Előd
7 °C
16 °C

Pénzt kér az ingyenes letöltésekért a Sony

2009.03.23. 16:40 Módosítva: 2009-03-23 16:44:36
A Sony a Microsofttal ellentétben nem a játékosoktól kér díjat online játékrendszere használatáért, hanem a kiadókkal fizettet gigabájtonként 16 centet.

Az Xbox360 és a Playstation3 online játékrendszerei között az egyik legfontosabb különbség, hogy a Microsoft évi 50 dollárt kér a játékosoktól a Live! használatáért, míg a Playstation Network teljesen ingyenes. Persze a multiplayer játékok, meg az ingyenes demók letöltései által használt sávszélességet, illetve az egészet kiszolgáló szerverparkot a Sony sem kapja ajándékba, és a fenntartásuk egyre kínosabban érinti a súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdő céget.

A Sony, hogy ne a játékosokra hárítsa a költségeket, a kiadók felé fordult: a hírek szerint minden gigabájtnyi adatforgalom után, amit valamilyen ingyenes tartalom generál a rendszerben, 16 centet kell majd fizetnie a játék kiadójának. Egy játékdemó mérete manapság tipikusan egy gigabájt körül jár, és a sikervárományosok simán elérhetik az egymillió letöltést ­ - ez az új rendszerben plusz 160 ezer dollárt tenne hozzá a játék költségvetéséhez. A legutóbbi slágerjáték Resident Evil 5 demója például 942 megabájt, és február vége óta több mint négymillióan töltötték le.

Szakértők szerint a Sony ezzel a húzással hosszú távon többet veszíthet, mintha a Microsofthoz hasonlóan a játékosokkal fizettetné meg a hálózat fenntartását. A kiadók megvámolása ahhoz vezethet, hogy a kisebb cégek esetleg csak Xboxra adják ki a játékuk demóját (és a kipróbálható verzió hiánya kisebb érdeklődéshez és eladott példányszámhoz fog vezetni PS3-on), vagy spórolni fognak a hellyel, hogy olcsóbban megússzák a letöltéseket. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy a PS3-as demókba kevesebb tartalmat, kisebb felbontású grafikus elemeket, gyengébb minőségű hangot tesznek, és ettől maga a PS3 fog majd gyengébb képességű gépnek tűnni az Xbox360-nál.

A játékkonzolok készítői egyébként hagyományosan jutalékot kérnek a játékkiadóktól minden egyes, az ő gépükre eladott játék után. Ez az összeg akár a tíz dollárt is elérheti az 50-60 dolláros játékok árából - ezzel ellensúlyozza a konzol gyártója azt, hogy magát a gépet veszteséggel árulja.