Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Az élet második fele

2004.11.19. 20:15
Több mint félszázan dolgoztak rajta hosszú évekig - eleinte teljes titokban. Aztán bejelentették. Elhalasztották. Később kiszivárgott. Ellopták. Feltörték. A fejlesztés több millió dollárba került, és még több milliós bevételt várnak tőle. Folyamatos marakodás és pereskedés közepette jelent meg a Half Life 2, minden idők egyik legsikeresebb számítógépes játékának folytatása.
A Half Life első része 1998-as piacra dobása után összesen 50 "Az év legjobb játéka" címet nyert el különböző zsűriktől, sőt a PC Gamer magazin 1999-ben "A valaha megjelent legjobb pc-s játék"-nak kiáltotta ki. Mostanáig összesen 8 millió példányban kelt el, és busás hasznot - ennek összege nem publikus - hozott a fejlesztő Valve Corporationnek.

A Valve-nél, amelyet egy volt microsoftos, Gabe Newell alapított másodmagával, nyilván tudták, hogy a sequelek, a folytatások szinte biztos bevételt garantálnak nemcsak Hollywoodban, hanem a Szilícium-völgyben is. A Half Life 2 születését megelőző hosszas vajúdás azonban arra utal, hogy a túl nagy várakozás megbéníthatja a fejlesztőket, a várható haszon pedig képes összeugrasztani fejlesztőt és kiadót, vásárlót és hackert egyaránt.

Jó munkához

#alt#A Half Life 2-nek egy 2003 áprilisában elhangzott ünnepélyes bejelentés szerint tavaly szeptemberben a boltokban kellett volna lennie; az üzletek előrendeléseket vettek fel rá, és állítólag volt olyan videokártya-gyártó, amely a játék megjelenésére készült piacra dobni legújabb modelljét. Bár a premierre nem került sor, a feszülten várakozó gamerek többsége megbocsátott Newellnek, aki mellesleg arról ismert, hogy előszeretettel ostorozza a félkész játékokat idő előtt áruba bocsátó kóklereket.

Newell viszont, aki úgy egy évtizedet húzott le Redmondban, mielőtt a Half Life-al debütált, komolyan veszi magát: az első részen dolgozó húsz emberhez képest a másodikat már 65-en készítették, de volt idő, amikor a kontribútorok száma elérte a százat - köztük szinkronhangként például olyan hollywoodi nagyságokkal, mint Louis Gosset Jr. vagy Robert Guillaume (az IMDB filmes adatbázis egyébként mindkettőjük filmográfiájában feltünteti a Half Life 2-t).

Sok idő, kis türelem

Nagy stáb, nagy idő: volt, akiből kifogyott a türelem. Már évek óta folyt a munka Half Life 2-n, amikor idén júniusban hackerek állítólag betörtek Newell gépére, és letöltötték róla a szoftver korántsem teljes, viszont már játszható verzióját. A játék felkerült a netre, sőt egyes helyeken pénzért árulták.

A felháborodott (nyilván potenciálisan fizetőképes) játékosok nyomozásba kezdtek, és néhány napon belül a tettesek nyomára bukkantak. A log fájlokat, az állítólagos hackerek nevét és személyazonosságát eljuttatták Newellhez, az FBI kiberbűnökben illetékes seattle-i irodája, a Cyber Crime Task Force pedig letartóztatta az állítólagos elkövetőket.

Valve, Vivendi: perben-haragban

A kiadó, a Vivendi Universal Games a játék kiszivárgására való hivatkozással ismét odébb tolta a határidőt - elképzelhető azonban, hogy a Vivendinek a fejlesztő Valve-el való, korántsem felhőtlen kapcsolata is szerepet játszott a késlekedésben. Viharos együttműködése során a Vivendi és a Valve összesen kétszáz hivatalos, jogi érvényű dokumentumot - leginkább felszólítást és viszontfelszólítást - produkált. A Valve többek között azzal vádolja a Vivendit, hogy az leányvállalatán, a Sierra Entertainmenten keresztül eladta a Half Life 2 netkávézókban való futtatásának jogát, és ezzel szerzői jogokat sértett. A Vivendi viszont azt állítja, hogy a Valve egy időben azzal fenyegetőzött: visszafogja a fejlesztés ütemét, ha nem jut az eredeti szerződésben szereplőnél nagyobb részesedéshez az eladásokból.

Az élet második fele vasárnaptól a piacon és a képernyők előtt folytatódik. Hazard suitban, M-16-ossal a kézben.