Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Megmenekültek az Airbus utasai

2006.03.26. 20:05
Sikeres volt vasárnap az Airbus A380 utolsó nagy próbája, amelyen a gyártónak azt kellett bebizonyítania, hogy a repülőgép majdnem kilencszáz utasa időben el tudna hagyni egy lángoló gépet.

Az Airbus konzorcium legújabb gyártmánya, az A380 óriásgép vasárnap Hamburgban sikeresen teljesítette evakuálási tesztjét: a 853 jelentkező és a húsz főnyi személyzet nyolcvan másodperc alatt hagyta el a világ legnagyobb utasszállító gépét. Egy utas azonban menekülés közben combcsonttörést szenvedett.


Az első felszállás képei
A nyolcvan másodperc rekord, az előírás szerint ugyanis kilencven másodperc szükséges ahhoz, hogy szükséghelyzet esetén a gép összes utasa és a személyzet elhagyja a gépet. A tesztet Hamburgban egy sötét hangárban rendezték, az utasoknak jelentkezőknek gumicsúszdán kellett leszánkázniuk a gépből. A szervezők igyekeztek valósághű körülményeket teremteni: a résztvevők harmada ötvenévesnél idősebb volt, sokan kiskorú gyermekeket megtestesítő műanyagbabákat fogtak a karukban, a gép folyosóin meg takarók és újságok hevertek. Csak a tényleges tűzveszély hiányzott.

Nem számított ilyen sikerre a gyártó, korábbi nyilatkozatai szerint ugyanis már azzal is elégedett lett volna, ha 650-en kijutnak épségben. Természetesen nem azért, mert ennyi túlélőt is elegendőnek tart, csupán arról van szó, hogy jelenleg az A380 egyetlen vásárlója sem kíván 650 főnél több utast szállítani. A vasárnapi teszt az engedélyeztetési eljárás fontos állomása volt. Az A380 darabja 290 millió euróba kerül, az első példányt várhatóan 2006 végén adják át a szingapúri légi társaságnak. Az A380-ból eddig 16 vevő 159 darabot rendelt meg, a gyártás akkor válik nyereségessé, ha az eladott gépek száma meghaladja a 250-et.

Tények

A megalománia jegyében fogant óriás alapállapotában is 555 utast tud szállítani, és darabját 285 millió dollárért lehet megvásárolni. Persze a fapados változatban lényegesen több utas fér majd el, de az A380-as alapváltozatban meglehetősen sok extraszolgáltatással várja az utasokat.

A gépen a megrendelő igényeitől függően bár, tornaterem, vámmentes bolt, étterem és fürdővel ellátott szobák is kialakíthatók. A gépet koktélbárral, biliárd teremmel és több tusolóval is felszerelhetik, ha a vevő úgy kívánja. A szintek között mozgólépcsőkkel és liftekkel közlekedhetnek majd a bágyadt utasok. Készül belőle hosszú- illetve rövidtávú, luxus, három osztályos, turista, és teherszállító változat is.

A legexkluzívabb A380-as viszont várhatóan a Virgin Atlantic tulajdonában lesz: a gépen tornatermek, kozmetikai szalonok és kaszinó is lesz. A légitársaság társtulajdonosa, Richard Branson gépenként 35 szeparált franciaágy kialakítását is kérte a gyártótól.

Az óriás teljes hossza 73 méter, magassága eléri a 24 métert. A szárnyak fesztávolsága nyolcvan méter, felületük pedig 850 négyzetméter, ezeket a cég walesi üzemében gyártották. A négy hajtóművet típustól függően a Rolls-Royce vagy a The Engine Alliance készíti, és 0,89 Mach sebességig gyorsíthatják az óriási repülőgépet.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.