Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Ember sakkprogram ellen

2003.11.10. 23:34
Kapcsolódó cikkek (1)
November 11-én, New Yorkban, helyi idő szerint délután 1 órakor kezdődik a "minden idők legnagyobb sakkzsenije", Gary Kaszparov és a "legzseniálisabb sakkprogram", X3D Fritz közötti, négy játszmából álló mérkőzéssorozat. A több szempontból is különlegességnek számító esemény esélyeiről megoszlanak a vélemények.
Visszavágás?

Gary Kaszparov
Kaszparov mindenesetre optimista. Ráadásul nagyszerű lehetőség a visszavágásra, hiszen aligha emlékszik kellemesen az IBM-fejlesztésű Deep Blue-tól elszenvedett, 1997-es 3,5-2,5-ös vereségre, a gépi intelligencia közeli megvalósulását ígérő Ray Kurzweil egyik kedvenc példájára. Ö volt az első világbajnok, és mindmáig az egyetlen a Nemzetközi Sakkszövetség, a FIDE nyilvántartása szerint 2700 pont felett álló kevés versenyző közül, akit megvert egy program. A neves eseményről (a sheffieldi fesztiválon, október 13-án bemutatott) dokumentumfilmet is készítettek, Game Over: Kasparov and the Machine (Vége a játszmának: Kaszparov és a gép) címmel.

Pontszámok: a grúz zseni - maga mögé utasítva a legendás amerikai Boby Fischert - elsőként lépte át a bűvös 2800-as határt. Jelenleg 2847-nél jár, miközben egy másik klasszis, a világranglista második helyezettje, Vlagyimir Kramnyik szintén 2800 fölé került.

Virtuális sakktáblán, X3D szemüvegben

A mérkőzéssorozatot felfokozott, szakújságírók szerint csak az 1972-es, Fischer-Szpasszkij világbajnoki meccshez hasonlítható várakozás előzi meg Amerika-szerte. Nemcsak az újabb ember kontra gép küzdelem, hanem X3D Fritz különlegessége, azaz az "első virtuális valóságban megrendezendő sakkvilágbajnokság" miatt. Mindenképpen történelmi jelentőségű csata várható, hiszen a szinte verhetetlen programot a VR-piacvezető X3D-vel hozták közös nevezőre. A Fritzeket fejlesztő ChessBase és a X3D mérnökei januárban állapodtak meg az új, 3D-s sakktáblát is tartalmazó modellről.

A helyiségben se tábla, se bábuk nem lesznek. Kaszparov egy számítógép monitorán követi majd az eseményeket. Ám, mivel X3D szemüveget visel, a képek abszolút valósághűnek tűnnek. Váltogathatja a látószögeket, tetszés szerint zoomolhat. Egérre és billentyűzetre sem lesz szüksége: lépéseit a beszédfelismerő rendszerrel felszerelt computerrel közli. Emberi operátor szintén lesz a szobában - arra az esetre, ha a gép nem értené a nagymester utasításait. Azaz, a "technológia-őrült" Kaszparov lesz az első virtuális valóságban sakkozó ember. Júliusban látta először a modellt, és már akkor nagy hatást gyakorolt rá.

VR és Fritz esélyei

A pénteki sajtóértekezleten azért elárulta: a tényleges sakktábla hiánya mégiscsak hátrányt jelent. "Mintha nem lett volna elég problémám a computerekkel, ráadásul most még a virtuális valóság is!" - nyilatkozta, korábbi gépek elleni meccseire emlékezve. 1989-ben került sor az elsőre: simán verte Deep Thought-ot, Deep Blue elődjét. Szemben a csak győzelemben, illetve vereségben gondolkodó IBM-megközelítéssel, X3D-ben igazi, a játék értékeiért is küzdő partnert lát.

"De legalább a díjak nem virtuálisak" - fűzte hozzá lakonikusan. "Új világba lépünk. Előbb-utóbb egész életünkre hatással lesz a VR, s büszke vagyok, hogy X3D-n keresztül a részese lehetek mindezeknek. Arra szintén, hogy a sakk nagyon fontos eszköz jövőképünk kialakításában."

Fritz X3D az eddigi legerőteljesebb, optimalizált, és speciálisan a grúz zseni ellen felkészített Fritz-változat. Fejlesztői szerint jók az esélyei: kíméletlenül kihasznál minden hibát, a legkisebbeket is, tehát ellenfele csak akkor nyerhet, ha százszázalékosan uralkodik az idegein.

Ki a jobb: a gép, vagy az ember?

A mérkőzés megint felveti a filozofikus dilemmát: jobbak-e a sakkprogramok az embernél?

Még néhány év, és nem lesz olyan bajnok, aki hosszútávon (négy, hat játszmában) legyőzi a csúcsgépeket - prognosztizál Kaszparov.

A statisztikus Jeff Sonas nem osztja a világranglista-vezető véleményét. Annak ellenére sem, hogy a Svéd Sakkszövetség, az SSDF által nyilvántartott (Fritz-, vagy Shredder-változat) topprogramok közelítik, sőt, egyikük júliusban át is lépte a 2800-as álomhatárt. A 2600-at négy, a 2750-et egy éve abszolválták. Kramnyik, vagy Kaszparov szintje se tűnik elérhetetlennek.

Tíz esztendeje még valamennyi éllovas nagymester háromszáz ponttal előzte meg az akkori vezető sakkgépet. 85-15-re nyertek volna, ha százszor mérkőznek meg.

1989 óta tizenöt fontosabb, valamelyik program és 2700 pont feletti versenyző közötti küzdelemre került sor: hétszer az ember győzött, hét döntetlen született, egyszer nyert a gép, nevezetesen Deep Blue (a tizenötből hatszor asztalhoz ülő) Kaszparov ellen. Érdekesség, hogy a hét döntetlen az utolsó hét összecsapás eredménye.

Csalóka a gépek verhetetlensége - mutat rá Sonas, mivel az utóbbi években elért győzelmeik zöme "gyenge" ellenfelekkel szemben született. 2550 pont alatti versenyzőknek esélyük sincs (1998 óta, program-szemszögből: 46 győzelem, két döntetlen, egy vereség), ám 1998-2003 között már a 2550-2700 kategóriába tartozók is általában kikaptak. Viszont a top húsz, a 2700 feletti nagymesterek ugyanazokat az eredményeket érik el, mint négy-öt éve.

Valószínűleg a közeljövőben is tartani fogják ezt a szintet - következtet Sonas.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.