További Tudomány cikkek
- Fidrich Róbert: Az Európai Bizottság javaslata teljesen tudománytalan
- Elnyeli a föld a kínai nagyvárosokat
- Az őskorallok minden élőlénynél előbb világítottak az óceánok mélyén
- Meglepő dolgok derültek ki az Alzheimer-kór okairól egy új kutatásból
- A légszennyezés lelassítja a kisgyerekek agyfejlődését
Olajat szivattyúz a hajó
Belgium olajszennyeződések tisztítására különlegesen felszerelt hajót bocsát Spanyolország rendelkezésére, hogy segítsen a Prestige tartályhajó elsüllyedése nyomán fenyegető környezeti katasztrófa elhárításában - jelentették be pénteken a belga kormány illetékes miniszterei. Isabelle Durant szállítási és Jef Tavernier környezetvédelmi miniszter tájékoztatása szerint a Union Beaver nevű hajó alkalmas arra, hogy kedvezőtlen időjárási viszonyok között olajat szivattyúzzon ki szerencsétlenül járt hajókból, akár a nyílt tengeren, akár a part közelében. A hajót egyéb mentési munkálatokhoz felhasználható emelődarukkal is felszerelték.
Más is szennyez?
A Prestige elsüllyedése után a vihar újabb olajszőnyeget sodort Spanyolország veszélyeztetett északnyugati partvidékéhez. Az olajfolt mindössze fél kilométernyire lehet La Corunától. Egyelőre azonban nem világos, hogy valóban a kettétört és elmerült Prestige tartályhajóból származik-e, mert más színűnek látszik. A szakemberek elképzelhetőnek tartják, hogy a már meglévő szennyeződést kihasználva egy másik tartályhajó a tengerbe eresztette olajmaradékát.
Az Atlanti-óceánban elsüllyedt Prestige-t a világ vezető olajtársasága, a texasi Exxon Mobil már korábban a teljesen elavult kategóriába sorolta - jelentette a vállalat szóvivőjét idézve pénteken a Berliner Zeitung című német újság. "Az 1990-es években kétszer tekintettük meg a hajót, és még csak fel sem merült, hogy átmenjen a rostán" - közölte a szóvivő. A Prestige nem felelt meg az amerikai olajkonszern biztonsági követelményeinek.
A Greenpeace szigorúbb büntetéseket követel
A Greenpeace nemzetközi környezetvédelmi szervezet ezzel egy időben szigorúbb felelősségre vonási szabályokat követelt a tengeri hajózásban. A Berliner Zeitung szerint megfontolásra ajánlotta, hogy olajszállítók hajókára esetén a jövőben a rakomány tulajdonosát vonják felelősségre. Christian Bassau, a Greenpeace hajózási szakértője úgy vélekedett: így növelni lehetne a rakomány tulajdonosára nehezedő nyomást, hogy még biztonságosabb hajókat béreljen a szállítmány célba juttatására. Most ugyanis a biztosítási kockázat a hajótulajdonost terheli.
A héten elmerült Prestige esetében a szállított nehézolaj a Crown Resources svájci nagykereskedelmi cég birtokában volt - mondta Bassau. A kereskedők és az olajkonszernek a múltban előszeretettel bérelték ki olcsó fuvarozó cégek elöregedett hajóit olajszállításra, hogy növelhessék hasznukat.
Pusztulás vár az állatokra
A kiömlött több ezer tonna olaj hatalmas természeti katasztrófával sújtja az érintett tengert és partvidéket. Utóbbit és az előtte húzódó szigeteket pár hónappal ezelőtt nyilvánította nemzeti parkká a madridi kormány. A térség gazdag állatvilágának jelentős részére pusztulás vár.