Az ilyen keverékekkel kapcsolatban korábban azt gyanították, hogy a biodízel a mennyisége által indokoltnál jobban javítja az emissziós értékeket. Most ezt a jelenséget reprodukálható mérésekkel próbálták igazolni.
Közvetlen befecskendezés
A kutatási projekt keretében a dízelolaj, a biodízel és ezek eltérő arányú keverékeinek elégetése során keletkező emissziót vizsgálták. A tesztek egy modern, közvetlen befecskendezéses motoron (Mercedes Benz OM 904 LA) zajlottak, az ENSZ-EGB (másnéven ECE) R.49-es mérési eljárásának megfelelően, közölte a FAL.
A vizsgálatok célja az volt, hogy biztos kijelentéseket lehessen tenni a különböző keverékek emissziós viselkedésére. Ehhez a tiszta dízelolajat 25, 50 és 75 százalék biodízellel egészítették ki.
Becsal az NOx
A mérési eredmények alapján a szénmonoxid (CO), a szénhidrogének (HC) és a koromkibocsátás (PM) minden minta esetében az Euro 2-es szint alatt maradt. A tiszta biodízellel ugyan 10 százalékkal magasabb szintet ért el a nitrogénoxid (NOx) mennyisége, de cserében a többi szennyező komponens aránya jelentősen csökkent.
Egészen pontosan a HC-kibocsátás a hagyományos dízel által produkált érték felét, a szénmonoxid és a PM pedig 60 százalékát érte el. A vizsgálatok emellett kimutatták, hogy a keverékek által okozott emisszió közel lineárisan aránylik a biodízel mennyiségéhez.
Mindig tisztább
Csak a koromrészecskék esetében nem egyértelmű az ilyen összefüggés, de ez a mérések alacsony számával is magyarázható. Az arányosan várhatónál kiugróan jobb illetve rosszabb emissziós értékeket ugyanakkor nem sikerült megfigyelni. Az NOx-értékek kivételével a biodízel és a kevert üzemanyagoknál minden esetben egyértelműen javultak az emissziós értékek, írja összefoglalójában a FAL.