További Szoftver cikkek
Hatékonyabb átültetés
A megosztott forráskódtól a RealNetworks elsősorban azt reméli, hogy szoftverének különböző típusú számítógépekre, mobiltelefonokra és kéziszámítógépekre való átültetése a több ezer fejlesztő révén gyorsabban és hatékonyabban megy majd végbe. A seattle-i központú cég a kód egyes elemeit, például a programba integrált CD-író kódját egyelőre titokban tartja.
A RealNetworks két típusú licencet adott ki: egyet magányszemélyek, egyet pedig cégek részére. A résztvevőknek a fejlesztéseiket hozzáférhetővé kell tenniük a közösség többi tagja számára. A cégeknek jogdíjat kell fizetniük minden olyan, kereskedelmi forgalomba került program után, mely erre a forráskódra épül.
A lépés része a RealNetworks júliusban bejelentett, Helix elnevezésű kezdeményezésének. A bejelentés óta kétezer fejlesztő jelezte részvételi szándékát a RealNetworks Helix weboldalán.
A Real orrhosszal vezet
A RealNetworks szoftverei jelenleg 300 millió felhasználó - nagyrészt magánszemélyek - gépén találhatók meg. A cég célkitűzése az, hogy 5 év múlva, a mobilokra, kéziszámítógépekre írt programokkal együtt 1 milliárd felhasználója legyen, mondta Rob Glaser vezérigazgató. A comScore Media Metrix piackutató cég szerint a RealNetworks kissé megelőzte a piacon a Microsoftot: a böngészőkbe integrált médialejátszókat nem számítva 31 millió lejátszója van a piacon a Microsoft 30,1 milliója ellenében.
A Microsoft teljesen eltérő utat követ: szigorúan őrzi a forráskódjait, a nyílt forráskódú rendszereket - például a Linuxot - a cég veszélyes ellenfélként kezeli. Az elmúlt pár évben a Microsoft 500 millió dollárt fektetett a Windows Media-termékek fejlesztésébe, de bevétele eddig még nem származott a szoftverből, írta a Salon.com. Sokak szerint ugyanaz a stratégiája, mint annak idején a böngészőháborúban: szinte kimeríthetetlen forrásai révén elárasztja a piacot jó minőségű, ingyenes termékekkel, és így később már behozhatatlan előnyre tesz szert.
A Microsoft szerint csak trükk
A Microsoft szerint a RealNetworks Helix kezdeményezése csak egy trükk. "A Real színházat csinál a nyílt forráskódból, hogy megváltoztassa a fejlesztők körében róluk kialakult képet, mely szerint nehéz velük együtt dolgozni, és túl szigorúak a licencelési szabályaik" - mondta Michael Aldridge, a Windows Digital Media vezető termékmenedzsere.
Richard Doherty, a The Envisioneering Group piackutató cég igazgatója szerint viszont RealNetworksnek feltétlenül vállalnia kellett ezt a stratégiai fontosságú kezdeményezést, hogy lépést tarthasson a digitális média ugrásszerű fejlődésével.
Attól függetlenül, hogy támadni vagy védekezni akart a Real ezzel a lépéssel, az mindenesetre segít különbséget tenni a RealNetworks a Microsoft között, mondta Max Flisi, az IDC elemzője. Szerinte a RealNetworks valami olyasmit akart tenni, ami különbözik az elterjedt "Adjuk ki az új verziót, és mondjuk azt, hogy kétszer gyorsabb" hozzáállástól.