Árpád
-1 °C
9 °C

Hétvégén drágábbak az online aukciók

2001.11.11. 11:02
Az internetes liciteknek helyet adó oldalak nem csak kedvelt virtuális bolhapiacokká váltak, de a rajtuk zajló folyamatok is jobban megfigyelhetők, mint a valódi piacokon. Amerikai kutatók az eBay-en három év alatt rendezett árverések adatainak elemzésével felfedeztek néhány törvényszerűséget, melyek a jövőben hasznosak lehetnek az eladók és a vásárlók számára egyaránt.
A Minnesota egyetemen dolgozó Robert Kauffman és Charles Wood, a Notre Dame egyetem munkatársa három éve tanulmányozza az eBay aukcióit. Ez idő alatt több mint 7300 alkalommal figyelték meg a vizsgálódásuk tárgyául választott ritka érmék aukcióit. Mint egy kutatói konferencián arról beszámoltak, a górcső alá vett licitek esetében az évek során egyre nőtt az eladók és a vevők száma, és változtak a sikeres eladási stratégiák is.

Hétköznap minden olcsóbb

A ritka érmék különleges tulajdonságokkal bíró tárgyak ugyan, de a kutatók úgy vélik, a rajtuk keresztül felfedezett törvényszerűségek általános érvénnyel bírhatnak. Feltűnő volt például, hogy a hétvégén véget érő aukciók tárgyai átlagosan 2 százalékkal magasabb áron keltek el, mint a hétköznap gazdát cserélt tárgyak. Ez a hétvége effektus a teljes három év alatt megfigyelhető volt, de az eltérés az 1999-es 2,6 százalékról időközben 2,2 százalékra esett.

Hétvégén ráérnek licitálni

A kutatók szerint az emberek a hétvégén azért lehetnek készek többet fizetni, mert ilyenkor több idejük van megtervezni az értékesítési utakat. Vagy talán ilyenkor van idejük az aukciókat nyomon követni, és inkább lecsapnak egy-egy érdekesebb darabra, mert attól tartanak a következő héten már lemaradnak róla.

Látható áruért többet fizetnek

A fotóval kínált tárgyak 2001-ben 11,3 százalékkal magasabb árat értek el, mint a pusztán szöveges ajánlatok. 1999-ben ez az előny még csak 5,7 százalék volt, 2000-ben pedig 6,8 százaléknak adódott. Erre a jelenségre az a magyarázat kínálkozik, hogy a vásárlók ma már a műszaki lehetőségek bővülésével sokkal inkább elvárják, hogy az értékelést megkönnyítendő fényképen is megmutassák nekik az eladandó árut

A megbízható eladók magasabb liciteket kapnak

Az interneten lebonyolított anonim tranzakciók esetében, ahol a felek nem láthatják egymást, a bizalom megteremtésében jelentős szerepet játszik az eBay által kialakított értékelési séma. Az olyan eladók, akik régóta jelen vannak az olalon, több üzletet kötöttek és pozitív értékeléseket gyűjtöttek be, magasabb árakra számíthatnak. Az eladók számának bővülésével a bizalmi bónusz 1999 óta 4,8 százalékról 6,8 százalékra nőtt.

Már nem vonzóbbak a hosszú aukciók

Csökkent ezzel szemben a hosszú licitek vonzereje. Amíg 1999-ben a hosszú aukciókon még 5,2 százalékkal előnyösebb árat lehetett elérni, 2001-ben ez 1,7 százalékra esett. A kutatók szerint a növekvő kínálatban az eladók inkább keresik az előnyösebb üzleti lehetőséget, ami azt is jelenti, hogy a várakozással töltött idő is lényeges szerepet játszik. Ha most a jobb eredmények elérése érdekében túl sok eladó akarná kihasználni ezeket az összefüggéseket, akkor valószínűleg elveszítenék a hatásukat.

Ugyanígy ha csak rövid távú, vasárnapokon lejáró aukciókat lehetne ezentúl indítani, ezek között a kiválasztódás új szempontjai alakulnának ki. A tanulmányban az a legérdekesebb, hogy az internetes viselkedés a műszaki lehetőségek bővülésével és a felhasználók növekvő száma miatt egyaránt változott.