Árpád
-1 °C
9 °C

Égbe szökő szerződések

2000.07.30. 20:41
Kapcsolódó cikkek (3)
Vasárnap zárt be a 2000. évi Farnborough (Anglia) repülőgép-kiállítás. A minden idők -üzletileg - legsikeresebb találkozója, június 24-30. között állt a publikum és persze a szakmai érdeklődők rendelkezésére. Az első öt nap a civil és katonai repülőgépek szakmai bemutatójával telt, míg a hétvége a látványosabb légibemutatóknak volt fenntartva. A kiállításon mind a polgári, mind a katonai ,,kategóriában" milliárdos üzleteket kötöttek.
David Marshall, a kiállítás igazgatója szerint, már a nyitást követő nyolc órában túlszárnyalták az előző kiállítás megrendeléseinek értékét.

Minden idők legnagyobb szerződése a vásáron

A farnborough-i kiállítás volt minden idők legjövedelmezőbb találkozója
A nyitás előtt még egyáltalán nem volt biztos a siker. Az új, nyári időpont miatt ugyanis néhány fontos kiállító-cég nem jelent meg. Többek között a francia Dassault és a németek gyártók voltak találhatók a hiányzók között. Ennek ellenére Marshall szerint az ez évi kiállítás volt a legjelentősebb 52 éves fennállásuk óta. Mind a kiállítók, mind a látogatók száma lényegesen magasabb volt az előző, 1998-as kiállításénál.

AZ igazgató kijelentése nem légből kapott: a kiállításon a kereskedelmi szerződések összértéke elérte a 43 milliárd dollárt, ami közel 60%-kal több, mint két évvel ezelőtt.

Az Airbus A3XX, a kiállítás sztárja
A nyilvánosságra hozott adatok alapján az európai Airbus konzorciumé lett az összeg nagyobb része, 18 milliárd dollárnyi szerződéssel. Ez 230 eladott repülőre vonatkozik, míg a Boeing 139 gépet tudott eladni, 15 milliárd dollárért. Természetesen az adatok nem foglalják magukba az eladási opciókat.

A két óriás mellett azonban a kanadai Bombardiernak sikerült (az opciókkal együtt) minden idők legnagyobb szerződését megkötni a ,,középkategóriás" repülőgépek terén. Az egyezség 260 gép eladásáról és 290 opcióról szól; az eladott repülők - a Canadair RJ100/200/700-as típusú repülőgép-családból - az amerikai Atlanthic Southeast Airlines-hoz és a szintén amerikai Comair-hez mennek, mindkét cég a Delta Airlines leányvállalata.

Katonai szerződések: angol-lengyel hadipari szövetség

A nap legfontosabb eseményét kétségtelenül az olasz Augusta és a brit GKN Westland helikopter gyártó cégek egyesülése jelentette. Az új céget AugustaWestland-nak fogják hívni és mindkét cég 50-50%-ban lesz a tulajdonosa. Közösen több mint 8 milliárd dollárnyi megrendelésük van, az éves forgalom eléri majd a 2,1 milliárd dollárt. Ezzel az AugustWestland a világ legnagyobb helikopter gyártója lett.

Pénteken született meg az Anglia és Lengyelország közötti kooperációs alapszerződés a két ország hadipari cégeinek szövetsége között.

Szintén e napon született meg a kiállítás legnagyobb -nyilvános- katonai szerződése, Dél-Korea és az amerikai Lockheed Martin között. A koreaiak 20 darab F-16C/D típusú hadigépet rendeltek az amerikai cégtől.

Mindez azonban eltörpül az Airbus A400M katonai modelljének sikere mellett, amelyből összesen 225 darabot rendeltek, az üzletben hét európai ország hadügyminisztere is részt vett. A legtöbbet a németek rendelték (73), majd következik Franciaország (50), Spanyolország (27), Törökország (26), Nagy-Britania (25), Olaszország (16), Belgium (7) és Luxembourg (1).

A rendelés-csomag bőven felülmúlja a szükséges 155 darab eladását, amely a fejlesztés kifizetőségéhez kellett. A fejlesztés költségei egyébként 5 milliárd dollárra rúgnak, amit 25%-ban az Airbus részvényesei finanszíroznak, a fennmaradó 75%-ot pedig az eladásból szeretnék fedezni, úgy tűnik, sikeresen.

Megállapodás született a Boeing és a Khrunichev Állami Kutató és Termelő Űrközpont között egy kereskedelmi űrmodul forgalmazásának kapcsán. A modul az 1998 novemberében fellőtt Zarya testvérmodulja és kapcsolható a Nemzetközi Űrállomáshoz (International Space Station, ISS).

Milliárdos ,,polgári" üzletek, versenyben az A3XX és a Boeing 777

Bár hétfőn több kisebb szerződésnek is szerep jutott, így például a Northrop Grumman 2.1 millió dolláros szerződése, melynek keretében az amerikai légierő néhány B-52-s repülőjének elektronikus védelmi rendszerét javítja fel, az igazi áttörést az Airbus konzorcium érte el.

A kiállítás stárja: az Airbus A3XX
Az új óriás Airbus alapkonfigurálásban 555 férőhelyes lesz, szemben a Boeing 747-es 417 férőhelyével. Annak ellenére, hogy az A3XX közel 20 millió dollárral drágább amerikai vetélytársánál, mind az ár/férőhely, mind pedig a költség/mérföld/utas összehasonlításban 10%-kal olcsóbb a Boeingnél. Az összes fenntartási költség pedig akár 20%-kal is olcsóbb lehet a Boeing-nél, legalább is az Airbus szerint.

Az A3XX család 15.100 kilométer távolságra repítheti az utasokat, már akár 2005-től. Az Airbusra jellemző ,,közös kabin (cockpit)" az új gébben is megtalálható. Ez azt jelenti, hogy géptípustól függetlenül, minimum gyakorlással a pilóták bármely gépet elvezethetik.

Az óriás gépet vagy Rolls-Royce (amely, ne felejtsük, a BMW leányvállalata) motorral vagy pedig az Engine Allience (Pratt & Whitney és General Electric) motorjával szerelik majd fel.

Az Airbus saját elemzése szerint legalább 240 darabot kell eladniuk, hogy hasznot hozzon a gép, viszont nem árulták el, hogy ezt milyen időtartamban akarják megvalósítani. A Lehman Brothers elemzője szerint legalább 150 A3XX-t kell értékesíteni 2010 előtt, hogy esélye legyen a cégnek a haszonra.

Az Egyesült Arab Emirátusok ugyanis bejelentette, hogy megrendeltek a cégtől 5 darab A3XX-es repülőt és további ötre kötöttek opciót. Ezzel megszületett az Airbus első szerződése az új, kétszintes repülőre, melynek gyártását júniusban határozta el az európai konzorcium, és amelyről az Index is beszámolt.

Még aznap ,,visszatámadt" a Boeing, amikor bejelentette, hogy eladott 114 repülőt, melyből 48 az - ,,szuper Airbus"-konkurencia - óriás Boeing 777-esre szól. A szerződések összértéke 12 milliárd dollár.

Szerdán azonban ismét az európaiak ünnepeltek, amikor az Airbus legnagyobb kliense, az amerikai ILFC lízing cég bejelentette, hogy szerződést írt alá 5 A3XX-re, 62 darabA320-ra és 10 darab A330-as típusú gépekre. Az újabb 7,5 milliárd dollárt jelent a konzorciumnak.. Emellett még egy 800 millió dolláros szerződést is megcsíptek: hat A320-ast adnak el a Finnairnek.

Eldőlt a 2001-es Arab Repülés konferencia helyszíne, melyet februárban, Bahrainben rendeznek. A három napos konferencia fő témája a régió kereskedelmi légiforgalma lesz.

A Boeing válasza

Annak ellenére, hogy a Boeing nem akar kifejleszteni egy teljesen új szuper Jumbo-t, Seattle-ben tanulmányozzák a 747-es felfejlesztését. A nagyon nagykapacitású gépek kategóriájában egyeduralkodó Boeing nem akarja átengedni a piacot az Airbusnak.

Az amerikai cégnek létfontosságú ez a piac, hiszen a 747-es egyedül a cég hasznának majdnem a félét teszik ki. A Boeing egy 3-4 milliárd dolláros ráfordítással kívánja meghosszabbítani a jelenlegi 747-400 élettartalmát, hogy elérje az Airbus A3XX-es 555 fős kapacitását.

Az igazi verseny csak most kezdődik.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.