csatlakoztatják a Gator-klienst. Az ilyen alkalmazásokhoz egyre több kiegészítő (plug-in) készül, ami igen megkönnyíti a hirdetések személyre szabott megjelenítését.

Az utolsó trükknél már övön aluli eszközöket alkalmaznak, hiszen a bannerek gyűrik le a bannereket. A web első és legnépszerűbb hirdetési formája úgy működik, hogy a megjelenő kép mögé tolakodás nélkül további információkat kötnek be az adott termékről, például a gyártó honlapját. Ezt követték az erőszakosabb formák, például az önmaguktól kinyíló ablakok, amelyek a remények szerint jobb átkattintást hozhatnak.

Lopakodó hirdetések letakarítása
A megelőzéshez hozzátartozik, hogy bármilyen szoftver telepítése esetén az apróbetűs részig mindent el kell olvasni. Ha már megtörtént a baj, nem teljes hatékonysággal ugyan, de segíthet az uninstall. Ezenkívül a Wigwam internetes önvédelmi oldalon a számos praktikus tanács mellett útmutató található az 'árulkodó' programok lesöprésére.

Akit zavar, hogy a gépéről ismeretlen címekre felderíthetetlen programrészek ismeretlen tartalmú adatcsomagokat küldenek ki (a jól beállított egyéni tűzfal például öt percenként bejelez), kipróbálhatja a Lavasoft AdAware szoftverét. Ez az eszköz felsorolja, hogy a kémkedő programok hol nyitottak köztes tárolót a gépen rejtegetett befurakodó bannereknek, milyen DLL-ek tartoznak hozzájuk, és hol nyúltak bele a rendszerbe, hogy minden indítással aktivizálódjanak. A nem kívánt részek törölhetők (esetleg amit az AdAware a memóriából nem tud kivenni, az letakarítható csökkentett üzemmódban).

A Gator más cégekkel együtt arra szakosodott, hogy agresszívebb módszerrel teremtsen összeköttetést a felhasználó és a hirdetők között. A cég ingyen osztogatja azt az online súgót, amely a világ minden tájáról a weben garantáltan aktív személyek jelszavainak és felhasználói neveinek millióit őrzi.

Mialatt a program maga ingyenes, a vállalkozás kulcsszavak alapján eladja azt a lehetőséget a hirdetőknek, hogy a megfelelő pillanatban felugró ablakokban feltűnjön a reklámjuk. Például valaki ellátogat a Staples.com-ra, és továbblépve a konkurens Office Depot hirdetésébe ütközik.

Most azonban a Gator már olyan hirdetési helyeket is árusít, amely tökéletesen passzol bármely site eredeti hirdetése fölé. Kérdéses, hogy legális volna ez a megoldás. Bár a Gator illetékesei azt bizonygatják, ez a gyakorlat a felhasználók érdekeit szolgálja, és mindent teljes részletességgel kifejtenek a szoftver telepítése előtt, jogi szakértők szerint komoly gondba keveredhet a Gator, mivel bevételre tesz szert más hirdetéseinek felülírásával.

Ez valami olyasmi, mintha reggel betennék a postaládámban a Time magazint, valaki kihalászná, és a benne szereplő hirdetéseket a sajátjaival ragasztgatná felül - jellemezte a helyzetet a Wirednek John Keck, a Foote Cone & Belding's interaktív részlegének médiaigazgatója.

Mivel a Gator képes nyomon követni a felhasználó szörfölési szokásait, a gépről küldött jelentései alapján célzott hamisított hirdetések tűnhetnek fel bármely felkeresett oldalon. Például ha egy felhasználó, akiken a gépére beférkőzött a Gator, felkeresi egy autógyár hivatalos honlapját, a rendszer napokkal később biztosítási vagy használt autó hirdetéseket tesz ki eléje.

Az idegen weboldalon a Gator bannerjei a betöltődést követő két másodperc után jelennek meg - közölte Scott Eagle, a Gator marketingigazgatója.

Az alkalmazott megoldás kimeríti a tisztességtelen verseny fogalmát, hiszen megakadályozza a felhasználót, hogy lássa a meglátogatott weboldal kritikus részét, az eredeti hirdetést - jelentette ki Michael Overing ügyvéd, a Dél-Kalifornia egyetem Annenberg kommunikációs intézetének adjunktusa.

Hasonló támadásnak tették ki magukat a TotalNews tulajdonosai, amikor más hírszolgáltatók teljes oldalait hívták be frame-ek (keretek) segítségével, a saját tartalmuk és hirdetéseik közé. Miután számos hírszolgáltató perre vitte az ügyet, a TotalNews bevezette a lehetőséget, hogy a felhasználók leállíthassák az idegen frame-eket.

Szakértők szerint amit a Gator művel, az azért is hallatlan, mert aktívan belepiszkál az áldozatául esett weboldalak bevételi forrásába. "Nem tudom elképzelni, hogy bárki azt gondolja, ez a megoldás így rendjén van" - jelentette ki Paul Grabowicz, a Berkeley Egyetem doktori intézetének médiaigazgatója.

Eközben már számos médiacég csalogatja a hirdetőket azzal az ígérettel, hogy a fejlesztéseik képesek bannereket tenni weboldalakra azok tulajdonosának hozzájárulása nélkül. A TopText népszerű fájlcserélő programok, például a iMesh és a Kazaa hátára kötözve küldi a programját a felhasználó gépére, és szöveges linkeket csempész a megtekintett weboldalakra. A San Franciscó-i eZula több mint 7000 kulcsszóhoz árulja a hirdetői jogokat, és ezeket szintén röptében felülírt weboldalak szövegébe köti be.

A Microsoft is hasonló technológiát fejlesztett Smart Tags néven, amely hozzáadott szolgáltatásként linkeket visz bármely megtekintett weboldal szövegébe.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Európai körutazások

Izlandi csillagtúra, Skócia felfedezése, a csodás Szicília, és a bajor kastélyok világa.