Árpád
-1 °C
9 °C

De ki törődik Kovács Pisti hajdúval?

2006.04.06. 14:30
Az 1848 sikerén felbuzdulva most kurucos-labancos játékkal jelentkezett az egyik feltörekvő hazai játékkiadó, az Oktatási Minisztérium. A Pro Libertatéban az ember lehet Rákóczi és Habsburg is; ha megunta, bónuszként lejátszhatja az amerikai függetlenségi háborút.

Bár senki sem várta tőle, mégis sikerült Magyar Bálint oktatási miniszternek beleszuszakolnia az aktuálpolitikát egy számítógépes játék bemutatójába. A miniszter a Pro Libertate!, a Rákóczi-szabadságharcot feldolgozó stratégiai játék sajtótájékoztatóján buzdította arra az újságírókat, hogy a téma iránti esetleges érdektelenséget a "De ki törődik Kovács Pisti hajdúval?" címmel oldják. Hát tessék.

Cum Deo Pro Patria

#alt#
Bercsényi Tokajnál (1993)
"Eljutottunk oda, hogy már hazai pályán háborúzhatunk" - büszkélkedett a miniszter a játék bemutatóján. A Pro Libertate! ugyanis tősgyökeres magyar fejlesztés, egy évig dolgozott rajta a kackiás nevű Huszár Games, és mától ingyen letölthető a cég szájtjáról, illetve később a Sulinetről. Az Oktatási Minisztérium tízmillió forintot fizetett a szoftver magyar nyelvű változatának terjesztési jogaiért, ugyanannyit, mint a tavaly megjelent, szintén ingyen letölthető 1848-ért.

A tematikájában 1703-at, grafikai megoldásaiban 1993-at idéző Pro Libertate! Magyar szerint arra jó, hogy "élményszerűen, játékosan, a diákot résztvevővé téve ismertessen meg történelmi eseményekkel".

"A történelem nem más, mint sok millió apró döntés végeredménye, és ezeket a döntéseket mi magunk hozzuk. A történelem nem szükségszerűségek sorozata, nem előre megírt a történelmi forgatókönyv" - cáfolta Marxot a miniszter, aki az 1848 sikerén felbuzdulva máris 1956-os csapást tervez, igaz, az már "nemzetközi stratégiai játék" lenne, amelyben szerepelne sok minden, "Szueztől kezdve a nagyhatalmakig".

Te is lehetsz Habsburg

A Pro Libertate az 1848-hoz képest mennyiségi és minőségi előrelépést is jelent: az előző játékban csak 15, ebben már 40 percnyi zene van, a különböző egységtípusok másképp néznek ki, és a lejátszható csatákat végre nem mesterséges intelligencia, hanem maga a játékos irányítja. A Huszár Games fejlesztője, Várhegyi Bulcsú a technika demonstrálására íziben neki is eresztett két Károlyi-féle mezei lovast egy osztrák tüzérállásnak - a lovasok álldogáltak egy ideig az ágyúcső előtt, majd gyáván megfutamodtak úgy, hogy maga Károlyi Sándor sem tudta őket jobb belátásra bírni.

"Érdemes a gyalogosokat beküldeni az erdőbe, ott a lovasság nehezebben boldogul" - magyarázta a fejlesztő. A valósághűségen a programozók mellett történészek és földrajztudósok dolgoztak, és a játékot támogatja a a Történelemtanárok Egylete és Hadtörténeti Múzeum; az utóbbi intézmény igazgatója, Lugosi József a bemutatón elmondta, a múzeumban hetente zajlanak pc-s csaták, ő bátran ajánlja majd ezt a játékot, amelyből akár bajnokságot is lehetne rendezni.

Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke szerint a játék élményszerűsége mellett azért dicséretes, mert a komplex látásmódra hívja fel a diákok figyelmét: a Pro Libertatéban az ember akár lehet Habsburg is. Sőt, aki megunta a kuruckodást-labanckodást, bónuszként lejátszhatja az amerikai függetlenségi háborút. Végül is az is a szabadságról szólt.