Judit
-2 °C
8 °C

Szimulált iraki kórház, szimulált amerikai kikötő

2005.08.07. 20:50
Az iraki kórház várótermében amerikai katonatiszt beszélget a recepcióssal. Az igazgatót keresi. A recepciós figyelmesen hallgatja, majd némi habozás után válaszol. A karakterek nem előre gyártott forgatókönyv szerint reagálnak egymásra, hanem maguk döntik el, mit tegyenek és mondjanak.
A szereplők virtuális elmével rendelkeznek, vágyaik és céljaik vannak. Kognitív tulajdonságokkal bíró ágensek. A Dél-kaliforniai Egyetem Információtudományi Intézetében (Marina del Rey) fejlesztett PsychSim szoftverrendszer mozgatja őket. A tervek szerint a Közel-Keleten bevetésre készülő amerikai katonák kiképzése során egyre gyakrabban használnak fel ilyen jeleneteket.

Beszélgető ágensek

A recepciós a legegyszerűbb ágensek közé tartozik. Egyetlen dolga, hogy alapkérdésekre válaszoljon (hol található, ráér-e az igazgató, hogyan közelítsük meg a baleseti sebészetet, stb.). Cselekedeteit mindössze két meghatározott cél vezérli: meg akar felelni a társadalmi elvárásoknak, és azt szeretné, hogy a környezete kedvelje.

Utóbbi modellezéséhez a "normális" és a "szeretetre méltó" közötti, számokkal ellátott változók nullától egyig ívelő skáláját dolgoztak ki. Minél magasabb az érték, a recepciós annál közelebb kerül a célhoz. Az ágensek többi vágyát, például a korrekt válaszadást is hasonlóképpen modellezik.

A beszélgetés, a dialógus folyamatossága jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Még a legbanálisabb csevegés is rendkívül komplex egy gép számára. Az ágensnek "tudnia" kell, hogy ha kérdést tesznek fel neki, egyáltalán válaszoljon-e rá, és ha igen, akkor miként. Mikor köszönjön meg valamit, mikor ne, mikor mellőzze a szavakat, s reagáljon meglepett tekintettel, mikor mosolyogjon.

Az ágensek egymással és az általuk szintén ágensekként felfogott emberekkel egyaránt társaloghatnak. "Legfontosabb céljuk úgyis az, hogy az emberhez hasonlóan viselkedjenek" - magyarázza a kutatásokban résztvevő (számítástudományi és pszichológiai diplomával rendelkező) Mei Si.

Virtuális emberek

Az Intézet multi-ágens alapú szociális szimuláció-projektjeit vezető Stacy Marsella virtuális emberekről beszél. Azt szeretné kivitelezni, hogy idővel kognitív és érzelmi szempontból egyaránt egyenrangú interakciós partnereinkké váljanak. Úgy programozzák őket, hogy "elgondolkodjanak magukról és társaikról, illetve a többi ágens cselekedetei alapján hozzanak döntéseket, és ezekből a döntésekből kiindulva reagáljanak."

Marsella egy sematikus rajzon bíborszínű mosolygós arcként jelenít meg egy ágenst. A fej körül az elmére utaló gondolatbuborék látható. A buborékban további bíborfők vigyorognak ránk, melyeket természetesen újabb buborékok vesznek körül, és így tovább. "Valamennyi ágensbe belekódoltunk egy önmagára és a rendszerhez tartozó többi ágensre vonatkozó modellt" - értelmezi a képet a kutató. Mindannyian mentális képpel rendelkeznek a közösség összes tagjáról. X egyrészt tudja, hogy saját maga létezik, másrészt, hogy a társai szintén léteznek. Gondol valamit arról, hogy a többiek mit gondolnak. Ezek alapján feltételezi, hogy Y mit fog tenni. Aztán eldönti, miként reagáljon rá.

Lelki és társadalmi környezetek

"Az MI-nézőpont szerint nem-emberi szituációkra, például Mars-járó robotokra fejlesztett szoftvertechnikákat használunk" - fűzi hozzá Marsella alkotótársa, David Pynadath. "Az a különbség, hogy a legtöbb szimulációs szoftverrel fizikai, a PsychSim-mel viszont társadalmi interakciókat modellezünk." Márpedig az emberi kapcsolatok hiteles ábrázolásának alapfeltétele, hogy minél jobban értsük a szociális és pszichológiai folyamatokat.

Az MI-kutatók régebben főként a racionális kognitív jelenségek szimulálásával foglalkoztak, mindezek pszichébe, mentális környezetbe ágyazása csak az utóbbi években vált fontossá. PsychSim virtuális lélekkel kapcsolja egybe a virtuális elmét.

Korábban egy ágensalapú "interaktív pedagógiai drámához" (Carmen's Bright Idea) használták. A szülők virtuális orvossal konzultáltak a gyermekkori rákról. A trauma utáni fóbiaszerű stresszes rendellenességekre (Post-Traumatic Stress Disorder) szintén fejlesztenek játékot. Minél több társadalmi interakciót, minél több személyiségtípust szeretnének szimulálni.

De nemcsak személyeket, hanem egész városokat is, például (egy nemrég indult projekt keretében) a Los Angelesi kikötő hétköznapjait igyekeznek modellezni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.