Júlia, Rita
12 °C
25 °C

A 3D a CES idei hívószava

2010.01.06. 11:31
Két nappal a CES nyitása előtt a szervezők számokkal támadták le az újságírókat. Tévék, digitális fényképezők és hd-s videokamera a legjobban fogyó kütyük az amerikai piacon, a jövő a 3D-é, kérdés, hogy mikor.

Alig három-négyszáz újságíró gyűlik össze a vegasi Venetian kaszinó egyik különtermében. Két nappal a Consumer Electronics Show előtt vagyunk, helyi idő szerint délután kettőkor, a show legelső sajtótájékoztatója kezdődik – sokan még csak most szállnak repülőgépre, hogy a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai kiállítására induljanak. Az előadást a CES-t szervező CEA két elemzője tartja – a szervezet ugyanis rendszeresen készít piacelemzéseket, tanulmányokat, és sűrűn bocsátkozik jóslatokba. Meglehetősen optimistán, mint látni fogjuk.

3D, de mikor

A két úr azzal kezdi, hogy bár a válság a másfél éve vártnál jobban érintette a techszektort, 2010 már a feltámadás éve lesz, legalábbis Amerikában, az emberek megint fognak kütyüket vásárolni, és olyan trendek lesznek itt, hogy megnyaljuk mind a tíz ujjunkat.

2009 legjobban fogyó termékei 2008-hoz képest

11 vagy annál több megapixeles fényképezők: 908%

ethernetes tévék: 830%

hd-s, flash alapú videokamerák: 460%

ledes tévék: 350%

blu-rayes HTIB-k: 329%

ebook-olvasók: 280%

flash-alapú videokamerák: 253%

netbookok: 121%

Aztán feltesz egy diát arról, hogy a válság ellenére 2009-ben melyek voltak a 2008-hoz képest a legnagyobb mértékben fogyó kütyük a tengerentúlon. Nem meglepő módon valamilyen új technológiával villantó tévék, ebook-olvasók és kamerák. A számok annál meglepőbbek: 11 vagy annál több megapixeles fényképezőből például 908 százalékkal több fogyott, mint az előző évben, blu-rayes HTIB-ből (home theater in a box, vagyis többféle technológiát – pl. dvd-lejátszás, hangrendszer, DivX – integráló médiaközpont) pedig 329 százalékkal. A százalékok azonban kicsit csalnak: a CEA a boltokba kiszállított termékek számát vette alapul, arról nem szól a fáma, hogy a kütyükből mennyi rohad azóta is a boltosok nyakán.

Képeink a CES-ről

A slágerkütyükben mindenesetre közös, hogy valamilyen új, de többé-kevésbé már kiforrott technológiát alkalmaznak, és ebből az egyik elemző le is vezeti, hogy a 3D lesz a következő ilyen technológia. 3D a CES egyik fő hívószava: sok kiállító hozott 3D-tévét a CES-re, de már kopogtat a 3D bluray, és egyre több üzlet köttetik 3D-s tartalomról – a távolabbi jövőben a vége állítólag az lesz, hogy 3D lesz laptopokban, digitális fényképezőkben, de még a mobilokban is. 2013-ban már az Amerikában eladott tévék több mint negyede 3D-s lesz – legalábbis a két CEA-s elemző szerint, mert a józanabb hangok úgy vélik, hogy 2015 előtt nem nagyon fog elterjedni a 3D-tévé. A CEA másik tévés jóslata már reálisabb: eszerint idén az amerikai piacon eladott tévék egyötöde fel lesz készítve netkapcsolatra.

Duplázódó ebook-piac

Aztán beindul a bullshitgenerátor, és a két elemző egymás szavába vágja vázolja fel az újabb trendet: a tartalom új felfedezési lehetőségeit. Úgy beszélnek róla, mintha a tartalom titokzatos földrész vagy elsüllyedt hajóroncs volna, amit fel kell kutatni bármilyen rendelkezésre álló eszközzel – aztán kiderül, hogy tulajdonképpen a számítási felhőkben tárolt médiatartalmat értik ezalatt. De az még így is kicsit misztikus, hogy miért éppen a 2010-es CES trendje volna ez. A két úr egy érdekes diával szépít, amiből kiderül, hogy mire használják Amerikában a tévékijelzőket (a jelek szerint netezésre még elég kevesen).

Amire a tévékijelzőket használják Amerikában

műsornézés: 89%

dvd- vagy vhs-nézés: 85%

videojátékok: 43%

digitális videokamera felvételének nézése: 33%

digitális fotók nézése: 12%

netről letöltött tartalom nézése: 8%

netezés: 6%

emailezés: 4%

Jön még egy jövendölés arról, hogy az ebook-olvasók és a netbookok kijelzője nagyobb, illetve az ebook-olvasóké színesebb lesz, és hódítanak majd a többféle eszközként (például laptopként és érintőképernyős ebook-olvasóként) is használható hibridek. Majd a két úr mond egy merészet: 2010-ben megduplázódik az ebook-piac, és 2012-ben megint megduplázódik. Végül a CES trendjeként az évek óta emlegetett energiatakarékosság és a zöld technológiák is felkerülnek egy diára.

A CES január 7-én nyit (magyar idő szerint késő este), akkor majd meglátjuk, az expón mennyire jelennek meg markánsan a fentiek. Kint vagyunk a helyszínen három dimenzióban, figyeljék a folytatást.