Natália
-3 °C
8 °C

Nyelvtanulás számítógépes szimulációval

2004.04.04. 22:11
Kapcsolódó cikkek (2)
A közelmúlt és a jelen afganisztáni, vagy iraki történései bizonyítják: immáron nem elég a háborúban diadalmaskodni, de a békét is meg kell nyerni. Esetleg úgy, hogy anyanyelvükön kommunikálunk, barátságosan elbeszélgetünk az ellenséges, illetve megszállt területek lakosságával. A katonai felkészülés során célszerű igénybe venni a játékalapú nyelvi szimulátor Tactical Language Training System-et (TLTS).
A programot a Dél-kaliforniai Egyetemen (Marina del Rey) fejlesztik. A DARPA hathatós anyagi támogatásban részesíti a projektet, és a híres West Point (New York állam) Katonai Akadémia szaktanácsadói is besegítenek.

Lewis Johnson
Lewis Johnson, az egyetemen működő CARTE (Center for Advanced Research in Technology for Education) igazgatója abból indult ki, hogy az intelligens ágenseket alkalmazó játékok megkönnyítenék, személyre szabnák a sok gondot, fejtörést okozó nyelvtanulást, például a terrorizmus elleni háborúban nélkülözhetetlen arab korrekt elsajátítását. Első választásuk a libanoni (levantei) arab nyelv és kultúra. A "kurzus" túlmutat a lingvisztika keretein: a tanulók lokális műveltségbeli elemeket, valamint a gyakran használt, jellegzetes gesztusokat is elsajátítják. Taktikus és praktikus, hadműveletek, békefenntartás közben bármikor bevethető tudásra tesznek szert. Ismereteiket szimulált küldetések során tesztelik: interaktív viszonyban állnak a monitoron megjelenő, általuk választott gesztusokkal felvértezett avatárokkal, a helybélieket megszemélyesítő virtuális karakterekkel. A felhasználók beszélnek az avatárok helyett. A közvetlen kommunikációt a rendszerhez tartozó beszédfelismerő interfész teszi lehetővé.

A szoftver a virtuális csaták csapatszellemű megközelítése miatt rendkívül népszerű Unreal Tournament (Valószerűtlen verseny) számítógépes játék grafikus megoldásain alapul. Johnson és munkatársai csavartak egyet az eredetin: a felhasználóra, mondandójának tartalmi és formai elemeire egyaránt reagáló beszédfelismerő mechanizmust és intelligens ágenseket adtak hozzá. A rendszer kezdetben oktató/konzultáló (tutoring) programként cselekszik. A játékosok arabul beszélnek a computerhez kapcsolt mikrofonba; kiejtésbeli, központozási és nyelvtani hibáikat a szoftver korrigálja. Mihelyst szert tettek egyfajta alaptudásra, és biztosnak érzik magukat, következnek a szimulációs tesztek. Feladatokat kapnak, például helybéliektől kell megkérdezniük az útirányt, esetleg - ha megértik a lokalizációra vonatkozó információt - aknátlanítaniuk kell a terepet. Kérdéseiket és válaszaikat a program valós időben elemzi és korrigálja.

Különböző karakterek tűnnek fel: a falu elöljárója, a vezető szerepét eljátszó virtuális csapattag, stb. Egyéni, csak az adott személyre jellemző módon reagálnak, nem statikusak, fejlődésen mennek keresztül. A helybéliek kérdéseink függvényeként kooperálnak, vagy bizalmatlanná válnak. Ha gyanakodnak, és válaszaink se kielégítők, félelmeiket eloszlatva kell a szövetségeseinkké tenni őket. Amennyiben elakadnánk, kifogynánk az ötletekből, vagy sarokba szorítanának, vezetőnk besegít. Például elmondja, miként fogalmazzuk meg helyesen az értelmetlennek tűnő mondatot. Minél mélyebbre merülünk a játékban, a program annál pontosabb képet alakít ki ismereteinkről. Mindez szerfelett hasznos, hiszen csak így tudja, hogy mikor és miben szorulunk rá. Permanensen kapjuk tőle a visszajelzéseket.

Az egy oktató, egy diák a leghatékonyabb nyelvtanulási módszer - hangsúlyozza Johnson: "viszont csak keveseknek adatik meg. Az osztálytermekben sok diákra jut egyetlen tanár. Sőt, még a valóság se ideális közeg. Beszélhetünk, fecseghetünk, partnereink viszont általában nem javítják ki a hibáinkat."

A TLTS rendkívül hasznos lehet a hadsereg számára - értékel Stephen LaRocca ezredes, a West Point Akadémia számítógépes nyelvoktatási központjának igazgatója. Korábban is próbálkoztak multimédiával, például a mind beszédfelismerésben, mind a grafikus megjelenítésben kezdetleges Microworlddel, ám az új program lényegesen intelligensebb.

Méri a diákok eredményeit, lassítja a tempót, vagy változtat a leckén, ha kell. A felsőoktatási intézményben már tesztelték, és felettébb pozitív eredmények születtek. Ráadásul játék-jellege miatt folyamatosan leköti a hallgatók figyelmét. A kadétokat jobban motiválja, mint a hagyományos multimédia.

Újabb tesztekre készülnek. A fejlesztők szerint a TLTS miatt a tanároknak nem kell nyugdíjba menni, és az osztálytermekben történő oktatás se szűnik meg egyhamar. A jelenlegi verzió (egyelőre még) behatárolt skálán mozog, ám a kezdet több mint bíztató.