Bertalan
11 °C
27 °C

Steve Jobs nélkül is szárnyal az Apple

2009.04.23. 15:30 Módosítva: 2009-04-23 15:34:31
Az Apple rekorderedményekről számolt be legfrissebb pénzügyi jelentésében. Bár a cég termékei tipikusan drágábbak a konkurenseknél, a márkanév annyira erős, hogy az immúnissá teszi a céget a válságra az elemzők szerint.

Az Apple alaposan meglepte a tőzsdei elemzőket a frissen közzétett legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentésében. Ez volt az első negyedév, azóta, hogy Steve Jobs betegszabadságra ment. Bár nem túl reális elképzelés, hogy egy több tízezer fős, sok milliárd dolláros cég sikere egyetlen emberen múljon, nagy volt a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy mi lesz a céggel a főnök nélkül a válság közepén, a karácsonyi szezon utáni, hagyományosan lanyhább időszakban.

A cég látványosan rácáfolt az aggodalmaskodókra, és a tőzsdei várakozásokat messze felülmúló eredményeket tett közzé; a cég pénzügyi igazgatója Peter Oppenheimer szerint az Apple történetének legsikeresebb nem karácsonyi negyedévét zárták. A tiszta profit 1,21 milliárd dollár volt 8,16 milliárdos forgalom mellett. A jelentésből az is kiderül, hogy a cég 36,4 százalékos nyereséggel dolgozik (vagyis ennyi a bruttó, adók és hasonlók levonása előtti nyereség aránya a bevételből), és 29 milliárd dolláros készpénztartalékkal rendelkezik.

A sikertermék továbbra is az iPhone és az iPod. A telefonból 3,8 milliót adtak el a negyedév alatt (az elemzők 3,3-at vártak, a karácsonyi negyedév eredménye 4,4 millió volt), amivel az összesen elkelt iPhone-ok száma 21 millióra nőtt – ha az App Store szempontjából a telefonnal közel egyenértékű iPod Touch-okat is számoljuk, a szám 37 millió körül jár. Az iPod-család tagjaiból 11 millió kelt el a negyedévben, Mac számítógépekből pedig 2,2 millió.

Érdekes, hogy a következő, tavaszi hónapokat lefedő negyedévre a mostani eredménynél gyengébbet jelez előre a cég: 7,7-7,9 milliárdos forgalmat várnak. Ez utalhat egyszerű óvatosságra, de alátámaszthatja a nyáron érkező új iPhone-modell teóriáját is. Az új generációs készülék megjelenése előtti időszakban hagyományosan kisebb szokott lenni a forgalom, hiszen sokan kivárnak pár hónapot, hogy az újat vásárolhassák meg.