A NASA az X-Prize alapítvánnyal közösen tervezi támogatni a tehetséges, kevés pénzből dolgozó szakembereket, írta meg a Register. Az Amerikai Űrkutatási hivatal reményei szerint éhbérre hajtó, kreatív mérnökök tucatjai jelentkeznek rövidesen, hogy megalkossák a jövő űrhajójának fontos részleteit.
Új lehetőségek
A NASA olyan technológiát vár a jelentkezőktől, amely lehetővé teszi az atmoszférán kívüli, de még a gravitációs mezőn belüli (szuborbitális) olcsó utazást. Reményeik szerint olyan rakéta birtokába jutnak, amelyik újrahasznosítható, valamint képes elérni a megfelelő magasságot és sebességet. A nyertes szerkezetet aztán felhasználnák, mindenféle repüléshez.
De az olcsó űrhajó mellett egy másik versenyt is indított a NASA, a cél egy hatékony, könnyen megépíthető eszköz, amelyik képes leszállni a Holdra, majd felemelkedni onnan. Természetesen a versenyzőktől nem várják el, hogy űrhajót juttassanak a négyszázezer kilométeres távolságra keringő égitestre, a szerkezetnek a Föld közelében kell bizonyítania.
A nyerteseknek 250 ezer dollárt ajánlott fel a NASA, persze nem összesen, hanem mindkét versenyszámban külön-külön. A mérnököknek tehát 50 millió forint áll a rendelkezésükre, hogy megálmodják a jövő űrhajóját, meg a következő Holdra-szálló eszközt, ami nem tűnik túl soknak ahhoz képest, hogy csak az űrrepülő renoválására, beszigszalagozására 200 milliárd forintot költött a NASA.
Az oroszok már a szpészben vannak
A szuborbitális (tehát nagyjából 100 kilométeres) magasság elérése az oroszoknak is fontos, pontosabban az amerikai milliomosok űrturizmusát szervező Space Adventures Ltd-nek (Űrkalandok Kft.). A tehetősek ezzel a társasággal utaznak a Nemzetközi Űrállomásra, és náluk fizetnek be akkor is, ha zuhanórepülésben ki akarják próbálni a zéró gravitációt egy óriásgép belsejében. Az ügyfélkör bővítése érdekében évek óta folynak a kutatások, három éve be is mutatták azt, az akkor még hajtómű nélküli eszközt, amelyik reményeik szerint egyszer majd repülni is fog.
Hajtóműje most sincs a C-21-nek, befektetőket viszont továbbra is keresnek az egy pilótával és két utassal felszálló járműhöz. Ha netalán egyszer mégis elkészülne, a gép parabolikus röppályájának tetején az utasok átélhetnék a súlytalanságot, és felülről láthatnák a Földet.