További Űrkutatás cikkek
A japán űrhivatal csütörtökön bejelentette, hogy elvesztette a kapcsolatot egyik műholdjával, a tavaly decemberben fellőtt Midori 2-vel. Az illetékesek egyelőre nem tudják, összefüggésben áll-e az eset a napviharral, de a napokban a Kodama nevű kommunikációs műholdat is le kellett kapcsolniuk, mivel az hibásan kezdett működni. A műholdat várhatóan a napvihar elmúltával visszakapcsolják.
Kímélik az erőműveket
Tekintse meg képeinket! |
Az amerikai oceanográfiai és atmoszférakutató hivatal (NOAA) közlése szerint a Napból kilépő felhő tizenháromszor akkora, mint a Föld. A súlyos geomágneses vihar károsíthatja a műholdakat, a távközlési berendezéseket, a navigációt és a nagy kiterjedésű villamos hálózatokat. A Föld napos oldalán a rádióösszeköttetés adott esetben órákra is összeomolhat, figyelmeztetett a NOAA. A folytatódó erős naptevékenység még a jövő héten is aggodalomra ad okot, állítják az űridőjárás-előrejelzők.
Elnyeli a légkör
A tudósok előzetes aggodalmai a harmadik hullám várható erejét és tartós, káros hatásait illetően egyelőre nem igazolódtak be, írta jelentésében az orosz ITAR-TASZSZ hírügynökség. Az elektromágneses vihar, amelynek intenzitását a legerősebbre, G5 fokozatúra sorolták be, egyébként megterhelheti ugyan az emberi szervezetet, közvetlen veszélyt azonban nem jelent, mert a Föld vastag atmoszférája eltéríti és elnyeli a beérkező töltéshordozó részecskéket.
A megélénkült naptevékenység befolyásolta a Nemzetközi Űrállomás életét is: elővigyázatosságból átvezényelték a Nemzetközi Űrállomás (ISS) személyzetét az állomáshoz kapcsolt Zvezda orosz szervizmodulba, amely nagy fokú védelmet biztosít a sugárzás ellen.
Itthon nem volt probléma
Az első lökéshullám közép-európai idő szerint kedden délben érte el a Földet. A valaha megfigyelt egyik leghevesebb napkitörés miatt zavarok keletkeztek az Európa feletti légiforgalomban. Mint lapunk szerdán megírta, biztonsági megfontolásokból a német légteret felügyelő DFS korlátozta a járatok számát. A messzi északi légifolyosókon közlekedő repülőgépek magas frekvenciájú rádió-összeköttetését megszüntette a mágneses vihar.
A légi járatok vészhelyzetben ultrarövid hullámon keresztül még mindig érintkezésbe tudnak lépni más repülőgépekkel vagy katonai megfigyelő állomásokkal, közölte a kanadai polgári repülés navigációs szolgálatának szóvivője. A brit légiforgalom-irányítók a szokásosnál délebbre húzódó útvonalakra irányították át az Atlanti-óceán felett áthaladó repülőket, hogy elkerüljék az esetleges problémákat.
A ferihegyi légiforgalmi irányítás illetékese szerdán az Index érdeklődésére elmondta, a hazai légtérben nem tapasztaltak rendellenességet vagy zavart, bár hozzátette, hogy pár nappal ezelőtt az egyik rádiófrekvencián olyan ismeretlen eredetű háttérzaj keletkezett, mely miatt másik frekvenciát kellett használni az irányítás zökkenőmentessége érdekében. Az óvatos találgatások a zaj forrását a napkitörésben jelölték meg.